Aansprakelijkheid

cesto
Topic Starter

Aansprakelijkheid

#1 , 1 week 5 dagen geleden (07 sep 2019 13:24)

In welke mate kan een fabrikant aansprakelijk gesteld worden voor gebreken aan zijn producten als de verdeler zijn verbintenissen niet nakomt en de klant niet schadeloos stelt?
Ik heb het met name over fabricagefouten waarvoor de verdeler volgens de rechtbank wel aansprakelijk was, maar die eigenlijk de wijten zijn aan fouten bij de productie. NB: de fabrikant was geen partij in de zaak.

bosprocureur

#2 , 1 week 5 dagen geleden (07 sep 2019 13:52)

Fabricagefouten zijn over het algemeen fouten bij de productie, dacht ik. En wie staat over het algemeen in voor de productie? De fabrikant toch?

Tegenover de verbruiker is het m.i. wel de verkoper die zijn verantwoordelijkheid moet nemen, en eventueel terugvorderen van zijn leverancier/fabrikant, naargelang de overeenkomsten.

cesto
Topic Starter

#3 , 1 week 5 dagen geleden (07 sep 2019 15:31)

Fabricagefouten zijn over het algemeen fouten bij de productie, dacht ik. En wie staat over het algemeen in voor de productie? De fabrikant toch?

Tegenover de verbruiker is het m.i. wel de verkoper die zijn verantwoordelijkheid moet nemen, en eventueel terugvorderen van zijn leverancier/fabrikant, naargelang de overeenkomsten.
Precies! Maar stel dat de verkoper weigert om tussen te komen of helemaal niet meer bestaat. Kun je de fabrikant dan aansprakelijk stellen? Hoe?

Reclame

Blaatpraat

#4 , 1 week 5 dagen geleden (07 sep 2019 22:14)

Als de verkoper weigert: ombudsdienst, rechtbank.
Als de verkoper niet meer bestaat, is de vraag: waarom bestaat deze niet meer?
Als het door bijvoorbeeld een faillissement is, en de entiteit is overgenomen, dan moet u zich wenden tot de nieuwe entiteit.
In het andere geval: pech gehad.

De fabrikant is tot niets verplicht.

Terug naar “Consumenten Koop”