X spookfactuur/oplichting

Femangel
Topic Starter
Berichten: 19

X spookfactuur/oplichting

#1 , 02 apr 2019 12:49

Ik word door het bedrijf X voortdurend lastig gevallen.
Het begon met een brief begin dit jaar. Daarin werd met nogal dreigende taal beweerd dat ik bij luminus iets niet betaald zou hebben. Verder weinig info buiten in zeer kleine lettertjes een hoofdsom van 35€ door hun vermeerderd naar 99,04 € en een factuurdatum van 2008 (eender hoe dus al verjaard) na advies via via hier totaal niet op ingegaan. Dan zijn ze begonnen met dreigende sms'jes en telefoons. Ik kreeg dan de raad om aangetekend een hen aan te schrijven met een modelbrief onbekende vordering, er werd me gezegd dat die firma's zelden echt bewijzen hebben en dat het daarmee dus afgelopen zou zijn. Nu ligt er vandaag toch wéér een brief in de bus. Dit keer met in bijlage een kopie van een slotfactuur uit 2008. Een gewone factuur dus, geen aanmaning, niks vermeld van laattijdige betaling of niet betaling. Ook een compleet ander bedrag namelijk 123,69 €, en ik herhaal het nog eens, inmiddels verjaard. Ik geloof hier dus uiteraard helemaal niks van. Ik heb trouwens na hun eerste schrijven reeds contact opgenomen met lumineus zelf alwaar ze mij verzekerde dat ik bij hun geen openstaande schuld heb. Wat kan ik nu nog meer doen om van deze firma af te raken? Ik weet dat ze als incasso mij in wezen niks kunnen maken, maar ik ben het inmiddels grondig beu om me hier mee bezig te houden. Heeft er iemand goed advies? Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 apr 2019 12:55

Dit is nog niet verjaart

Deze factuur verjaart pas na 5 jaar !!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 apr 2019 13:17

2008 is al meer dan tien jaar geleden. Dus inderdaad verjaard.

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 02 apr 2019 14:41

Louis moet dringend naar de rekenles 2019 - 2008 = 11 jaar

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 apr 2019 14:51

Louis moet dringend naar de rekenles 2019 - 2008 = 11 jaar
Ik had 2018 gelezen mijn zicht verslechterd met oud worden .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 02 apr 2019 16:14

U kan aangifte doen wegens belaging.
"sowieso" schrijf je zo.

Femangel
Topic Starter
Berichten: 19

#7 , 02 apr 2019 17:30

Het factuur is inderdaad verjaard maar had de waarschuwing gekregen om dat vooral niét te vermelden in mijn brief omdat dat gelijk zou staan met toegeven. Die aangifte ga ik zeker en vast doen. Moet ik dit nog aan hen melden per brief? Ik dacht aan een laatste brief waarin ik zeg dat de documenten van hun geenszins een achterstand bewijzen en dat ik door hun blijvend lastig vallen een klacht zal indienen. Of negeer ik ze gewoon beter?? Alvast bedankt!

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 apr 2019 15:15

Schrijf hen dat de aanspraak is verjaard en aldus onontvankelijk is.

Verzoek hun vervolgens u niet verder te verontrusten middels contacten die u als storend ervaart. Verwijs hierbij naar art. 442bis Strafwetboek en art. 145,Wet op de elektronische communicatie.

Tenslotte deelt u hen mee dat u op grond van voornoemde bepalingen klacht zult indienen indien zijtegen dit uitdrukkelijk verzoek in toch contact met u opnemen.
.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#9 , 03 apr 2019 18:52

Als u een consument bent, verwijs dan ook zeker naar de bepalingen van de wet minnelijke invordering bij consumenten. Daar wordt uitdrukkelijk verboden om iets herhaaldelijk in te vorderen wat betwist is.

rt. 3. § 1. In het kader van een minnelijke invordering van schulden wordt iedere gedraging of praktijk die het privéleven van de consument schendt of hem kan misleiden, alsook iedere gedraging of praktijk die een inbreuk maakt op zijn menselijke waardigheid, verboden.
§ 2. Worden in het bijzonder verboden :
- elk geschrift dat, of elke gedraging die ertoe strekt verwarring te creëren omtrent de hoedanigheid van de persoon van wie het uitgaat, zoals in het bijzonder het geschrift dat verkeerdelijk laat uitschijnen dat het om een document gaat dat uitgaat van een gerechtelijke overheid, een ministerieel ambtenaar of een advocaat;
- elke mededeling die onjuiste juridische bedreigingen bevat, of die onjuiste inlichtingen over de gevolgen van een wanbetaling bevat;
- elke vermelding op een omslag waaruit blijkt dat de briefwisseling de invordering van een schuld betreft;
- de inning van niet voorziene of niet wettelijk toegestane bedragen;
- de stappen die worden ondernomen bij de buren, de familie of de werkgever van de schuldenaar. Onder stappen wordt onder meer verstaan elke mededeling van inlichtingen of elke vraag om inlichtingen die verband houdt met de schuldvordering of met de solvabiliteit van de schuldenaar, onverminderd de handelingen gesteld in het raam van wettelijke inningprocedures;
- de invordering of poging tot invordering bij een persoon die niet de schuldenaar is;
- iedere poging tot inning in aanwezigheid van een derde, behalve wanneer dit gebeurt met instemming van de schuldenaar;
- alle stappen om de schuldenaar een wisselbrief te doen ondertekenen of om een overdracht van vordering of een schuldbekentenis te eisen;
- het belagen van de schuldenaar, die uitdrukkelijk en gemotiveerd heeft te kennen gegeven de schuld te betwisten;
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#10 , 03 apr 2019 19:55

Die bepalingen waren aan mijn aandacht ontsnapt. Ik begin te vergeten door de ouderdom. Helaas.
.

Terug naar “Consumenten Koop”