Garantie => winkelbon voorgesteld.. recht op cash?

Hchest
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Garantie => winkelbon voorgesteld.. recht op cash?

#1 , 14 mei 2019 02:12

Hoi,

Muis kapot, in fabrieksgarantie, ze kunnen hem niet herstellen dus mag ik om een winkelbon gaan.

Heb ik recht op cash teruggave, want eigenlijk ben ik niet veel met een winkelbon.
Weet dat ik wel mijn "mannetje" ga moeten kunnen staan tijdens de "onderhandeling",
maar dit kan ik wel mits ik weet als ik het recht op cash teruggave heb.

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 mei 2019 08:50

Kan ik een prijsvermindering of een terugbetaling eisen?

Als een herstelling of een vervanging niet mogelijk is, hebt u als consument het recht om een prijsvermindering of de ontbinding van de koop te vragen. De verkoper moet een prijsvermindering toekennen wanneer het goed ondanks het gebrek, toch behouden wordt. Is dit geen optie, dan kunt u de ontbinding van de koop en een terugbetaling vragen.

Bij een terugbetaling kan de verkoper wel rekening houden met de periode van normaal gebruik. Hebt u na anderhalf jaar een probleem met uw laptop, dan kan de verkoper rekening houden met de periode van normaal gebruik sinds de levering en een ‘slijtageaftrek’ in mindering brengen. Hij moet hierin redelijk blijven en rekening houden met de normale gebruiksduur door een gemiddelde consument.

De ontbinding van de koop betekent dat de verkoper moet overgaan tot een terugbetaling. Volgens de geest van de wet moet u als consument niet akkoord gaan met een terugbetaling in natura onder de vorm van een waardebon. De verkoper mag u dus niet verplichten om de aankoop van een ander toestel bij hem te doen.

bron: economie FGOV
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 mei 2019 09:21

Dag Lowie,

TS spreekt hier niet over wettelijke garantie, maar over fabrieksgarantie. Hij zal moeten de voorwaarden hierover consulteren.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 14 mei 2019 09:44

Ik lees fabrieksgarantie. Dus ik maak hieruit dat de muis al ouder is dan 2 jaar, en dus onder een extra commerciële garantie valt, in plaats van de wettelijk garantie.
In dat geval mag u blij zijn met alles dat u krijgt, men is tot niets verplicht (behalve hetgeen in de garantievoorwaarden staat, die u ergens zou moeten kunnen opvragen).

Als dit echter toch de wettelijke garantie zou zijn (dus muis jonger dan 2 jaar), is het een andere zaak:
Spreekt de verkopende winkel van fabrieksgarantie? Niet jouw probleem in dat geval, daar jij geen uitstaans hebt met de fabriek.
Winkel is verplicht tot herstellen, vervangen of terugbetaling (in cash).
Enige wat ik dan wel zou vergelijken: stel dat ze een waardebon geven die de volledige waarde van de muis dekt, dan is de kans reëel dat dit meer is dan wat je cash zou terugkrijgen (zoals Denlowie al zei: de winkel mag een waardevermindering uitvoeren in geval van terugbetaling).

Cruciaal om te weten dus: hoe oud was die muis?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 mei 2019 10:13

Het zou me zeer sterk verwonderen dat op een muis fabrieksgarantie zit !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#6 , 14 mei 2019 15:00

Het zou me zeer sterk verwonderen dat op een muis fabrieksgarantie zit !
Op een muis van 2 euro uit de Action niet.
Maar op muizen van ietswat grotere merken zit er vaak wel garantie op.
Deze kosten dan echter wel wat meer (vanaf de 50 euro het stuk begin je dit te relatief vaak te zien).

Op mijn eigen ergonomische muis, begin dit jaar gekocht, heb ik ook 4 jaar fabrieksgarantie...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 mei 2019 15:13

U heeft gelijk !

Juist één gezien 2 jaar fabriek garantie !
De vraag is of fabriek garantie beter is dan de gewone consumenten garantie, voor zelfstandigen zeker .
Ik zelf bezig met computers van 1980 heb nog nooit een dure gekocht, en heb nog nooit één kapot gehad, ben geen gamer .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Hchest
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 mei 2019 16:37

Wat een respons :p

Muis is idd duurdere soort gamersmuis ( 70 euro ) en krijg van mediamarkt 2 jaar garantie ( 1 jaar winkel + 1 jaar fabrieks )

Bedankt voor de antwoorden, ga keer pushen voor cash, zoniet is het een bon.

Goedenmiddag nog!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 14 mei 2019 19:59

Kijk dit kan toch ook niet !
1 jaar winkel + 1 jaar fabrieks !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#10 , 14 mei 2019 21:03

Je hebt sowieso recht op 2 jaar winkelgarantie.
Hoe zij het intern regelen is uw zaak niet.

Maar zoals ik zei: als je kan kiezen tussen een waardebon die de volledige aankoopprijs dekt, en een cash oplossing, waarbij ze enkel het wettelijke gedeelte dienen te betalen, zou ik toch eerder neigen richting de waardebon.
Als ze de waardevermindering ook op de waardebon toepassen... dan is het iets anders.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#11 , 15 mei 2019 10:12

ter info, als gamer zelf zijnde, er zijn "gaming muizen" van over de 200euro, dus enige garantie lijkt mij dan wel gepast :p

Terug naar “Consumenten Koop”