Aankoop 2-dehandswagen

Redrum

Re: Aankoop 2-dehandswagen

#31 , 01 feb 2012 09:55

Ik ben persoonlijk naar de DIV gegaan met mijn aankoop factuur van particulier aan particulier. Daar kreeg ik te horen dat het probleem zit bij het feit dat deze persoon gekend is bij de DIV als zijnde een handelaar in 2de-handsvoertuigen. Dit wilt dus zeggen dat ze zich vragen stellen bij de particulieren verkoop.
Het is mij nog altijd niet duidelijk van wie en voor wat jij een factuur hebt. Kan je nog eens heel helder zeggen wie op die factuur als particuliere verkoper staat? En of die faktuur handelt over de verkoop van de wagen of enkel over de commissie?

Als dat de Belgische 'particulier' is die blijkbaar gekend, en dus ingeschreven is, als handelaar in tweedehandsvoertuigen, dan mag hij u niet zomaar een wagen verkopen als particulier en moest hij de BTW aanrekenen en doorstorten. Ik denk niet dat de BTW-administratie een dergelijke import uit Luxemburg gaat aanvaarden als een particuliere verkoop van zijn kant. Ik zou in uw geval hieromtrent echt naar een advocaat stappen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#32 , 01 feb 2012 11:21

Als een wagen wordt ingevoerd - zoals hier uit Luxemburg - dan moet je dat aangeven bij de douane die een vignet "bewijs van betaling btw" op de aankoopfactuur kleeft (tussen particulieren betaal je geen btw). In dit geval is de wagen verkocht tussen een Luxemburgse particulier en een autohandelaar. De autohandelaar zou dus een factuur in zijn bezit moeten hebben waar dat vignet opkleeft; de wagen is echter nooit ingeschreven geweest in België. De autohandelaar heeft de auto verder doorverkocht aan een particulier. Het is dus de autohandelaar die geen medewerking wil verlenen, het bewijs wil vrijgeven dat de douaneformaliteiten correct zijn uitgevoerd - dus ongetwijfeld een hele hoop gefoefel...

Een advocaat aanspreken lijkt mij dan ook de enige optie.

audigirl
Topic Starter

#33 , 03 feb 2012 08:03

Ik heb net een email van de DIV gekregen waarin staat dat de DIV een onderzoek bevolen heeft naar de verkoper van de wagen door de grote onregelmatigheden in dit dossier. En ook omdat hij blijkbaar nog 3 andere mensen op dezelfde manier heeft proberen liggen te hebben. Zijn naam komt bij de DIV in 4 dossiers voor die niet doorgelaten konden worden.

Maar het goede nieuws is dat de DIV in samenspraak met andere bevoegde diensten de inschrijving van dit voertuig niet zal tegenhouden tijdens het onderzoek. Dat wilt dus zeggen dat ik maandag of dinsdag mijn inschrijvingsbewijs in de bus zal ontvangen.

Ik kan dan bijna 2 maand na aankoop eindelijk met de wagen rondrijden zeg (allé eigenlijk vanaf vandaag al want het is ingevoerd in het systeem)
En dus staat hij vanaf volgende week terug te koop in de hoop dat het verlies op deze wagen niet te groot zal worden.

Reclame

knokkie

#34 , 03 feb 2012 16:24

Allez ben blij voor jou!! :D toch nog een beetje goed nieuws!Waarom blijf je er dan niet mee rijden als alles nu in orde gaat komen?of heb je problemen met de wagen?

Grtzzzzz

audigirl
Topic Starter

#35 , 03 feb 2012 20:40

De olie komt langst het kleppendeksel naar buiten...
Achterruitenwisser defect bij aankoop en zou hersteld worden, slot bestuurderszijde los en afgebroken (blijkt met siliconen aan elkaar te hangen)
Wat zal het volgende zijn??? ik wil het niet weten daarmee dat hij terug weg moet. Ik ga trouwens als alles meezit deze maand eindelijk een bedrijfswagen krijgen.

knokkie

#36 , 03 feb 2012 22:32

Oei oei,da belooft nie veel goeds dus.Hopelijk krijg je hem verkocht en krijg je er 'ongeveer' de prijs voor dat je ervoor hebt betaald.....

Grtzz

mava105
Juridisch actief: Nee

#37 , 04 feb 2012 12:45

De olie komt langst het kleppendeksel naar buiten...
Achterruitenwisser defect bij aankoop en zou hersteld worden, slot bestuurderszijde los en afgebroken (blijkt met siliconen aan elkaar te hangen)
Wat zal het volgende zijn??? ik wil het niet weten daarmee dat hij terug weg moet. Ik ga trouwens als alles meezit deze maand eindelijk een bedrijfswagen krijgen.
Heb jij die wagen dan gekocht met een heeeeeeel dikke en donkere zonnebril op?

audigirl
Topic Starter

#38 , 06 feb 2012 14:43

Ik ben naar de wagen gaan kijken samen met een garagist. Deze heeft overdruk gemeten in het motorblok maar met 165000km is dat niet ongewoon.
Hij zei ook dat het bijna zeker was dat de motor proper gemaakt werd omdat hij te proper was... kan duiden op een lekje en de verkoper zei zelf dat hij de dichting had vernieuwd en dat dit een opmerking was op de keuring omdat het onderaan nog vuil was. Maar hersteld.
Verder was er niets te zien. De wagen heeft 20 gedraaid en nergens zijn olielekken tevoorschijn gekomen. Voor hem was de prijs de reden om mee te komen kijken, maar hij zei dat het er OK uit zag en dat hij stabiel draaide en dus enkel gekeken moest worden als er eventueel ergens een lekje zou ontstaan.

hij heeft de wagen ondertussen terug gezien en zei zelf dat het niet te geloven is dat de verkoper verdikte olie gebruikt heeft zodat er pas na een tijdje rijden terug zichtbare lekken zouden zijn. Hij had dit al jaren niet meer tegengekomen...
Dus ja ik wist dat er mss ergens een klein lekje zou zijn, maar dit wel niet.
En als vrouw van 23 jaar denk ik dat het geen ramp is als je niets van auto's kent. ik kan tenminste toch een wiel vervangen en weet waar je het olie pijl moet nakijken...

Hoe meer ik hier lees hoe vaker ik het gevoel krijg aangevallen te worden en als dom wicht beschouwd te worden. En als ik andere topic lees blijkt het de normaalste zaak te zijn hier dat sommige mensen plezier hebben om nutteloze reacties te geven op topic. Bon ja ieder diertje zijn pleziertje zeker, maar is wel spijtig want het zou wel een nuttige site kunnen zijn zonder de belachelijke mensen die nutteloos reageren...

knokkie

#39 , 06 feb 2012 20:32

Vindt de reactie van Mava ook niet echt gepast.......

Het was blijkbaar duidelijk de bedoeling van de verkoper om een auto met gebreken te verkopen,en deze gebreken(tijdelijk) te verbergen.

Soit,gedane zaken nemen geen keer hé,ik hoop dat je de wagen nog ergens kwijtraakt en dat je volgende koop wel een goede zal zijn.Maar sowieso ,bij de aankoop van een wagen blijft het uitkijken,heb dit ook al genoeg ondervonden....

Grtzzz

audigirl
Topic Starter

#40 , 07 feb 2012 09:18

De garagist die mee is gegaan gaat er vrijdag naar kijken want hij voelt er zich niet echt gelukkig bij. Hij heeft gezegd dat hij ging kijken wat te herstellen valt en dat hij zijn uren niet zal aanrekenen. Maar vind dit super vriendelijk maar het eigenlijk de verkoper die in de fout gegaan is en niet mijn garagist.

Het ergste is dat de verkoper gewoon zijn ding blijft verder doen en dat hij goed genoeg weet in de fout te zijn gegaan, maar hij weet godver ook goed dat niemand hem iets kan doen. Enkel dat sms'je waarin hij zegt met deze zaak gestopt te zijn en de garage gesloten te hebben bewijst iets... maar is dat iets wel genoeg? Ik heb 5 advocaten mijn verhaal doorgestuurd en geen enkele heeft de moeite gedaan om zelfs te reageren. Dus ja

knokkie

#41 , 07 feb 2012 19:34

Verhaal es doen bij Test-aankoop?Of de verkoper zelf es een bezoekje brengen met een paar vrienden:-p

Veebee

#42 , 08 feb 2012 09:01

Verkoopt die persoon ook wagens via sites zoals kapaza en 2ehands? Anders daar negatieve beoordeling geven of zo?

audigirl
Topic Starter

#43 , 08 feb 2012 11:55

Een bezoekje brengen is iets wat enkele vrienden hier zeker eens willen doen.
Test aankoop... daar moet lid van zijn anders reageren ze zelf niet.
En hij verkoopt idd via websites, maar kan niet direct een nieuwe advertentie vinden.

Ondertussen gecontacteerd door de Politie die blijkbaar dan toch ineens een onderzoek zijn opgestart.
Maar of ik mijn geld zal terug krijgen is een andere vraag.

knokkie

#44 , 08 feb 2012 17:17

Mss es googlen op zijn telnr/naam om zo bij een advertentie terecht te komen....

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#45 , 08 feb 2012 18:02

Heel uw verhaal dat u hier op staan verrijken met de nodige data en verwijzingen naar de documenten en mails die u hebt.
Op die wijze zet u een tijdslijn van het gebeuren.
Ook de site's vermelden waar u de wagen hebt aangetroffen, waar de firma is zijn gsm ne andere nummers.
elk document een nr geven als bijlage dus bijlage 1 enz enz
Achteraan een lijst met bijlage opmaken.
Alle documenten kopiëren en deze aan de politie overhandigen. De originele bijhouden voor uw advocaat.
Zorg wel dat je ze bij hebt bij het verhoor.
Bij welke politie moet u komen federale / lokale ?
Bij de lokale is dat de recherche?

Terug naar “Consumenten Koop”