Factuur

Cifm
Topic Starter
Berichten: 4

Factuur

#1 , 12 mar 2019 16:20

In de loop van 2018 tekende ik een offerte voor het uitvoeren van schilderwerken in mijn appartement (nieuwbouw) en het plaatsen van vliesbehang, voor een bedrag van 5200€ excl BTW.

Enkele maanden later, voor de uitvoering van de werken stuurde ik een mail naar de verkoper van het schildersbedrijf, met de vraag of het nog mogelijk is om de schilderwerken te laten uitvoeren zonder plaatsen van vliesbehang.
De verkoper bevestigt mij per mail dat ik ook de optie kan nemen zonder vliezen aan 4595€ incl BTW.

In januari 2019 wordt mij een factuur toegestuurd per mail, voor een bedrag van 5559,95€ Incl BTW zijnde: 4595€ excl btw
964,95€ btw
5559,95€ incl btw
Ik stuur een sms naar de verkoper met de foto van de mail waarin hij mij de optie zonder vliezen geeft aan 4595€ incl btw en betaal dan ook meteen dat bedrag.
Meer dan twee maanden later, vandaag, ontvang ik een mail van de verkoper die me zegt dat er nog een bedrag btw moet betaald worden en dat het niet is omdat er een typfout in een mail staat dat ik dat niet meer hoef te betalen en dat zij nog steeds een door mij goedgekeurde offerte hebben (maar dan een offerte voor werken met vliesbehang, die dan uiteraard niet geplaatst werd)
Dien ik alsnog het bedrag btw te betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 mar 2019 16:44

Ja zijn eerste offerte was wel degelijk zonder BTW !

Ja als hij naar de rechtbank gaat zal dit hoogst waarschijnlijk niet het vredegerecht zijn maar eerste aanleg, het bedrag is meer dan 5000€

Dus afwachten tot hij reageert
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Cifm
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 13 mar 2019 08:05

Ik heb vanochtend onderstaand antwoord gegeven op de mail van dz verkoper:
Beste X,
Ik begrijp dat er typfouten bestaan, maar ik ben akkoord gegaan met het door jou voorgestelde bedrag van 4595€ inclusief btw voor werken zonder vlies. Als particulier versta ik daaruit dat dit het bedrag gaat zijn dat ik dien te betalen na afloop van de schilderwerken zonder vlies.
Bovendien ontving ik 2 x een vorderingsstaat waarin een bedrag vermeld staat van 4595€ inclusief btw.
Dat maakt het allemaal nog extra verwarrend.
De door mij getekende offerte is sowieso al niet meer correct, aangezien daar de plaatsing van vlies bij op vermeld wordt, maar dat niet geplaatst is. Uit de getekende offerte kan ik niet opmaken dat ik 5559,95€ moet betalen voor schilderwerken zonder vlies.

Reclame

Meeboo
Berichten: 1488

#4 , 13 mar 2019 09:45

Een offerte aan een particulier moet volgens de regels van consumentenbescherming steeds de totaalprijs bepalen, dus inclusief BTW.

De klant moet er dus van uitgaan dat wat er op de offerte staat, de te betalen totaalprijs is

lukasi
Berichten: 1141

#5 , 13 mar 2019 10:32

Nuance bij voorgaand bericht

Bij een offerte moet een totaalprijs exclusief btw vermeld worden EN eventueel het toepasbare btw- tarief .
Daar het soms medecontractant , btw verlegd ofwel 6% ofwel 21% is de verplichting van bedragen incl btw bij het opstellen van een offerte NIET verplicht.
Als aannemer kan je bij het opstellen van een offerte niet zeker zijn van de toepassing van het juiste btw tarief.

Er moet wel duidelijk vermeld staan dat de bedragen EXCLUSIEF btw zijn.
pas bij facturatie is het juiste btw tarief en het bedrag inclusief btw verplicht. .

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 mar 2019 10:34

@lucasi

100% met u akkoord .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12828

#7 , 13 mar 2019 10:40

Ik ga daar niet meteen mee akkoord, uit zijn eerdere voorstel blijkt dat de aannemer reeds op de hoogte was van het btw tarief van 21%.

Cifm
Topic Starter
Berichten: 4

#8 , 13 mar 2019 13:05

Aangezien het om een nieuwbouwproject ging waar de aannemer meerdere shilderwerken op de planning had wist hij 100% zeker dat het om 21% zou gaan.
Maar dat is niet mijn grootste struikelblok. Mijn vraag is eigenlijk of hij me kan verplichten om de btw van het factuur alsnog te betalen, wetende dat ik zijn aanbod (= ander bedrag incl btw) via mail heb ontvangen en goedgekeurd.
Sinds die mail ging ik er uiteraard van uit dat ik hem dat specifieke bedrag schuldig was.

Meeboo
Berichten: 1488

#9 , 13 mar 2019 13:09

betaal alvast het niet betwiste deel en stuur hem met een AS een protest voor het deel u betwist (de extra BTW). Documenteer dit schrijven met de mail die u ontvangen hebt en dat u ervan uitging dat deze prijs de totaal te betalen prijs was.

lukasi
Berichten: 1141

#10 , 13 mar 2019 15:01

Mijn opmerking ging over het feit dat er gesteld werd dat een offerte steeds moet aangeboden worden inclusief BTW.
Dit is niet waar.
Met de problematiek van topic starter heeft dit niets te maken...
of het zou moeten zijn dat TS zelf duidelijk stelt dat de eerste offerte ( met vlies) aangeboden is met een bedrag exclusief btw.

Cifm
Topic Starter
Berichten: 4

#11 , 14 mar 2019 13:37

De eerste offerte met vlies werd aangeboden excl btw
Het voorstel zonder vlies, werd in een mailbericht gedaan (u kan ook de optie nemen zonder vliezen aan 4595€ incl btw)
Verkoper beweert een typfout te hebben gemaakt en zegt dus dat hij excl btw had moeten typen en per ongeluk incl btw heeft getypt

Terug naar “Consumenten Koop”