Afrekening Energieleverancier (Gas + Elektriciteit)

Estagon
Topic Starter
Berichten: 105
Juridisch actief: Nee

Afrekening Energieleverancier (Gas + Elektriciteit)

#1 , 09 mei 2019 21:59

Op 21/02/2019 krijg ik een afrekening met een saldo in mijn voordeel van 120.65 euro.

Op 23/02/2019 betwist ik telefonisch (en bevestig ik dit nadien ook via e-mail) deze afrekening op basis van een foutieve meterstand.

Ik krijg gelijk op basis van het energieovernamedocument en er wordt een creditnota opgesteld op 16/04/2019 ter waarde van 214.39 euro (dit is het initiële openstaand bedrag van 120.65 euro in mijn voordeel plus een extra saldo in mijn voordeel van 93.73 euro wegens de foutieve meterstand).

Er wordt mij beloofd (in officiële creditnota) dat het volledige saldo van 214.39 euro voor 04/05/2019 wordt betaald aan mij.
Op 06/05/2019, twee dagen later dan verwacht, krijg ik uiteindelijk een som van 93.73 euro op mijn rekening gestort.
De totale schuld aan mij bedraagt 214.39 euro, maar deze werd dus maar deels afgelost met deze storting.

Ik heb nu opnieuw gestuurd naar de klantendienst om het resterende bedrag (214.39 - 93.73) over te maken binnen de 15 dagen.
Zo niet, dan ga ik over tot officiële ingebrekestelling via AS.

Dit verhaaltje duurt ondertussen al 2.5 maand en de creditnota is 5 weken geleden opgesteld.

Mijn vraag voor jullie:
Heb ik nu reeds recht op additionele vergoedingen (interesten) of is dit uit den boze?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 10 mei 2019 00:01

Op 21/02/2019 krijg ik een afrekening met een saldo in mijn voordeel van 120.65 euro.
Maar die is nooit aan u terugbetaald ?
Heb ik nu reeds recht op additionele vergoedingen (interesten) of is dit uit den boze?
Wat staat er in uw contract over eventuele vergoedingen bij foute facturatie / laattijdige terugstortingen ?

Aan interesten gaat dat over centiemen ... niet druk over maken als het in orde komt.

Estagon
Topic Starter
Berichten: 105
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 mei 2019 08:35

Ik vind dit terug in de Algemene Voorwaarden:

7.7. Tenzij de gewestelijke reglementering een andere schadevergoeding zou
voorzien, heeft u recht op verwijlinteresten aan de wettelijke interestvoet ingevolge
foutieve facturatie door onze fout of onze laattijdige terugbetaling. Deze interesten
beginnen te lopen de dag na de dag waarop wij de betaling conform artikel 7.2
hadden moeten uitvoeren, of, in geval van foutieve facturatie door onze fout, vanaf
de datum van protest door u. Tevens zijn dan de kosten van uw ingebrekestellingen
(15 EUR) en herinneringen (8 EUR of 7,5 EUR in het Brussels Hoofdstedelijk gewest)
voor onze rekening en heeft u recht op een forfaitaire schadeloosstelling van 10%
van het dan onbetaalde bedrag voor zover u een derde moet inschakelen om betaling
ervan te bekomen.

Dus lijkt me inderdaad niet de moeite.

Reclame

Milo72
Berichten: 1016

#4 , 10 mei 2019 10:59

Ik meen mij te herinneren dat een overschot bij een afrekening verrekend werd in het eerste verschuldigde maandelijks voorschot.
Bvb: na afrekening blijkt een overschot van 100€, en het (nieuwe) maandelijks voorschot bedraagt 160€, dan betaal je de eerste maand slechts 60€.

Misschien eens nakijken of dit ook niet gebeurd is bij jouw afrekening in februari ? In dat geval zou de terugbetaling van 93,73€ correct zijn
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Estagon
Topic Starter
Berichten: 105
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 mei 2019 15:17

Het voorschot is gewijzigd van 100 naar 84 euro.
Maar ik heb deze elke maand moeten betalen en deze werden dus niet verrekend.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 mei 2019 15:48

U heeft dus van datum A tot datum B 12 facturen ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Estagon
Topic Starter
Berichten: 105
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 mei 2019 23:06

U heeft dus van datum A tot datum B 12 facturen ?
Correct.

Ik heb zonet een bericht ontvangen dat het resterende saldo op 13/5 wordt gestort.

Terug naar “Consumenten Koop”