Raskat voorschot

Deceuninck
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Raskat voorschot

#1 , 13 mei 2019 22:23

Beste

Mijn vraag is: Kan ik het voorschot van €250,00 voor de raskat terug eisen?

Context:

We hebben de mensen nog nooit gezien en ze hebben geen erkend cattery nummer omdat de fokker in Nederland woont. Via een facebook groep (maine coon kittens te koop) zijn we bij deze mensen terecht gekomen.

8 april: We beslissen om een maine coon kitten aan te kopen aan de prijs van €750 bij een fokker in Nederland. We hebben alles geregeld via facebook messenger.

16 april: betaling van het voorschot van €250. Mededeling: ‘’voorschot van €250 voor de maine coon kitten’’

2 mei: Wegens financiële zaken (onverwachte facturen bij het aankopen van ons eerste huis) hebben we beslist om de kitten niet aan te kopen.
De fokker was hier niet blij mee en pas nu werd er ons vermeld dat we ons voorschot niet terug zouden krijgen maar dat als we een kitten aankopen deze €250 mag dienen als waardebon.

Volgende reactie kregen wij via facebook messenger:

‘’

Normaliter als mensen komen kijken bij een kitten dan krijg je een aanbetalingsformulier waarop dit wel vermeld staat, echter was het jullie keus om het kitten niet te komen bezoeken.

Er zijn weinig cattery's die een voorschot retourneren.

Ik moet nu ook op het laatste moment op zoek naar een ander thuis voor hem, het is niet zeker dat dit op tijd lukt.. als dat niet lukt dan zal hij verhuizen als herplaatser ipv kitten en zal hij voor de prijs van 350 verhuizen ipv 750.. dat is voor mij ook nadelig.

Het voorstel wat ik jullie heb gedaan lijkt me prima , aangezien je aangeeft in de toekomst dan wel bij mij een kitten te willen.

‘’

3 mei: We hebben besloten om de kitten niet te annuleren. Het resultaat is dat de kitten in optie werd genomen in deze tijd door een fokker voor €1500.

Nu, de fokker is vastberaden het voorschot niet terug te betalen maar aangezien er niets op papier staat of ondertekend denken we wel het voorschot terug te mogen ontvangen.

We hebben hier alvast uit geleerd om niets aan te kopen zonder papieren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird
Berichten: 794

#2 , 14 mei 2019 06:23

Wegens financiële zaken (onverwachte facturen bij het aankopen van ons eerste huis) hebben we beslist om de kitten niet aan te kopen
Dit is precies de reden van het bestaan van een voorschot, maw jij verbreekt de verplichting die je op je genomen heb, niet de verkoper.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 mei 2019 08:40

Hij mag het voorschot houden dit staat in de Belgische wet ook in de Nederlandse wet

Art. 1590. Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien :
Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden.
En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”