Onwetend aankoop van namaakgoederen

Karmalum
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Onwetend aankoop van namaakgoederen

#1 , 05 jun 2019 19:32

Ik heb een paar weken geleden een handtas gekocht op de website naam verwijderd JurecaBE moderator
De handtas is tijdens verzending in beslag genomen door de douane en vernietigd. Ik heb geen bezwaar ingediend en was akkoord met de beslissing. Dit bleek om een namaakproduct te zijn van een bekend modemerk.
Daarna heb ik een terugbetaling aangevraagd op X en die ook gekregen.

Ik kreeg een week geleden een brief van R B.V. waarbij ik een som van €85 zou moeten betalen om 'de kosten van de merkhouder en de zaak te vergoeden'. Echter staat er nergens op de pagina van de handtas op X de naam van het merk, nergens een logo en ook nergens een indicatie dat het om een namaakproduct gaat.

Nu is mijn vraag als ik dit moet betalen of niet? Aangezien ik bijna onmogelijk kon weten dat dit om een namaakproduct ging.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 05 jun 2019 22:59

Als de prijs belachelijk laag is en uit een verdacht land komt, wordt u geacht te weten dat het namaak is.

Karmalum
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jun 2019 16:27

Als de prijs belachelijk laag is en uit een verdacht land komt, wordt u geacht te weten dat het namaak is.
De prijs was 85 euro van een bekend Chinees e-commerceplatform, waarop de grotere meerderheid geen namaak is. Zo belachelijk laag is het niet en ik had ook niet de veronderstelling dat dit namaak was of kon zijn.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 jun 2019 16:34

85€ en hier misschien meer dan 500€, in de handtassen van zeer bekende merken zit je snel aan een paar honderden euro.

Heb juist eens gekeken op het internet voor 500€ heb je nog niet veel hoor .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Karmalum
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 jun 2019 16:40

Maar als er nergens op het artikel een logo of merknaam vermeld staat alsook nergens in de beschrijving kon ik toch onmogelijk weten dat dit namaak was van een bekend merk? Ik dacht eerlijk dat dit een kwalitatieve merkloze handtas was.

LeenW
Berichten: 12828

#6 , 06 jun 2019 20:00

Als de prijs belachelijk laag is en uit een verdacht land komt, wordt u geacht te weten dat het namaak is.
De prijs was 85 euro van een bekend Chinees e-commerceplatform, waarop de grotere meerderheid geen namaak is. Zo belachelijk laag is het niet en ik had ook niet de veronderstelling dat dit namaak was of kon zijn.
Dat kunt u zo verklaren aan de rechter, ik kan van hier moeilijk oordelen of u het had moeten herkennen of niet.

Terug naar “Consumenten Koop”