Airco-offerte wil niet met factuur doen.

Eline13
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Airco-offerte wil niet met factuur doen.

#1 , 17 mar 2019 22:35

Beste,
Ik heb me laten vangen bij een offerte voor een aircoinstallatie.

Het ging om een actie dus ik moest snel beslissen en tussen de lijnen door wou hij dat zonder btw doen.
Tegen de deadline heb ik de offerte bevestigd via mail en daarop van hem bevestiging op gehad.
Achteraf bekeken, het meest idiote dat ik kon doen.
Daarna heb ik nog een mail gestuurd met de vraag dat ik dat toch graag met factuur wou hebben.
Daarop kreeg ik meteen telefoon dat dan de speciale actie vervalt en dat dit dus niet kon, dat ik mij geen zorgen moet maken omdat de garantie blijft als hij de bestelbon aanvult met 'geplaatst en voldaan'. Nu omdat ik de offerte al via die mail had toegezegd, zit ik hier vast.
Dus voel ik me niet goed omdat ik dit graag met factuur wil en heb hier totaal ook geen vertrouwen meer in als ik bvb ook verdere details vraag.

Dus kan ik hier de offerte afzeggen? Kan hij kosten eisen? Of zit ik hier nu helemaal vast door die idiote mail van mij?
Zelf heb ik niks op papier dat hij enkel int zwart wil werken natuurlijk.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 17 mar 2019 23:42

Best via AS een factuur eisen. Offerte is bindend dus hij kan niet meer dan dat vragen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 mar 2019 05:55

Wat voor een achterlijke is dit
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

jef007
Berichten: 1679

#4 , 18 mar 2019 13:34

ééns gaan praten met FOD Financien, Fod Economie etcccc

je hebt toch een bevestigingsmail van hem?

Eline13
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 mar 2019 13:53

Yup, hij heeft op mijn mail waarin ik ok gaf een bevestiging gestuurd. Op de daarop volgende mail van mij aan hem, waarin ik vraag om het met factuur te doen, heeft hij nooit geantwoord. Daarvoor belt die natuurlijk terug zodat je op papier niets hebt.

Lanox
Berichten: 3520
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 mar 2019 20:10

Wat staat er letterlijk op de offerte ivm prijs en btw? Indien er geen vermelding wordt gemaakt van de BTW (prijs in- of exclusief BTW), dan wordt de prijs geacht inclusief BTW te zijn, en dit is bindend voor de installateur.

Eline13
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 mar 2019 22:11

Dag Lanox, op de offerte staat de prijs excl btw.

lukasi
Berichten: 1139

#8 , 20 mar 2019 08:19

U hebt een offerte waarin een prijs ( promoprijs ) staat vermeld met het te betalen bedrag exclusief btw ?
Wat is dan het probleem?

Hij moet deze offerte uitvoeren tegen dit vermeld bedrag exclusief btw.
U bent gehouden uw deel van de getekende offerte uit te voeren namelijk betalen van het verschuldigd bedrag exclusief btw vermeerderd met het toepasselijk btw bedrag na goedkeuring van de levering /werken.
Indien leverancier na oplevering van de werken levering , geen factuur stuurt kan hij ook geen betaling vragen... of hij moet cash vragen, weiger dit te betalen.
Factuurbedrag kan hij zomaar niet veranderen, er bestaat een voor akkoord ondertekende offerte.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 20 mar 2019 09:43

Bij aanbiedingen voor bouwwerken staat nooit btw, omdat de aanbieder vooraf niet weet of de woning jonger of ouder is dan 10 jaar. Jonger is 21 % btw en ouder is 6% btw

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 mar 2019 09:55

Bent u BTW plichtige ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 20 mar 2019 10:13

Artikel 1 van KB nr. 1 bij het Wetboek BTW voorziet echter in een uitzondering. Er is géén verplichting om een factuur af te leveren als de klant een particulier is die de geleverde goederen of de verrichte diensten enkel zal gebruiken voor privédoeleinden.

Let op! Ook een particulier mag echter een factuur eisen en in dat geval moet u er ook één af­leveren.
Men mag daar eventueel wel administratie­kosten (plus BTW!) voor aanrekenen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12824

#12 , 20 mar 2019 15:16

Artikel 1 van KB nr. 1 bij het Wetboek BTW voorziet echter in een uitzondering. Er is géén verplichting om een factuur af te leveren als de klant een particulier is die de geleverde goederen of de verrichte diensten enkel zal gebruiken voor privédoeleinden.

Let op! Ook een particulier mag echter een factuur eisen en in dat geval moet u er ook één af­leveren.
Men mag daar eventueel wel administratie­kosten (plus BTW!) voor aanrekenen.
Iets verder lezen, daar zal u zien dat er voor WioS altijd een factuur moet worden afgeleverd.

Eline13
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#13 , 22 mar 2019 23:26

Superdankjewel,
Dan wacht ik toch mooi op een factuur alvorens te betalen, ik denk wel dat die cash verwacht maar expliciet heeft die dat ook niet gezegd en dat staat ook niet in zijn offerte.

Terug naar “Consumenten Koop”