Factuur zonder op voorhand gekende prijs

Gert_D
Berichten: 122
Juridisch actief: Nee

Re: Factuur zonder op voorhand gekende prijs

#16 , 10 okt 2016 11:23

hoe naiief kan je zijn? denk je dat een zelfstandige tot bij u komt rijden gratis?
Ik heb via een website aangegeven dat ik vochtproblemen had in de kelder. Via de firma dat deze melding in ontvangst nam, zijn er enkele personen komen kijken. Een daar van was een zelfstandige en die heeft nochtans geen kosten in rekening gebracht voor verplaatsing, noch voor iets anders.
Komen kijken + offerte was volledig gratis

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22869
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#17 , 10 okt 2016 12:37

In de bouwwereld is het gebruikelijk dat er soms gratis offertes gemaakt worden.
Het gaat hier echter over een IT probleem. Die mannen willen altijd maar meer verdienen en geven geen cadeaus.
Recent had ik ook een ITer nodig, en die werkte per uur. Het werk duurde exacte 65 minuten, maar toch kreeg ik een rekening voor 120 minuten (2 uur) een begonnen uur werd aangerekend als een vol uur, en discutie hielp niets. Volgende maal iemand anders zoeken.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#18 , 12 nov 2016 11:47

Het handelt hier over een "huur van werk" (facere-verbintenis). Volgens art. 1710 BW gebeurt dat tegen betaling van een tussen hen bedongen prijs.
Van de (professionele) verhuurder van werk kan je een informatieplicht verwachten: informeren over de gehanteerde kostprijs.
Als klant heb je anderzijds een onderzoeksplicht (informeren naar de prijs).
Van de huurder van werk kan je verwachten dat de verhuurder (aannemer) dit niet kosteloos doet. Tenzij je dit zou bedongen hebben (wat hier niet het geval is).
Bovendien lijkt de opdracht "dit zou kunnen oplossen" niet te wijzen op een vraag tot offerte, noch dat het probleem zich hardwarematig zou hebben voorgedaan.

Mij is niet duidelijk of je wist welke verplaatsingen de dienstverlener moest maken - dat lijkt mij alvast deel uit te maken van de informatieplicht (hij kent deze parameter, jijzelf mogelijk niet). Als hij dus een verre verplaatsing moet maken, dan zou hij dit wel mogen melden.

Overeenkomsten moeten te goeder trouw worden uitgevoerd (art. 1134 BW).
Het tarief van 65 EUR per uur lijkt me evenmin onredelijk.

Ik zie ook geen duidelijke wilsgebreken of gebrek aan wilsovereenstemming.

Dus mijn interpretatie is dat je weinig argumenten hebt om deze factuur te verwerpen, tenzij je onwetend was over de grootteorde van de verplaatsingstijd.

Je kan wel proberen - op basis van een verschillende interpretatie - tot een korting te komen. De 50 % lijkt wel het proberen waard.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”