Waas tussen onze ramen: nieuwbouw

Megalodoncg
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Waas tussen onze ramen: nieuwbouw

#1 , 27 mei 2019 20:41

Advies gevraagd: Eind vorig jaar werden onze ramen geplaatst door een grote Belgische speler in buitenschrijnwerk. We kozen toen bewust niet voor de goedkoopste omdat prijs - kwaliteit belangrijk voor ons was. Begin dit jaar (maart) toen de verwarming aan ging werd echter het volgende probleem duidelijk....Een grote waas tussen onze beglazing (2 zeer duidelijke vlekken waarvan totale oppervlakte zeker 1 vierkante meter is) De reactie (na twee maanden) van de aannemer is dat dit onder garantie van zijn glasfabrikant valt maar dat we zelf alle kosten moeten dragen voor de plaatsing, transport, kraan... Een factuur van meer dan 2000 euro. Is dit een normale gang van zaken?????????!!!!!!! De fabrikant van het glas is langs geweest en herkent mondeling een fabricagefout maar weigert iets op papier te zetten. Graag advies, ervaringen, hulp... We voelen ons in het zak gezet!!! In mijn opinie is dit geen garantiegeval maar een “klein, verborgen gebrek”. Kan iemand advies geven???

Bij voorbaat dank,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 27 mei 2019 20:48

De kosten zijn voor degene die het glas heeft geleverd en geplaatst.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

loeki
Berichten: 267

#3 , 28 mei 2019 06:53

Volledige garantie en kosten leverancier / plaatser van de ramen

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 28 mei 2019 07:04

Een aangetekende brief kan wonderen doen !

Uw leverancier, en niemand anders, moet het nodige doen, en waar hij dat verhaalt, is gewoon zijn zaak. Uiteraard zonder kosten voor u.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 28 mei 2019 12:55

Als ramen inclusief glas van eenzelfde leverancier komen (één enkele aankoop) , dan dient die de waarborg te honoreren.
Stel even voor dat de ramen uit de gevel vallen en dat de ramenman zegt dat de leverancier van het bevestigingsmateriaal verantwoordelijk is voor de waarborg...
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 mei 2019 14:17

Advies gevraagd: Eind vorig jaar werden onze ramen geplaatst door een grote Belgische speler in buitenschrijnwerk. We kozen toen bewust niet voor de goedkoopste omdat prijs - kwaliteit belangrijk voor ons was. Begin dit jaar (maart) toen de verwarming aan ging werd echter het volgende probleem duidelijk....Een grote waas tussen onze beglazing (2 zeer duidelijke vlekken waarvan totale oppervlakte zeker 1 vierkante meter is) De reactie (na twee maanden) van de aannemer is dat dit onder garantie van zijn glasfabrikant valt maar dat we zelf alle kosten moeten dragen voor de plaatsing, transport, kraan... Een factuur van meer dan 2000 euro. Is dit een normale gang van zaken?????????!!!!!!! De fabrikant van het glas is langs geweest en herkent mondeling een fabricagefout maar weigert iets op papier te zetten. Graag advies, ervaringen, hulp... We voelen ons in het zak gezet!!! In mijn opinie is dit geen garantiegeval maar een “klein, verborgen gebrek”. Kan iemand advies geven???

Bij voorbaat dank,
In ieder geval een aangetekend schrijven sturen naar de glasfabrikant ( liefst met foto ) en hen dringend vragen het glas te vervangen. Glas dat damp binnenin veroorzaakt, is een productiefout. Is geen plaatsingsfout, of plaatser moet de omkadering hebben beschadigd.
Stilletjes verwijzen naar slechte reclame indien geen gratis vervanging.
Kunt desnoods ook uw brandverzekering/rechtsbijstand hiervan op de hoogte stellen. Glas van ramen is normaal verzekerd.

Milo72
Berichten: 1016

#7 , 28 mei 2019 14:47

Met alle respect, maar
- TS heeft geen contract met de glasfabrikant. TS moet m.i. de ramenboer (de partij waarmee hij zaken deed) aangetekend in gebreke. Dat deze (een deel van) de kosten kan verhalen op de glasfabrikant, is zijn eigen probleem / zaak. De plaatser moet m.i. het probleem onder garantie oplossen, zonder enige kosten voor TS.
- aangeven aan brandverzekering: ja, maar dan betaal je de franchise zelf... mogelijks zelfs per raam...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 28 mei 2019 15:02

Brand kan ook de rechtsbijstandverzekering van zijn die gaat tussenkomen.
Niets belet u de leverancier in gebreke te stellen met de glasfabrikant in cc ( kwestie om de druk wat op te voeren).

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 mei 2019 17:03

Met alle respect, maar
- TS heeft geen contract met de glasfabrikant. TS moet m.i. de ramenboer (de partij waarmee hij zaken deed) aangetekend in gebreke. Dat deze (een deel van) de kosten kan verhalen op de glasfabrikant, is zijn eigen probleem / zaak. De plaatser moet m.i. het probleem onder garantie oplossen, zonder enige kosten voor TS.
- aangeven aan brandverzekering: ja, maar dan betaal je de franchise zelf... mogelijks zelfs per raam...
Milo, als ge bij Aldi iets koopt en er is iets niet orde, moet ge ook zelf de importeur of fabrikant contacteren.
De verzekering stelt een expert aan, welke verslag maakt. Verzekering en rechtsbijstand zullen de schade verhalen op plaatser of de fabrikant en de franchise valt ter hunne laste. één schadegeval slechts 1 franchise. Is ook zo bij lekkages : indien door uw lekkage 3 andere mensen schade hebben, wordt slechts 1 franchise ten uwen laste gelegd.

Productiefouten zijn ten laste van de fabrikant; wil niet zeggen dat de aannemer de zaak moet aangeven bij de fabrikant en opvolgen.
Misschien aangetekend schrijven ook per mail verzenden en in cc FOD economie of comsuntenzaken, en Test aankoop ( indien aangesloten ).

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 28 mei 2019 17:31

Of productiefouten al dan niet ten laste zijn van de fabrikant kan in alle vrijheid worden overeengekomen met de handelaar die diens producten verkoopt. De handelaar is geen consument en valt bijgevolg niet onder de wetgeving die wel van toepassing is op de consument. Er zijn handelaars die de waarborgverpplichting, ook voor fabricage fouten volledig op zich nemen (omdat ze dan goedkoper kunnen inkopen).

Jegens de consument is enkel de verkoper/uitvoerder aansprakelijk.
Ook in het vb van den Aldi is dat zo. Het is niet omdat Aldi in de praktijk de waarborgregeling laat uitvoeren door de fabrikant dat Aldi niet meer aansprakelijk is.
In tegenstelling tot het probleem van TS vraagt Aldi ook geen betaling van ermee verbandhoudende kosten.
De vgl loopt dus mank.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Milo72
Berichten: 1016

#11 , 29 mei 2019 08:41

Met alle respect, maar
- TS heeft geen contract met de glasfabrikant. TS moet m.i. de ramenboer (de partij waarmee hij zaken deed) aangetekend in gebreke. Dat deze (een deel van) de kosten kan verhalen op de glasfabrikant, is zijn eigen probleem / zaak. De plaatser moet m.i. het probleem onder garantie oplossen, zonder enige kosten voor TS.
- aangeven aan brandverzekering: ja, maar dan betaal je de franchise zelf... mogelijks zelfs per raam...
Milo, als ge bij Aldi iets koopt en er is iets niet orde, moet ge ook zelf de importeur of fabrikant contacteren.
De verzekering stelt een expert aan, welke verslag maakt. Verzekering en rechtsbijstand zullen de schade verhalen op plaatser of de fabrikant en de franchise valt ter hunne laste. één schadegeval slechts 1 franchise. Is ook zo bij lekkages : indien door uw lekkage 3 andere mensen schade hebben, wordt slechts 1 franchise ten uwen laste gelegd.

Productiefouten zijn ten laste van de fabrikant; wil niet zeggen dat de aannemer de zaak moet aangeven bij de fabrikant en opvolgen.
Misschien aangetekend schrijven ook per mail verzenden en in cc FOD economie of comsuntenzaken, en Test aankoop ( indien aangesloten ).
1. Aldi blijft verantwoordelijk. Ik heb het al meegemaakt dat er iets niet in orde was, en ik ging terug naar de Aldi, waar ze me zonder probleem geholpen hebben.
2. Je voorbeeld van de lekkages is correct, dat wordt aanzien als 1 schadegeval met 1 oorzaak. Situatie waarbij twee vensters een gelijkaardig gebrek vertonen, zonder gemeenschappelijke oorzaak, kunnen als verschillende schadegevallen aanzien worden. Ik heb het meegemaakt met 3 vensters waarbij condens tussen het dubbel glas kwam, zonder dat er een "gemeenschappelijke" oorzaak was: elke venster eigen schadegeval, dus 3 x franchise.
De "grap" wil dat enkele weken later een (door stormwind) op hol geslagen glijbaan twee (pas vervangen) ramen aan diggelen sloeg. Dit werd als 1 schadegeval afgehandeld met slechts 1x franchise.
3. Ik ben niet zeker dat elke verzekering zal tussenkomen in een geval van garantie ...
4. "productiefouten" voor TS als consument vallen gewoon onder de garantiewetgeving. Zoals FOD Economie op hun eigen website zet: "De wet op de garantie is van toepassing op de verkoop van consumptiegoederen uitgevoerd door een professionele verkoper aan een consument die koopt voor privégebruik." Geen woord over "fabrikant".
De aannemer "moet" de zaak niet aangeven bij de fabrikant. Hij moet WEL, gezien de wet op de garantie, zorgen dat het gebrek hersteld wordt. Als hij dat op kosten van de fabrikant kan doen is dat voor hem mooi meegenomen, als hij het niet aangeeft en opvolgt staat hij zelf hiervoor in.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#12 , 30 mei 2019 17:08

U richt zich tot uw contractspartij, de persoon die u het glas verkocht heeft (al dan niet binnen een aanneming). De rest is niet relevant.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Terug naar “Consumenten Koop”