Nochtans heb ik geen enkel contract met de pakjesdienst.
Ik heb ook geen enkel contract met de staat, en toch geef ik de helft van mijn loon af. Begrijpe wie begrijpen kan...
Importtaxen en BTW zijn niet voor de pakjesdienst, hé. Ik denk dat je niet helemaal mee bent in deze discussie, hoor...
Als je in het buitenland aankoopt en de waarde van het aangekochte gaat boven een bepaald bedrag, betaal je sowieso BTW en invoerrechten. Dit kan op verschillende manieren:
1. Op voorhand (dus nog voor het pakket effectief onderweg is naar jou) zoals via het eBay Global Shipping Program, waar je op voorhand de BTW, invoerrechten en administratieve kosten betaalt aan een bedrijf zoals Pitney Bowes, die dan op voorhand alles regelen, zodat jij bij ontvangst van uw pakket niets meer moet betalen.
2. Je doet dit ZELF op voorhand, door contact op te nemen met de Begische douane, te verklaren welk pakket je zal binnen krijgen, wat de waarde is, etc... En op voorhand te betalen. Ik ken persoonlijk NIEMAND die dit zelf doet, want dit is héél erg omslachtig en kost héél erg veel tijd.
3. B-post of de pakketdienst doet dit voor jou en rekent daar een kleine administratieve kost voor aan (tussen de €10 en €20, over het algemeen). Ze vragen je inderdaad niet op voorhand of ze dit mogen, maar aangezien het pakket reeds in het land is en de douaneformaliteiten nog niet in orde gebracht zijn door 1. of 2., heb je niet veel keuze. Of toch wel, je hebt twee keuzes:
A. Je aanvaardt het pakket. Dan aanvaard je ook om de kosten te betalen (BTW + invoer + administrtieve kost). Bij B-post altijd te betalen bij ontvangst, bij koerierbedrijven hangt het er van af. Soms op voorhand, soms achteraf.
B. Je aanvaard het pakket niet. Het gaat terug naar afzender. In dat geval betaal je uiteraard geen BTW, invoer en administeratieve kosten. Je zal ook achteraf geen factuur hiervan ontvangen.
Voila, dat is het zo'n beetje. En uiteraard is al het voorgaande niet van toepassing voor goederen die van binnen de Schengenzone komen...