Waarborg bij aankoop TV

miguelito
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

Waarborg bij aankoop TV

#1 , 09 sep 2019 20:30

Op 22/8 kochten we een nieuwe TV.,( X) die geleverd en geplaatst werd door de verkoper.
Na enkele dagen ondervinden we verschillende problemen met de ontvangst.
De technicus komt 2x ter plaatse en uiteindelijk is zijn besluit dat er een defect is in het TV-toestel.
Het toestel wordt terug meegenomen en het wordt naar de importeur terug gezonden.
De herstelling kan lang duren want, volgens de verkoper, dient het toestel teruggezonden te worden naar Duitsland...
In afwachting krijgen we een (ouder)vervangtoestel.

Mijn vraag: Hebben we eigenlijk dadelijk geen recht op een nieuw toestel ipv te moeten wachten op de reparatie.
Het toestel was slechts enkele weken oud en zou dus vanaf het begin een defect gehad hebben.
Is dat geen grondige reden om dan het defekte toestel te vervangen door een nieuw ?

Ik heb de vraag gesteld aan de verkoper en die zei dat hij dat niet mag van Loewe omdat dan de waarborg vervalt en hij zelf niet kan en mag oordelen over een toestel dat in waarborg is. Als we aanspraak maken op de waarborg dan dient het toestel terug te gaan naar Loewe die een herstelling of een ander voorstel zullen doen. Wanneer is een andere vraag...

Indien aan te raden: welke juridische stappen kan of moet ik ondernemen ? Of dien ik gewoon af te wachten ?

Dank voor de korrekte info.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 09 sep 2019 20:52

u heeft geen uitstaans met de fabrikant van de TV, wel met de verkoper

de verkoper moet u ofwel een nieuw toestel geven of de aankoop ontbinden en u volledig terug betalen

hoe ze het onderling met elkaar regelen is niet uw bekommernis

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 09 sep 2019 20:55

X heeft niets in de pap te brokken. Ze zijn al meer dan twee maanden failliet.
Al hun personeel is ontslagen.
Er is dus geen fabriekswaarborg meer.
Het is de winkel die zelf (en nu alleen) instaat voor de waarborg.
Waarschijnlijk zijn ze nu een TV technieker aan het zoeken die het zaakje kan herstellen.
Vandaar die lange wachttijd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#4 , 09 sep 2019 22:57

Mijn vraag: Hebben we eigenlijk dadelijk geen recht op een nieuw toestel ipv te moeten wachten op de reparatie.
Het toestel was slechts enkele weken oud en zou dus vanaf het begin een defect gehad hebben.
Is dat geen grondige reden om dan het defekte toestel te vervangen door een nieuw?
Neen, u heeft geen specifiek recht op vervanging. De verkoper kan conform de wettelijke bepalingen inzake consumentenkoop beslissen het goed te laten herstellen i.p.v. te vervangen. Hij dient hiervoor een redelijke termijn in acht te nemen.

Ik zou nog even afwachten alvorens actie te ondernemen.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Terug naar “Consumenten Koop”