Klacht na verkoop oldtimermotorfiets

Hendrike
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Klacht na verkoop oldtimermotorfiets

#1 , 11 aug 2019 17:34

Dag heren,

Ik heb eergisteren een klacht gekregen van een particulier die bij mij (ook particulier) een oldtimermotorfiets heeft gekocht in april van dit jaar.
De klacht betreft een lek aan de versnellingsbak die 2 maand na aankoop is opgedoken en een lek aan de achterremcilinder .
Nu verklaard die persoon dat ik daarvoor tot 6 maand na aankoop nog verantwoordelijk voor ben en dat dit een verborgen gebrek is.
Bij het tekenen van de verkoopsovereenkomst waren deze lekken er niet. De koper heeft dit ook niet gezien mits hij er toch niets heeft over gezegd. Is wel iets wat opvalt uiteraard.
Op de verkoopsovereenkomst staat ook 'in de staat waarin het voertuig zich bevind'.
Wel heb ik indertijd in mijn annonce op de verkoopssite geschreven 'technisch in orde'. Wat hij uiteraard was op de tijd van de verkoop. Eveneens ondertekend door de koper.
Heb nu schrik dat hij mij in kosten gaat brengen voor slijtage die ik uiteraard niet kan voorzien. Of mis ik me?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 aug 2019 17:50

U bent een particulier en je hoeft GEEN garantie te geven, de motorfiets is gekocht in de staat waarin hij zich bevind .
Deze particulier kan je niks doen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#3 , 11 aug 2019 17:50

als particulier dient u geen garantie te geven, noch bent u verantwoordelijk voor schade die vermoedelijk door slijtage is ontstaan.

koper zal waarschijnlijk meer als uitgebreid de kans hebben gehad om de motor te kunnen nakijken voor hij tot de achte aankoop overging

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 11 aug 2019 18:14

als particulier dient u geen garantie te geven, nog bent u verantwoordelijk voor schade die vermoedelijk door slijtage is ontstaan.
Drone bedoelt natuurlijk het tegenovergestelde : lees "noch" in plaats van "nog"
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Hendrike
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 aug 2019 18:19

Ja maar zijn dreigement om juridische stappen te nemen boezemen me toch angst in.

Issued
Berichten: 1227

#6 , 11 aug 2019 18:28

Hij kan geen juridische stappen ondernemen. Laat hem maar doen

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 11 aug 2019 19:17

oldtimermotorfiets

De klacht betreft een lek aan de versnellingsbak die 2 maand na aankoop is opgedoken en een lek aan de achterremcilinder .
Op een oldtimer :!:
Gekocht in gekende en door de koper voor de aankoop gecontroleerde staat :!:
En waarvan u het raden heeft hoe er in de maanden sindsdien mee omgesprongen is ...

U bent geen enkele garantie verschuldigd
Nu verklaard die persoon dat ik daarvoor tot 6 maand na aankoop nog verantwoordelijk voor ben en dat dit een verborgen gebrek is.
Een grapjas
Dat is de regeling voor NIEUWE producten, aangekocht bij een handelaar ...


Laat de koper dat weten.
En laat de koper ineens weten dat u hierover niet meer lastig gevallen wenst te worden.
Best per aangetekende brief

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 11 aug 2019 20:41

Blijft hij u op eender welke wijze lastig vallen kan dat belaging worden ( stalking) en dat is wel strafbaar - U kan daar al naar verwijzen dat u dan aangifte zal doen.

Hendrike
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#9 , 12 aug 2019 10:05

Ah ok, ben al een beetje meer op mijn gemak. Een mens zou om duur schrik krijgen om iets te verkopen. Alvast bedankt mensen!

Hendrike
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#10 , 12 aug 2019 20:46

Koper stuurt hetvolgende:
"Zoals gezegd zal ik het dan verhalen op verborgen gebreken en heb reeds een derde partij ingelicht die de aankoop zal aanklagen als je hier je verantwoordelijkheid op terugtrekt reden misleiding van aankoop door omschrijving zonder gebreken technisch perfect in orde , ook de termijn binnen de 6maand ..
Een spijtige zaak !"

En nu?

LeenW
Berichten: 12813

#11 , 12 aug 2019 21:17

Afwachten om te zien of het bluf is of niet. Een verborgen gebrek dient door de tegenpartij bewezen te worden, dit wil zeggen dat het gebrek reeds bij verkoop aanwezig was en dat u ervan op de hoogte was. Niet evident lijkt mij.

Hendrike
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#12 , 12 aug 2019 21:20

Ja maar maak me vooral zorgen omdat in mijn annonce stond 'technisch perfect in orde'... kan me dit zuur opbreken?

LeenW
Berichten: 12813

#13 , 12 aug 2019 21:22

Als dat op het moment van de verkoop nog niet aanwezig was niet. De 6 maanden waar de tegenpartij van spreekt hebben enkel betrekking op handelaren. Enkel de dag van de koop telt bij u.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#14 , 12 aug 2019 21:31

het is trouwens niet de eerste keer dat "kopers" plots na X aantal weken/maanden komen klagen dat iemand iets heeft verkocht met een "verborgen" gebrek.

is een gekende (oplichters) truc om hun geld proberen terug te krijgen, al dan niet via betaal sites zoals paypal

Hendrike
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#15 , 12 aug 2019 21:39

Kan ik goed geloven.
Hij vroeg me wel dat ik het probleem wou oplossen. Wat ik echt niet zie zitten gewoon al omdat ik hem niet meer wil zien. Ken mezelf (niet verkeerd bedoelt 😉)
Heb gewoon schrik dat mijn opmerking 'technisch perfect in orde ' me zuur kan opbreken. Een rechter kan nogal rare uitspraken doen soms. En het is niet dat ik miljonair ben en geld teveel heb om op te draaien voor voor zowel de kosten om alles te repareren en gerechtskosten.
Vandaar mijn vraag aan jullie. Zijn jullie trouwens advocaten ofzo?

Terug naar “Consumenten Koop”