Garantie op vervangingstoestel

Sven_Vl
Topic Starter
Berichten: 14

Garantie op vervangingstoestel

#1 , 14 jun 2008 12:32

Hey,

ik zit met een vrij specifiek probleem. Om het even te schetsen:

- 1 jaar geleden een Samsung GSM gekocht in een mobistar-winkel
- na 2 maand problemen gehad
- GSM maarliefst 14 keer(!!) binnen gebracht vooraleer ze deze eindelijk hadden vervangen door een nieuw toestel!
- Dit toestel heb ik in bezit tussen kerst & nieuwjaar.. ik heb echter geen bewijs gehad van de winkel (beetje dom om er geen te vragen maarja :oops: )
- Nu gaat de batterij geen dag meer mee. Ik wou die dus binnen geven aangezien ik normaal nog garantie heb tot het einde van de maand (6 maand op batterij).
- Winkel beweert natuurlijk van niet.. ze zeggen dat ze Samsung hebben gecontacteerd, en dat zij zeggen dat de garantietermijn voorbij is. Mobi-shop wil mij geen bewijs geven van het moment ik het toestel heb gehad, zij beweren dat Samsung die informatie wel heeft.. wat mij héél sterk zou verbazen.

Wat kan ik nu doen? Volgens mij loopt garantie toch vanaf het moment de consument het toestel in gebruik kan nemen? Ik ga Samsung nog eens zelf contacteren, maar wil toch wel wat sterker in de schoenen staan.
Ook wil ik voorkomen dat ze mij nu wel zeggen dat het binnen de garantie valt, maar dat ik uiteindelijk toch nog de rekening zou gepresenteerd krijgen.


Sven

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#2 , 14 jun 2008 12:55

Nogal verwarde uitleg. Maar ik ga de principes zeggen. Dan kan jij je conclusies nemen. Op je toestel heb je een waarborg van 2j. Je moet dat kunnen bewijzen a/d hand van een factuur of aankoopbon. Op je batterij heb je geen twee jaar warborg maar volgens de voorwaarden normaal ong. 6m. Als je je toestel binnenbrengt voor herstelling word je waarborg niet verlengd voor die periode dat het toestel in herstelling was. Een normale herstelling mag maximaal een maand duren. Indien langer mag je eisen dat je waarborg verlengd word. Op een herstelling heb je normaaal ook waarborg. Volgens de contractuele bepalingen kan die van 2m. tot 6m. gaan. Dus zelfs als je waarborg gedaan is, heb je nog een waarborg op de herstelling.

Persoonlijk vind ik dat je al veel harder had moeten reageren en eventueel nieuw toestel of geld terug eisen voordat het zover als 14 herstellingen komt. 3x herstellen zou voor mij al genoeg geweest zijn, zoals ex-minister Van den Boeynants ooit zei: "Trop c'est trop"

Sven_Vl
Topic Starter
Berichten: 14

#3 , 14 jun 2008 14:07

14x is inderdaad véél te veel, we hadden reeds na ongeveer 3x een nieuw toestel geeist.. De mobishop beweerde dat zij enkel maar het toestel konden opsturen naar de reparatiedienst, en dat die daarover beslissen. Ze beloofden op het moment zelf veel, maar we kregen altijd dezelfde gsm met een smoesje terug.. ('dit werd veranderd', 'daar hebben we iets gevonden', 'we hebben heel het innerlijke van het toestel veranderd', etc)

Nuja, dat is een andere discussie.. ik ben al blij dat we een nieuwe gehad hebben.

- Wat zegt de wet dan over vervangingstoestellen? Het toestel is vervangen binnen de termijn van 2 jaar. Ik neem aan dat het nieuwe toestel gewoon de garantie van het oude overneemt?
- Het is dus ook niet gezegd dat ik 6 maand garantie op die nieuwe batterij heb? Waar kan ik dan die voorwaarden vinden?

bedankt!

Reclame

JohnD
Berichten: 3580

#4 , 14 jun 2008 16:13

Over het feit of dat je bij het omruilen van een toestel terug aanspraak kan maken op een nieuwe periode van 2 jaar, lopen de meningen uiteen. Normaal moet je minstens nog kunnen genieten van de garantie tot het einde van de garantieperiode van je oud toestel. De reden is vrij simpel: je zou bvb binnen die periode of het einde van die periode van 2j. een toestel zodanig kunnen manipuleren dat de fabrikant praktisch steeds verplicht is je een nieuw toestel te geven omdat de kosten om het oude te herstellen bvb te hoog zouden oplopen. Op zo'n manier zou je er bvb voor kunnen zorgen dat je bvb een waarborg van 6j krijgt daar je waarborg van 2j. telkens zou gereset worden bij het krijgen van een nieuw toestel. Sommige fabrikanten geven wel terug een volledige 2j. waarborg.

Wat betreft je batterij zou je toch ook nog minstens een 6m. waarborg moeten hebben. De voorwaarden zijn de voorwaarden van de verkoper. Hij kan die verlengen als de fabrikant een langere waarborg verleent.

In feite moet jij je totaal niets aantrekken wat de problemen zijn tussen een fabrikant en een winkel(keten); het is deze laatste die verantwoordelijk is voor de waarborg. Hij is het die de waarborg moet verlenen; of hij daarin geruggesteund word door zijn leverancier zijn de zorgen niet van de eindverbruiker.

Sven_Vl
Topic Starter
Berichten: 14

#5 , 15 jun 2008 23:30

Dit dacht ik ook, maar hoe kan ik dan aantonen dat het nog binnen de garantietermijn valt, terwijl ik mn ticket niet heb? Kan ik de winkel op een of andere manier verplichten om de betreffende orderdata op te halen?

bedankt,

Sven

JohnD
Berichten: 3580

#6 , 16 jun 2008 01:14

Dat word al iets moeillijker...

Terug naar “Consumenten Koop”