terugbetaling inschrijvingsgeld van activiteit die nog niet heeft plaatsgevonden

janenco
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

terugbetaling inschrijvingsgeld van activiteit die nog niet heeft plaatsgevonden

#1 , 14 jul 2019 11:13

Dag,

Volgens mij is dit een eenvoudige vraag voor jullie :)

Een paar maanden geleden heb ik mij ingeschreven voor een retraite die zal plaatsvinden over 2 weken.
(via een Belgische -toch nog grote- organisatie)
Hiervoor heb ik €800 overgeschreven, zonder het tekenen van een contract. Wel met bevestiging van deelname via email.

Een maand geleden liet ik hen weten dat ik het niet zag zitten deel te nemen omwille van gezondheidsredenen. Ook andere redenen spelen mee; zeer onduidelijke communicatie van de organisatie over het evenement en gebrekkige info.

Ze laten me weten dat ik mijn geld (min aftrek 25% administratieve kosten) kan terugkrijgen als ik een vervanger vind. Natuurlijk een onmogelijke opgave voor mij...

Nu las ik het volgende op hun website:
Bij annulering tussen 28 dagen en 14 dagen voor aanvang van project is de cursist 20% van het lesgeld verschuldigd met een minimum van € 50,00.
MAAR, 'Cursist' wordt op diezelfde pagina gedefinieerd als:
degene die zich na ondertekening van het inschrijfformulier heeft ingeschreven voor een van de door het opleidingsinstituut georganiseerde opleidingen of trainingen.
Dus aangezien ik niets heb ondertekend denk ik niet dat dit voor mij van toepassing is.

Nu las ik op een pdf herroepingsrecht van de UNIZO het volgende:
...... Gaat het daarentegen bijv. om een online inschrijving voor een
seminarie, waarbij er aan de deelnemers
cursusmateriaal en schrijfgerei uitgedeeld moet
worden, dan gaat de herroepingstermijn pas in op het
moment dat het seminarie plaatsvindt, omdat het hier
in hoofdzaak een dienstenovereenkomst betreft.


Is dit wel van toepassing op mijn situatie en loopt mijn herroepingsrecht inderdaad tot de aanvang van de retraite?

Sorry voor het lange bericht...
Mocht je hier een mening of antwoord hebben dan dank ik je al bij voorbaat!

Warme groeten!

Na zelf nog wat zoekwerk; blijkbaar is het herroepingsrecht niet van toepassing op reservaties van hotels, campings, ...
In mijn geval slapen we vooral in een eigen tent, en ik vermoed ook een nacht of 2 in kamers. (ik krijg niet echt veel info van de organisatie).
Dus ik ga er al van uit dat het recht niet op mijn situatie van toepassing zal zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
janenco
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 jul 2019 11:46

Nog als aanvulling: Ik zocht nog wat verder en kwam op deze pagina https://infoshopping.be/nl/faq-customer ... g-plaats-1 terecht en daar staat:
geniet u niet van het herroepingsrecht, dan moet u daarvan worden verwittigd. Als u het herroepingsrecht in bepaalde gevallen kan verliezen, dan moet u daar ook over worden ingelicht (voor meer info).
Of is dat niet nodig in het geval van soortelijke reserveringen?

LeenW
Berichten: 12811

#3 , 14 jul 2019 12:13

Herroepingsrecht is maar 14 dagen geldig, dus daar kan u zich niet op beroepen. De 20% die ze vragen lijkt mij schappelijk

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3791

#4 , 14 jul 2019 22:06

Unizo lijkt mij hier in de fout te gaan.
Het herroepingsrecht voor dienstovereenkomsten gaat in de dag na het afsluiten van zo'n overeenkomst, niet de dag dat de dienstverlening opgestart wordt.

Het zal betalen worden dus.

Wat niet klopt is dat u een vervanger moet zoeken. Dat staat nergens in hun voorwaarden vermeldt, enkel dat u 25% van het bedrag zult moeten betalen.
Wat ik ook vreemd vind, is dat tot 28 dagen op voorhand je 25% moet betalen, en vanaf 28 dagen op voorhand wordt dit "slechts" 20%. Normaal zou ik het omgekeerd verwachten...

Terug naar “Consumenten Koop”