Aankoop kleding in winkel blijkt 30% duurder dan op hun website staat aangegeven.

Plgrim007
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Aankoop kleding in winkel blijkt 30% duurder dan op hun website staat aangegeven.

#1 , 14 apr 2019 00:23

Gisteren kocht ik een paar stuks van een designmerk in een winkel in Antwerpen. Het betreft een kledingwinkel die hun eigen merk verkoopt (dus geen verschillende merken). Thuis gekomen checkte ik hun website om te kijken wat ze nog zoals hadden. Ik kon blijkbaar ook kleding bestellen via hun site. Tot mijn grote verbazing zag ik dat ik de pas aangekochte stukken meer dan 30% duurder in de winkel had aangekocht (identiek dezelfde kleren, van dezelfde winkel, met dezelfde artikelcodes, enz...). Ik kocht bvb een lederen jas van 500€ die op hun website aan 350€ staat?!! Ik voel me nu zwaar in 't zak gezet!! Kan dit zomaar? Kan ik eenzelfde prijs eisen?

Is onderstaande wet van toepassing?
Bron : ECONOMISCHE ZAKEN
Voor identieke producten die in een zelfde inrichting te koop worden aangeboden mogen geen verschillende prijzen worden aangeduid, zoniet is de door de consument te betalen prijs de laagst aangegeven prijs. Dit artikel is niet van toepassing op producten waarvan de verkoopprijs door de overheid opgelegd is.

Het betreft hier toch om identieke producten van 'eenzelfde' winkel, of wordt er misschien een verschil gemaakt tussen winkel en online shop?
Er zijn nog twee stuks besteld in de winkel die later geleverd worden, die zijn wel betaald. Kan ik hier nog onderuit?

Graag juridisch advies alvorens ik de winkelverantwoordelijke confronteer.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 14 apr 2019 00:25

Als er een aparte webshop is, mag die andere prijzen hanteren. Logisch ook, die webshop heeft veel minder kosten (huur, personeel, etc) dan een fysieke winkel.

Voor aankopen in de winkel geldt er geen herroepingsrecht, voor online gekochte goederen wel.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 apr 2019 08:46

Dit kan perfect .

Zelfs bij gewone goederen maar in andere steden of gemeenten zijn er prijsverschillen .
VB; bij de grootste winkel van Belgie betaal je de meeste goederen in Knokke veel meer dan in de zelfde winkel in Gent
zelfde firma, zelfde aandeelhouders en zelfde naam .
Dit kan je onmiddellijk controleren, je koopt in Gent bij hun een fles bronwater van merk X prijs ++

Je rijd onmiddellijk naar Knokke zelfde merk bronwater en zal duurder zijn dan in Gent.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 apr 2019 09:51

Hetzelfde 2 jaar geleden voorgehad bij 3 shops in Antwerpen. Grote kledingzaak, zaak met zetel in Henegouwen en een sportkledingwinkel. Heb bij alle 3 + 30% duurder moeten betalen dan online of in hun andere vestiging.
Net zoals Lowie zegt.
Zelfs die grote kledingzaak heeft online shops in België en Nederland, Nederland stuk goedkoper maar mag vanuit België niet besteld worden.

Plgrim007
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 apr 2019 11:49

Dank voor jullie reacties.

Het betreft een 'designmerk' in Antwerpen (de andere vestigingen in België zijn al gesloten).
De winkel rekent zo'n 30% meer dan online aangegeven staat. Ik nam reeds contact met de verkoopster en die liet me weten dat online prijzen staan die niet van toepassing zijn op België, dat de prijzen door Italië aan hen opgelegd zijn. Ook zou bestelling online vanuit België geblokkeerd zijn, ik zou niet verder geraken dan het scherm van betaling.

Het feit is gewoon dat ik me bedrogen voel.
Ik wil best 'iets' meer betalen voor service en persoonlijk advies, maar hun prijzen zijn echt exuberant (tov prijzen in bvb Italië of welk land dan ook)
Er zijn nu 2 kledingstukken aangekocht en 2 kledingstukken in bestelling (betaald maar moeten nog geleverd worden, ze moeten het op dit ogenblik zelf nog bestellen). Heb nu gevraagd of ze de bestelde artikelen willen annuleren en me het bedrag terug storten. Ik besef dat dit van de goodwill van de eigenaar afhangt, maar hoop toch zo op enige gemoedsrust.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 apr 2019 12:08

Is absoluut triestig te moeten vaststellen dat ge veel te veel hebt betaald. Maar niet getreurd het is de eigen ondergang van de fysieke winkels. En het kostenverschil tussen de winkel en de online shop : heb ik ook mijn twijfels. De grote kledingzaak in Antwerpen ( ook in andere steden ) is er een voorbeeld van : men kan online bestellen naar huis laten komen + verzendingskosten. Naar een van hun winkels verzenden en daar afhalen = gratis kosten. Want in de winkel moet er ook personeel uw bestelling behandelen, de betaling en desnoods ook direct al de terugname ( indien niet passend of tevreden ).

bosprocureur
Berichten: 6853

#7 , 14 apr 2019 12:57

U hebt volgens u dus veel te veel betaald.
Maar u hebt dat wel gedaan nadat u gekozen hebt met volle kennis van de prijs, en daar ter plaatse beslist, nadat u in alle rust hebt kunnen fysiek de produkten vergelijken en voelen en etc...

Waarom voelt u zich dan bedrogen ?

U kon ook van tevoren in de webwinkel gaan snuisteren, en gewoon de kosten van dure winkel + uitbating + personeel uitsparen. Van tevoren dus, en niet post factum.

Plgrim007
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 apr 2019 01:33

@bosprocureur

Ten eerste: Ik voel me bedrogen omdat het verschil in prijs in mijn ogen exuberant is. Een lederen jas die je in de winkel koopt aan 500€, waarvan je uitgaat dat deze kwalitatief aan die prijs beantwoord zie je plots staan aan 350€ (gratis thuis geleverd). In mijn ogen zakt de geloofwaardigheid van het merk, daalt plots de 'waarde' van mijn jas en voel ik me dus als klant bedrogen ja. Het is uiteraard ook een emotionele kwestie over de keuze om je zuurverdiende centen hieraan te spenderen en pas later te ontdekken dat er maar liefst (in totaal) 210€ 'verloren' is gegaan. Ik zou eens willen weten wie daar anders over denkt!?

Ten tweede: Ik heb de vraag gesteld of er een online shop was (omdat mijn maat niet in de winkel aanwezig was), waarop negatief werd geantwoord. Op dat eigenste moment ga ik nog steeds van uit dat het merk in geen enkele andere winkel in België te verkrijgen is en alles via hen MOET verlopen (Unique Selling Position). Een winkelier bouwt een vertrouwensrelatie met zijn klant op, zeker in luxe designmerken is dit van groot belang. Ze waren maar al te goed op de hoogte dat de (wereldwijde) webshop van het merk veel goedkoper kon leveren, maar verzwegen dit. Na een telefonisch gesprek liet de winkelverantwoordelijke ontvallen dat er 'vele klanten' klachten hadden hierover, maar dat ze er niets kon aan doen omdat ze de prijzen, opgelegd door het hoofdkantoor in Italië, diende te volgen. Ik vroeg haar daarop wat haar toekomstplannen waren, want een klant laat zich hier maar één keer aan vangen. Daarop kon ze geen antwoord geven. In mijn ogen ziet dat er niet rooskleurig uit.

Toch een jammere zaak!

bosprocureur
Berichten: 6853

#9 , 15 apr 2019 08:16

@ TS : ik geloof u, ik begrijp u, maar juridisch gezien bent u toch in alle vrijheid ingegaan op een aanbod in de winkel, tegen de geafficheerde prijs; meer zelfs, u hebt nog bijbesteld.

En dat uw conclusie is dat u een volgende keer eerst naar een webshop kijkt, is maar normaal in deze omstandigheden.,

Plgrim007
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#10 , 15 apr 2019 10:13

Er is technisch gezien niet (door mij) bijbesteld, ze gaan de juiste maat opsturen, moest (uiteraard) wel op voorhand betalen. Daar ga ik nu nog proberen onderuit komen.

Ik begrijp dat ik juridisch gezien nergens recht op heb, alleen verwacht je deze 'praktijken' niet meer in de huidige tijd en zeker niet in winkels die puur klantgericht zijn. Begrijp me ook niet verkeerd, ik ben bereid meer te betalen voor goeie service en persoonlijk advies, passen kleding, enz... maar tegen een redelijke prijs.

Hoe dan ook, ik leg me neer bij de 'goodwill' van de eigenaar en 'count my losses'. Maar deze klant zijn ze sowieso kwijt, terwijl ik anders toch om een mooi bedrag heb aangekocht. Voor hun toekomst ziet dat er niet goed uit.

Terug naar “Consumenten Koop”