verkeerde levering retourneren

iota
Topic Starter

Re: verkeerde levering retourneren

#16 , 07 nov 2016 18:13

Mijn echtgenoot zou antwoorden:
Wij gaan akkoord met ophaling. Op de volgende 4 dagen in 2017 hebben wij vakantie...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vliegende hollander
Juridisch actief: Nee

#17 , 07 nov 2016 18:16

Als losse info.

1. Verkoopsvoorwaarden er grondig op nalezen. Die heb je zeker voor akkoord aangevinkt bij het plaatsen van de bestelling.

2. Ik las onlangs ergens dat wanneer je betaald hebt via Paypal je voor terugzendingen zogezegd zou verzekerd zijn....

Reclame

iota
Topic Starter

#19 , 07 nov 2016 18:36

Vliegende hollander: er is helemaal geen verkoopsovereenkomst of betaling. Het gaat om goederen die ik niet heb besteld, maar die door een vergissing van hen zijn geleverd.

Vliegende hollander

#20 , 07 nov 2016 18:49

Oké, maar je hebt toch wel eerst zelf een bestelling geplaatst waaraan toch wel internet-verkoopsvoorwaarden waren verbonden.... of las ik dat soms verkeerd.

Enfin, ik gaf het u maar volledig "vrijblijvend" mee.

Succes met jouw verdere speurtocht en alvast een spoedig herstel toegewenst !

iota
Topic Starter

#21 , 08 nov 2016 22:38

Iemand een advies hoe nog te reageren op een webshop die u meldt dat, om hun verkeerd geleverde pakket weer op te halen,
u minimaal 4 werkdagen thuis dient te blijven. ... Wanneer u niet aanwezig op de termijn van 4 dagen, zullen deze kosten in rekening moeten worden gebracht.

Blaatpraat

#22 , 09 nov 2016 09:13

Staat het pakket in je weg?
Kun je het gebruiken?

Jij hebt, mijns inziens, al meer dan voldoende moeite gedaan om het terug te sturen richting afzender.
Het is duidelijk dat het de afzender niet kan schelen, dus hou het pakket maar (je hebt de wet achter je zelfs in deze).

Indien je het niet kunt gebruiken, zet je het op een tweedehands site (met ophalen, niet verzenden).

Negeer vanaf nu de communicatie van de webshop hieromtrent.

iota
Topic Starter

#23 , 11 nov 2016 18:00

je hebt de wet achter je zelfs in deze
Dat hoop ik. Als je Keurmerk waarborg googelt, consumenten aanklikt en daarna wet- en regelgeving, staat daar onder 'levering' antwoord op de vraag 'Mag ik een pakketje waar ik niet om heb gevraagd houden zonder te betalen?'

Het antwoord is ja, maar....
Het ligt uiteraard anders als een bedrijf jou per vergissing iets toestuurt, bijvoorbeeld door het verkeerde huisnummer te vermelden. In dat geval mag je het artikel niet zonder te betalen houden en dien je het terug te sturen naar de desbetreffende verkoper.

Dat is wel geen juridische bron, dus de inhoud van 'terugsturen' is hopelijk ruim te interpreteren. Ik kan me moeilijk voorstellen dat je als consument gedwongen zou zijn om 40 euro af te dokken om een pakket met een waarde van ca. 700 euro op eigen risico terug te sturen, alleen maar omdat het verkeerd is geleverd.

WP002

#24 , 11 nov 2016 19:32

Heb hen het antwoord van JPV gestuurd en een week niets meer gehoord.

Nu dit:
Wij hebben nogmaals contact gehad met de orderafdeling en zij kunnen u het volgende voorstel bieden.
Het is mogelijk om een afhaalopdracht via DPD in te plannen. Echter kan er geen datum of tijdstip worden vastgelegd.
Dit betekent, als wij de opdracht hebben ingepland, dat u minimaal 4 werkdagen thuis dient te blijven. In die tijd zal DPD het pakket komen ophalen bij u thuis.
Wanneer u niet aanwezig op de termijn van 4 dagen, zullen deze kosten in rekening moeten worden gebracht.
We vernemen graag of u van deze ophaalopdracht gebruik wilt maken.

Ze hebben thuiswinkelwaarborg. Ik denk dat ik me maar meteen tot hen wend?
Gaan ze u vergoeden voor gederfd inkomensverlies? Dacht het niet...
Overigens, een koerierdienst die vandaag de dag binnen een tijdspanne van 4 dagen(!) niet precies kan zeggen wanneer ze het pakket afhalen, is die naam niet waardig.

iota
Topic Starter

#25 , 11 nov 2016 19:49

Overigens, een koerierdienst die vandaag de dag binnen een tijdspanne van 4 dagen(!) niet precies kan zeggen wanneer ze het pakket afhalen, is die naam niet waardig.
Toen er moest geleverd worden, was het geen probleem om te zeggen op welke dag. Aan de koerier zal het niet liggen.
Gewoon een nieuw staaltje agressieve communicatie van dat bedrijf.

Van Camp

#26 , 11 nov 2016 20:13

Het antwoord is ja, maar....
Het ligt uiteraard anders als een bedrijf jou per vergissing iets toestuurt, bijvoorbeeld door het verkeerde huisnummer te vermelden. In dat geval mag je het artikel niet zonder te betalen houden en dien je het terug te sturen naar de desbetreffende verkoper.

.
Beste,

Het Wetboek van Economisch Recht bevat dergelijke bepaling niet.

Bijgevolg is hier art. VI. 103, 6° van toepassing, alsook art. VI.38, laatste alinea WER.

(Art. 103, 6° WER)
vragen om onmiddellijke dan wel uitgestelde betaling of om terugzending of bewaring van producten die de onderneming heeft geleverd, maar waar de consument niet om heeft gevraagd.

(Art. VI 38 WER)
{…} In geval van niet-gevraagde levering aan de consument in de zin van artikel VI.103, 6°, is de consument in elk geval vrijgesteld van betaling van de prijs en van elke andere tegenprestatie. Het feit dat hij niet reageert op de levering betekent niet dat hij ermee instemt.

Mvg,

Van Camp

iota
Topic Starter

#27 , 11 nov 2016 20:36

Gaat dat niet eerder over ongevraagde leveringen i.p.v. vergissingen?

Ik heb wel degelijk een bestelling geplaatst, maar verkeerde producten gekregen.
Of maakt dat geen verschil?

Van Camp

#28 , 11 nov 2016 21:39

Gaat dat niet eerder over ongevraagde leveringen i.p.v. vergissingen?

Ik heb wel degelijk een bestelling geplaatst, maar verkeerde producten gekregen.
Of maakt dat geen verschil?

Beste,
.
Mijns inziens niet. De rechtspraak creëert bij oneerlijke handelspraktijken een soort risico-aansprakelijkheid.

Met vriendelijke groet,

Van Camp

iota
Topic Starter

#29 , 11 nov 2016 22:52

Ze hebben na klacht wel het juiste product geleverd, weigeren alleen de verkeerde levering terug op te halen omdat ze hebben beslist dat ik maar moet zorgen dat die terug bij hen geraakt. Die klantendienst is echt wel hondsbrutaal, nog nooit meegemaakt.
Maar ik begrijp niet zo goed waarom je dit als een oneerlijke handelspraktijk zou beschouwen?
Dat kan het misschien nog worden als ze mij een factuur opsturen.

Blaatpraat

#30 , 11 nov 2016 23:01

Als ze je een factuur opsturen, moet je hun maar vragen om te bewijzen dat jij dat besteld hebt, en dat jij je akkoord gegeven hebt.

Zoals ik al zei, en Van Camp al de artikelen citeerde: mocht dit tot een rechtszaak komen, trekken zij aan het kortste eind.
Gewoon alle communicatie daaromtrent vanaf heden negeren.
Als ze hun goederen echt terug wilden, hadden ze al lang een deftig ophaalmoment gecommuniceerd met je.

Terug naar “Consumenten Koop”