Factuur garage

Jeroenvdr
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Factuur garage

#1 , 25 mar 2019 18:16

Beste,

Nadat ik in panne ben gevallen met mijn wagen heb ik mijn auto binnengebracht voor een diagnose waarbij ik duidelijk vermeld heb dat ze niets mochten vervangen zonder toestemming. (Vermoeden: motor kapot en deze zou teveel kosten i.v.m. de waarde van de wagen). Paar dagen later kreeg ik telefoon met de boodschap dat ze het probleem hadden gevonden en dat ik mocht komen kijken of ik dit zou laten maken. Uiteindelijk beslist om de wagen (kapotte motor) niet te laten maken en zelf opzoek ging naar een oplossing. Na het betalen van de diagnosekosten (407,62 euro) kreeg ik de papieren van de wagen terug, en kon de auto gesleept worden naar mijn thuis (zelf via sleepkabel gedaan).
Datum factuur: 03/07/2018

Enkele weken later (+-6) krijg ik ineens een factuur (156,13 euro) in de bus voor een vervanging van een kapotte accu. Na enkele telefoontjes beweren ze dat ze een nieuwe accu hebben gestoken om de diagnose te kunnen uitvoeren aangezien mijn autobatterij niet voldoende geladen kon worden. Deze zijn ze er vergeten uit te halen na de diagnose en daarom beslissen ze maar om deze via een factuur aan te rekenen enkele weken later. Mijn auto is op de datum van de factuur niet eens binnen geweest in de garage daar deze bij mij thuis stond met een defecte motor.
Datum factuur: 08/08/2018

Na enkele betalingsherinneringen en aangetekende zendingen (die ik niet heb afgehaald) heb ik deze week een brief gekregen van een advocatenkantoor met het verzoek tot betaling van de accu + schadebeding. Hier heb ik welgeteld 15 dagen voor.
Datum brief: 18/03/2019

Mijn vragen zijn als volgt:
*Kan een garagist zomaar facturen opsturen zonder dat mijn wagen op dat moment in hun garage aanwezig was?
*Welke stappen kan/moet ik ondernemen?
*Welk advies geven jullie me?

Overdreven zou de garagist in kwestie ook ineens kunnen afkomen met het verhaal dat ze ook een nieuwe motor gestoken hebben en zo een factuur sturen van eender welk bedrag ze willen. Of ben ik hier mis?

P.s. wagen is reeds verkocht dus kan niet controleren of hier wel degelijk een nieuwe accu in zat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 25 mar 2019 18:37

Je had midden vorig jaar die aangetekende brieven moeten afhalen en per kerende aangetekend de factuur geprotesteerd hebben. Dan lag de bewijslast bij hen en ze konden niets bewijzen omdat je geen werkbon van vervangen accu afgetekend had.

Gezien de verlopen termijn kan stilzwijgende aanvaarding ingeroepen worden omdat voor kleine bedragen geen handtekening op een werkbon vereist is. Samen met de eerste factuur was wel een handtekening vereist.

k Denk dat je best betaalt om verdere kosten te vermijden. Rechtbank is duur want zonder eigen advocaat red je het ws niet tegen de advocaat van de tegenpartij.

Uitkijkend om andere opinies te lezen omdat dit een reactie onder voorbehoud is.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 mar 2019 19:29

Ik wil daar nog aan toevoegen dat deze factuur datum geen bewijs is.
Daar men maanden tijd heeft na de herstelling om een factuur te maken, en de factuur datum is toch maar +/- 6 weken wat normaal kan beschouwd worden .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 25 mar 2019 19:40

Het kalf is intussen echt verdronken: Zahlen!!!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Consumenten Koop”