Begin april kocht ik een nieuwe wagen uit stock aan (merk en garage zal ik hier niet vermelden). Op de bestelbon staat bovenaan expliciet "model 2019".
Op 2 mei hebben we de wagen afgehaald. De verkoper overhandigt mij de sleutels, boorddocumenten en factuur. Na de nodige uitleg over de werking van de automaat, boordcomputer enz... rijden we naar huis. In de dagen die volgen leg ik ongeveer 550 km af met de auto.
Begin deze week, bij het doornemen van de gebruikershandleiding, valt mijn oog toevallig op het gelijkvormigheidsattest: blijkt dat de auto niet uit 2019 komt, maar al geproduceerd is in mei 2017 ! Ik heb getekend voor een nieuwe wagen uit 2019, niet voor eentje die al twee jaar oud is. Hoewel ik de eerste eigenaar ben en de auto effectief slechts 6 km op de teller had, heeft dit wel financiële gevolgen als ik hem binnen 2 jaar wil verkopen. Hij is dan geen 2 maar 4 jaar oud.
Sindsdien heb ik niet meer met de auto gereden. Ik wil de verkoopsovereenkomst annuleren omdat het te leveren goed niet voldoet aan wat op de bestelbon staat. Ik heb de verkoper al persoonlijk gemaild, géén reactie. Vervolgens de garage aangetekend in gebreke gesteld met de melding dat ik binnen de week een gunstig gevolg aan mijn schrijven verwacht. Hier wachten we nog op.
Het zou de eerste keer zijn dat ik een advocaat moet inschakelen; maakt dit een goede kans om in ons voordeel uitgesproken te worden? Kan het feit dat ik het gelijkvormigheidsattest bij afhalen niet heb nagelezen (wie doet dat??) of dat ik er al 550 km mee gereden heb in ons nadeel spelen?
Alvast bedankt voor het advies.