Dan raad ik de onderneming aan om voortaan geen prijzen te vermelden op hun website als ze niet regelmatig worden aangepast.Ik zie op een bepaalde websites onder hun artikelen het volgende staan.
de online prijzen zij soms niet up to date met wat er in de winkel word verkocht.
?
Dat kan inderdaad perfect! Iets wat je koopt bij Vandenb*rre online, hoeft niet dezelfde prijs te hebben als in de winkel.Gaat het om spullen die je of langs website, of in de winkel kan kopen ?
Want daartussen mag de prijs verschillen ...
Het kan dus perfect dat je in de fysieke winkel, een andere prijs betaalt dan in de webwinkel, van "dezelfde" winkel ... gewoon ifv langs welke weg je koopt.
Maar dit is totaal iets anders wat je schrijft.Wanneer je op de website daadwerkelijk niet de mogelijkheid hebt tot aankoop van een product (niet de mogelijkheid hebt aan te klikken op de website), mag de prijs in de winkel niet verschillen met die van op de website; de prijs op de site moet dan up-to-date zijn.
Lowie,Ik zie op een bepaalde websites onder hun artikelen het volgende staan.
de online prijzen zij soms niet up to date met wat er in de winkel word verkocht.
De prijzen zijn allemaal lager op de website dan in de winkel.
Men zegt dat de online prijzen niet voor de wet vatbaar zijn.
De horeca zondigt daar het meest in, voor klanten te trekken aan goedkope prijzen maar duurder in de afrekening.
De wet zegt dat de afficheerde prijzen moeten gerespecteerd worden, maar dit zou voor websites niet tellen, ik geloof dit niet !!
Telt de afficheerde prijs op de website ja of neen ?
Dan is het restaurant inderdaad in overtreding.Maar dit is totaal iets anders wat je schrijft.Wanneer je op de website daadwerkelijk niet de mogelijkheid hebt tot aankoop van een product (niet de mogelijkheid hebt aan te klikken op de website), mag de prijs in de winkel niet verschillen met die van op de website; de prijs op de site moet dan up-to-date zijn.
Dus restaurant op website steak 25€ en op de kaart in het restaurant staat het 28€, er is geen mogelijkheid tot aankoop via de website.
Dan is het restaurant in overtreding ?.
Dus, de op de website (geen webshop) aangeduide prijs die verschillend is van de prijs in de winkel/restaurant, is dubbelzinnig.Artikel VI.3, paragraaf 1 WER luidt als volgt:
Behalve bij openbare verkoop, duidt elke onderneming die aan de consument goederen te koop aanbiedt, de prijs hiervan schriftelijk en ondubbelzinnig aan.
KB 30 juni 1996 betreffende de prijsaanduiding:
Artikel 3. Voor identieke produkten die in een zelfde inrichting te koop worden aangeboden mogen geen verschillende prijzen worden aangeduid, zoniet is de door de consument te betalen prijs de laagst aangegeven prijs.
Dit artikel is niet van toepassing op produkten waarvan de verkoopprijs door de overheid opgelegd is.
Toch niet. U sprak over een website (en niet over een webshop). In die context heb ik dan ook een juridisch antwoord gegeven.Maar dit is totaal iets anders wat je schrijft.Wanneer je op de website daadwerkelijk niet de mogelijkheid hebt tot aankoop van een product (niet de mogelijkheid hebt aan te klikken op de website), mag de prijs in de winkel niet verschillen met die van op de website; de prijs op de site moet dan up-to-date zijn.
.