Teruggave voorschot

Arek
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Teruggave voorschot

#1 , 30 mar 2019 22:56

Beste leden , ik heb aantal weken geleden mijn auto willen verkopen. Er kwam een potientiele koper en gaf mij 300 euro voorschot en vroeg om de wagen voor komende 6 weken te houden. Ik heb de advertentie verwijderd en zat te wachten, morgen verloop de 6 de week en de koper heeft gezegd dat hij een probleem heeft waaroop ik heb geantwoord dat de 6 weeken voorbij zijn en dan zet ik mijn wagen terug te koop, dan eiste hij de voorschot terug en wilt maandag naar de politie stappen. Bovendien had hij ook gezegd dat als de politie hem niet helpt dan oplost hij het zelf en dat ik de auto niet meer zou hebben = facebook gesprek. We hebben een contract ondergetekend dat hij de voorschot heeft gegeven en dat hij nog de resterende bedrag moet betalen, mijn vraag is of ben ik verplicht om de voorschot terug te geven ? Mag ik mijn wagen zomaar verkopen of moet ik bepaalde stapen ondernemen (welke)?

Alvast bedankt voor de advies!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6857

#2 , 31 mar 2019 10:07

Is het een probleem om dat voorschot terug te geven?

Ik zou in elk geval subito presto naar de politie (uw vriend toch) stappen met dat gesprekje, al was het maar om het te melden.. :evil: :evil: :evil:

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 mar 2019 10:28

Dit zijn van die gasten die het recht in eigen handen nemen.

Ik zou met deze toch zeer voorzichtig zijn, voor het zelfde geld heb je een hoop miserie en eventueel wat schade .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#4 , 31 mar 2019 11:00

Juridisch heeft u natuurlijk gelijk. Als er handgeld gegeven wordt bij een koopbelofte, kan er enkel van de belofte afgeweken worden door het handgeld te laten behouden (of door de verkoper door het dubbel terug te geven).

Uiteraard is de juridische realiteit niet de enige overweging die meespeelt.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 31 mar 2019 12:12

Dus, als ik iemand geld schuldig ben moet ik hem gewoon bedreigen om mijn zin te krijgen?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 mar 2019 17:40

Er is slechts sprake van 'handgeld' dat men mag behouden wanneer de partijen zich wederzijds de mogelijkheid hebben willen voorbehouden om hun belofte te herroepen.
Uit niets blijkt dat dit het geval is.
U kan dus niet zomaar de wagen opnieuw te koop stellen. Dan kan de tegenpartij de ontbinding van de overeenkomst ten uwe laste vorderen. Normaal moet u de ontbinding van de overeenkomst tegen de koper vorderen, waarbij u kan eisen dat u het voorschot als schadevergoeding mag behouden.
Voor die 300 euro kan u niet gaan procederen. Probeer dus tot een minnelijke regeling te komen, waarbij eventueel in onderling akkoord de overeenkomst wordt beëindigd, u de wagen opnieuw te koop kan stellen en u (een deel van) het voorschot terugbetaalt.

Terug naar “Consumenten Koop”