Met alle respect, maar
- TS heeft geen contract met de glasfabrikant. TS moet m.i. de ramenboer (de partij waarmee hij zaken deed) aangetekend in gebreke. Dat deze (een deel van) de kosten kan verhalen op de glasfabrikant, is zijn eigen probleem / zaak. De plaatser moet m.i. het probleem onder garantie oplossen, zonder enige kosten voor TS.
- aangeven aan brandverzekering: ja, maar dan betaal je de franchise zelf... mogelijks zelfs per raam...
Milo, als ge bij Aldi iets koopt en er is iets niet orde, moet ge ook zelf de importeur of fabrikant contacteren.
De verzekering stelt een expert aan, welke verslag maakt. Verzekering en rechtsbijstand zullen de schade verhalen op plaatser of de fabrikant en de franchise valt ter hunne laste. één schadegeval slechts 1 franchise. Is ook zo bij lekkages : indien door uw lekkage 3 andere mensen schade hebben, wordt slechts 1 franchise ten uwen laste gelegd.
Productiefouten zijn ten laste van de fabrikant; wil niet zeggen dat de aannemer de zaak moet aangeven bij de fabrikant en opvolgen.
Misschien aangetekend schrijven ook per mail verzenden en in cc FOD economie of comsuntenzaken, en Test aankoop ( indien aangesloten ).
1. Aldi blijft verantwoordelijk. Ik heb het al meegemaakt dat er iets niet in orde was, en ik ging terug naar de Aldi, waar ze me zonder probleem geholpen hebben.
2. Je voorbeeld van de lekkages is correct, dat wordt aanzien als 1 schadegeval met 1 oorzaak. Situatie waarbij twee vensters een gelijkaardig gebrek vertonen, zonder gemeenschappelijke oorzaak, kunnen als verschillende schadegevallen aanzien worden. Ik heb het meegemaakt met 3 vensters waarbij condens tussen het dubbel glas kwam, zonder dat er een "gemeenschappelijke" oorzaak was: elke venster eigen schadegeval, dus 3 x franchise.
De "grap" wil dat enkele weken later een (door stormwind) op hol geslagen glijbaan twee (pas vervangen) ramen aan diggelen sloeg. Dit werd als 1 schadegeval afgehandeld met slechts 1x franchise.
3. Ik ben niet zeker dat elke verzekering zal tussenkomen in een geval van garantie ...
4. "productiefouten" voor TS als consument vallen gewoon onder de garantiewetgeving. Zoals FOD Economie op hun eigen website zet: "De wet op de garantie is van toepassing op de verkoop van consumptiegoederen uitgevoerd door een professionele verkoper aan een consument die koopt voor privégebruik." Geen woord over "fabrikant".
De aannemer "moet" de zaak niet aangeven bij de fabrikant. Hij moet WEL, gezien de wet op de garantie, zorgen dat het gebrek hersteld wordt. Als hij dat op kosten van de fabrikant kan doen is dat voor hem mooi meegenomen, als hij het niet aangeeft en opvolgt staat hij zelf hiervoor in.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand