Eigendomsrecht huisdier

Nele Popelier
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Eigendomsrecht huisdier

#1 , 06 jun 2019 18:36

Ik heb vorige week vrijdag op 31 mei 2019, mijn puppy afgestaan aan iemand anders. Ik heb hem niet verkocht, en ook geen papier getekend waarin ik afstand doe, ik heb hem en zijn spulletjes gewoon mee gegeven. Maar zondag 2 juni had ik er al spijt van, en heb ik die persoon gemeld dat ik hem terug wil. Maar zij wil hem niet meer terug geven. Ik heb nog de aankooppapieren van de pup en zijn ID Chip staat nog op mijn naam. Maar ik heb wel zijn ID paspoort mee gegeven. Kan ik hem nog terug eisen. Want mis hem. Informatie Aub Groetjes Nele Popelier

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 jun 2019 19:18

Nele, als fervent dierenliefhebber kan ik enkel zeggen dat de meeste mensen impulsief een dier kopen. Indien men een huisdier wil houden, moet men het eerst goed overwegen qua verzorging en dat hondjes voor minstens 15 jaar uw zorg zijn. Dieren zijn geen wegwerpartikelen.

Indien het u ernstig is om het diertje terug te willen; zou ik de nieuwe eigenaar ervan trachten te overtuigen.
Best kunt u ook eens uw dierenarts raadplegen wat te doen; want de puppy heeft een chip.
Wat de wet in dat geval voorschrijft, weet ik als dierenliefhebber zelf niet. Probeer eerst eens de goodwill van het nieuw baasje.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 06 jun 2019 22:43

U hebt die hond gekocht, en hebt hiervan bewijs van aankoop veronderstel ik (factuur bijvoorbeeld).
Met dat kunt u aantonen dat u de eigenaar bent, al de rest is van geen tel voor de wetgeving.

Een cadeau geven aan iemand is op zich ook rechtsgeldig, maar die persoon moet kunnen bewijzen dat het een cadeau was.
Dit kan hier zo te zien niet, dus tot nader order is je hond dus op vakantie geweest voor een week.

Reclame

tira00
Berichten: 929

#4 , 07 jun 2019 01:18

Een hond is geen speelgoedje wat je even afgeeft aan iemand anders en het daarna weer terug eist.
Als u een echte dierenliefhebber bent dan doe je dat het beestje niet aan en laat hem waar hij nu is.
Volgende week bent u hem toch weer opnieuw beu.

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 07 jun 2019 07:54

Is er ook geen spoor van die overdracht via WhatsApp, mail,..... ?

LeenW
Berichten: 12811

#6 , 07 jun 2019 08:47

Als u iets schenkt, kan u dat achteraf niet gaan terugeisen.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 jun 2019 09:53

LeenW en tiraOO,
Beide reacties zijn correct. Dieren zijn absoluut geen ruilhandel, of te pas en te onpas in uw kraam passen.

ElkeCl
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 jun 2019 14:25

Om alles even te verduidelijken: ik ben de persoon aan wie ze haar puppy heeft afgestaan. Na hem 2x in een groep op fb te plaatsten voor hem weg te doen heb ik haar privé gecontacteerd. Alle bewijzen staan dus ook in de conversatie op fb. Ook hebben wij beiden een papier ondertekend dat als ik hem ooit zou wegdoen omwille van omstandigheden dat ik hem terug zou bezorgen aan haar. Ik ben niet de persoon die een dier zal nemen om weg te doen dus heb dit ook zonder moeite getekend.
Ik ben de puppy en spullen gaan ophalen nadat ze nog eens aangaf dat ze het echt niet meer kon, dat ze voor de puppy en spullen niets wou hebben enkel een goede thuis. Ook schreef ze me dat ik haar eerste keuze was dus dat ze hem graag aan mij wou geven. Ik heb dus alles meegekregen en ook het boekje van de puppy.

Nu heb ik een brief ontvangen van haar advocaat dat ik zogezegd de puppy mee had op weekend aan zee en hem dus vrijdag opgehaald zou hebben en zondag niet heb terug gebracht "na het volgens haar geplande weekend". Blij dat ik dit hier dus vindt waarin ze duidelijk aangeeft dat ze haar puppy heeft weggedaan. Als je op 14 dagen tijd 3x je hond wil wegdoen en dan daarna hem toch wil houden of terug opeisen, vind ik dit heel erg en dus zal ik vechten voor de stabiele toekomst van de puppy, hier bij mij.

Jammer dat ze mij overal beschuldigd, terwijl ik recht in mijn schoenen sta.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 jun 2019 15:27

# 8 ELKECI

Nu horen wij eindelijk ook eens de tweede versie. Dat is iets wat natuurlijk een mankement is om te oordelen en raad te geven met een eenzijdige verklaring. Het forum moet voortgaan op wat het krijgt voorgeschoteld.

Indien uw reactie correct is en naar waarheid; dan kan ik aanbevelen om die brief van de advocaat aangetekend te beantwoorden met kopieën van Facebook, uw gezamenlijk ondertekende stukken, en een kopie van haar verhaal op dit forum.

Ik hoop op een positieve afloop voor u en de puppy.
Hopelijk worden jullie beide gelukkig.
Mijn reactie #2 was louter gebaseerd op de info van TS Nele.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#10 , 13 jun 2019 17:23

Ik denk dat beide personen voldoende geïnformeerd zijn.

Ten einde escalatie te vermijden of een soort van 'digitaal rechtsgeding' in de hand te werken, sluit ik voorlopig dit onderwerp. Het forum heeft als doel om kosteloos juridische informatie te verstrekken aan gebruikers. Deze hebben zelf een invloed op de kwaliteit door al dan niet een getrouwe versie van de feiten te geven. Een eenzijdig feitenrelaas leidt tot eenzijdig advies, hiermee schiet men potentieel in zijn eigen voet. Dit is een algemene bedenking, niet per se van toepassing op dit topic.

In casu is het nodige advies voorzien.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Terug naar “Consumenten Koop”