prijslijst plots + BTW

Dimis
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

prijslijst plots + BTW

#1 , 09 mei 2019 09:41

Het verhaal is al volgt:

30/04/2019 zijn mijn vriendin en ik getrouwd met een feest in een afgehuurde feestaal.
Vorig jaar hebben wij de prijslijst gekregen waarop duidelijk de prijzen opstaan.
Er staat NIET op dat dit exl. BTW is. Er staan ook geen kleine letters in de prijslijst.

Nu krijgen wij onze factuur van het gehuurde materiaal + werkuren van personeel en daar wordt plots BTW bijgerekend.

Wij vroegen ons af of dit mag prijzen geven zonder BTW aan particuliere klanten.

Hopelijk kan iemand hier ons helpen of wij verplicht zijn dit te betalen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 mei 2019 10:13

Prijslijsten of prijsbepalingen aan particulieren zijn BTW inclusief. Tussen handelaars zelf : prijs exclusief.
Dus u hoeft enkele de prijs betalen zoals op de prijslijst vermeld.

Blaatpraat
Berichten: 3794

#3 , 09 mei 2019 18:55

Betaal het bedrag zonder de BTW, aangezien u ervan kon uitgaan dat dit inclusief BTW was.
Stuur een aangetekende brief naar de tegenpartij waarin u de rest betwist, wegens dat de reden dat vermelde prijzen voor particulieren altijd inclusief BTW geacht worden te zijn, tenzij expliciet anders vermeld.
Steek daar gerust nog een kopie bij van de prijslijst ter bewijs; refereer hier dan wel naartoe in uw brief.

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 10 mei 2019 16:01

Ik raad u aan om nog eens op de website van uw catering te kijken. Staat hier vermeld met of zonder BTW. In catering wordt er vaak gesproken zonder BTW. De vermelde prijzen zijn dus zeker niet altijd sowieso inclusief BTW. Dus even de website nazien vooraleer u een vervolging riskeert wegens niet betalen van verschuldigde prestaties.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 mei 2019 16:45

Natuurlijk staat dit niet altijd in de catering de BTW, en dit omdat er twee soorten BTW tarieven zijn nl Afhaal en thuis 6% of in een zaaltje met dienst 12% en 21% dranken
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12836

#6 , 10 mei 2019 17:33

Het moet toch sowieso ook nog eens op de geleverde prijslijst staan? In de horeca is het niet ongebruikelijk om 1 prijslijst te hebben voor verschillende btw-tarieven. Je zit dan uiteraard met een andere winstmarge op een broodje ter plaatse en een broodje meeneem, maar ik denk dat Lowie kan beamen dat dit bv. bij frituren niet uitzonderlijk is.

Als er geen vermelding exclusief btw staat, mag een consument steeds aannemen dat het inclusief is. Als die prijslijst niet naar een website verwijst, zie ik niet in waarom er van de consument geëist kan worden dat hij daar ook eens gaat kijken.

Mathieu Rutten

#7 , 10 mei 2019 17:42

Leen,

Misschien de woorden "ik raad je aan" eens opzoeken? Ik wil gewoonweg voorkomen dat betrokkene onnodige kosten zou maken. We hebben immers de prijslijst niet gezien en waren er ook niet bij toen eventuele afspraken werden gemaakt. Ik denk dat de taak van dit juridisch forum is om topic-starters oplossingen aan te bieden om problemen op te lossen en niet om olie op het vuur te gieten.

LeenW
Berichten: 12836

#8 , 10 mei 2019 18:44

Akkoord Mathieu, maar als we ervan uitgaan dat TS alles correct beschrijft, heeft hij de consumentenwetgeving 100% aan zijn kant en kan hij het naar mijn mening zo hard spelen als hij wil. Zelfs als die website hogere prijzen heeft, moet hij daar geen rekening mee houden.

Terug naar “Consumenten Koop”