Auto van particulier aangekocht; geen factuur/eigendomsbewijs

Octavia
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Auto van particulier aangekocht; geen factuur/eigendomsbewijs

#1 , 26 aug 2019 14:39

beste,

Aangezien ik geen idee heb waar ik mijn vraag moet stellen richt ik me ten einde raad tot u.

Op 27/06/2013 heeft mijn man een oude Landrover van een particulier in België aangekocht via een 2ehands site. De wagen wordt door ons niet meer in België gereden maar staat bij ons zomerhuisje in Italië. We zouden hem graag naar Italië willen importeren maar de autoriteiten aldaar weigeren de aanvraag in behandeling te nemen omdat er geen eigendomsbewijs bij is.

De verplichting tot een eigendomsbewijs bij oude wagens ging blijkbaar op 01/09/2013 in.

Op het inschrijvingsbewijs dd 27/06/2013 staat : 'dit certificaat is geen eigendomsbewijs van het voertuig'.
Datum 1e inschrijving is 14/11/2000.

Op welke wijze kan een eigendomsbwijs bekomen worden? Bijvoorbaat dank voor uw meedenken!
vr.gr.
Octavia

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3794

#2 , 26 aug 2019 16:07

Ik vermoed dat er geen contract getekend is met de vorige eigenaar bij verkoop dus.
Want dit contract is het eigendomsbewijs... U zou kunnen stellen (worst case, gaat natuurlijk niet gebeuren) dat deze de wagen komt opeisen met zijn aankoopbewijs, en van niets gebaard dat u deze overgekocht heeft.

Is er geen indirect bewijs, zoals contact per mail, waarmee u de eigendomsoverdracht zou kunnen staven?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 aug 2019 16:24

Ik vermoed dat er geen contract getekend is met de vorige eigenaar bij verkoop dus.
Want dit contract is het eigendomsbewijs... U zou kunnen stellen (worst case, gaat natuurlijk niet gebeuren) dat deze de wagen komt opeisen met zijn aankoopbewijs, en van niets gebaard dat u deze overgekocht heeft.

Is er geen indirect bewijs, zoals contact per mail, waarmee u de eigendomsoverdracht zou kunnen staven?
Gaan ze in Italië een kladblaadje van een particulier aanvaarden als eigendom bewijs??

Iedereen kan zo iets schrijven en tekenen, hoe kunnen ze dit in Italie dit ooit controleren.
Zelfs in België worden veel blaadjes geschreven en getekend die ver van de waarheid zijn, daarvoor heb ik al teveel op bruine cafés gezeten om dit zeker te weten.

Normaal zou hij een factuur van een zelfstandige garage moeten hebben, of een voor echt verklaard bewijs van de gemeente met hun stempel op.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3794

#4 , 26 aug 2019 16:29

Ik vermoed dat er geen contract getekend is met de vorige eigenaar bij verkoop dus.
Want dit contract is het eigendomsbewijs... U zou kunnen stellen (worst case, gaat natuurlijk niet gebeuren) dat deze de wagen komt opeisen met zijn aankoopbewijs, en van niets gebaard dat u deze overgekocht heeft.

Is er geen indirect bewijs, zoals contact per mail, waarmee u de eigendomsoverdracht zou kunnen staven?
Gaan ze in Italië een kladblaadje van een particulier aanvaarden als eigendom bewijs??

Iedereen kan zo iets schrijven en tekenen, hoe kunnen ze dit in Italie dit ooit controleren.
Zelfs in België worden veel blaadjes geschreven en getekend die ver van de waarheid zijn, daarvoor heb ik al teveel op bruine cafés gezeten om dit zeker te weten.

Normaal zou hij een factuur van een zelfstandige garage moeten hebben, of een voor echt verklaard bewijs van de gemeente met hun stempel op.
Tenzij er in het Italiaans recht een oplossing is voorzien hiervoor, zie ik geen andere mogelijkheid.

Weliswaar idealiter gecombineerd met kopijen van de aankoopfactuur van de vorige eigenaar.

Octavia
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 aug 2019 14:58

Dank!

Terug naar “Consumenten Koop”