Incassokantoor is schuldeiser

sloeberken

Re: Incassokantoor is schuldeiser

#16 , 08 okt 2016 19:15

Ik krijg noch kop of staart aan de uitleg van TS, hij heeft schulden bij zijn energieleverancier waar hij ook facturen van ontvangen heeft en de som er van kent, hij protesteert de facturen niet.
Energieleverancier verkoopt die schulden aan Y, zij vorderen die schuld bij TS, niks mis mee dat is volkomen wettelijk.
Schuldeiser Y neemt contact op met TS om deze openstaande schuld te betalen, TS doet vrijwillig afbetalingen waardoor hij zijn schuld erkent bij Y .

U had de nodige documenten moeten vragen voor je iets betaalde.
Wat Y in zijn boekhouding inschrijft is niet zijn zaak, TS moet de openstaande facturen aan Y betalen en eventueel de intresten en kosten.
Al dat spartelen en tegenwerkingen zal u uiteindelijk nog meer kosten.
Met u energieleverancier heb je geen contract meer en ook geen schulden.
Maak goede afspraken met Y om u schuld te betalen, al de energie die je steekt voor die klachten zullen u geen stap verder helpen, met als resultaat dat je naar de rechtbank zal moeten, met alle kosten van dien.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gert_D
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#17 , 08 okt 2016 21:27

Als U iets afbetaald en na enige tijd merkt dat van de bv. 100€ die U betaald, de ene keer 98€ van het openstaand saldo gaan in plaats van 100, de maand daarop slechts 96€, dan toch eens 100€, begint U zich dan ook geen vragen te stellen? Van de 6 keer dat ik afbetaald heb is er slechts 4 keer het afgesproken bedrag van het openstaande saldo gegaan. Uitleg hieromtrent kunnen ze mij niet geven. Dit heb ik op papier.
Ik stel me hier uiteraard vragen bij en vandaar dat ik het ook betwist.

Ik heb het inderdaad moeilijk met het feit dat ik aan iemand moet betalen waar ik geen verbintenis mee heb, maar als de wet dit toestaat zal ik me daar moeten bij neerleggen, wat ik ook zal doen. Maar dat neemt toch niet weg dat alles wettelijk moet verlopen.

Naïef als ik toen was ben ik inderdaad ineens beginnen betalen ja. Pas tijdens de betwisting heb ik naar de overdracht van schuldvordering gevraagd, omdat ik ook toen pas via Meester D vernomen had dat dit moet voorgelegd worden.

Art. 1690.<W 1994-07-06/32, art. 4, 002; Inwerkingtreding : 25-07-1994> (§ 1.) De overdracht van schuldvordering kan worden ingeroepen tegen andere derden dan de gecedeerde schuldenaar door het sluiten van de overeenkomst van overdracht. <W 2006-07-20/39, art. 26, 1°, 009; Inwerkingtreding : 30-01-2007; zie ook W 2006-07-20/39, art. 29>
De overdracht kan slechts tegen de gecedeerde schuldenaar worden ingeroepen vanaf het ogenblik dat zij aan de gecedeerde schuldenaar ter kennis werd gebracht of door hem werd erkend.

De schuldvordering niet erkennen kan ik dus niet meer, maar dat neemt nog steeds niet weg dat ik reeds 6 keer betaald heb alvorens ik de overdracht toegestuurd kreeg.

Verder wist Meester D mij ook te vertellen dat ze mij bij een betwisting niet langer mogen verontrusten, wat ze wel gedaan hebben.
Ik heb de betwisting aangetekend verstuurd naar de energieleverancier alsook naar het incassokantoor, en dan eind vorige maand nog eens per mail naar de advocaat van het incassokantoor.

Ik wil een duidelijk overzicht krijgen van wat er te betalen valt en wat er reeds betaald is, en dat kunnen ze me niet geven.
Ik denk dat ze zelf weten dat ze meerdere malen in de fout gegaan zijn aangezien ze al 2 jaar ambeteren in plaats van procederen. Als ze zo zeker zijn van hun vordering en als ze dan toch recht in hun schoenen staan, waarom zijn ze dan nog niet naar de rechter gestapt?

denlowie

#18 , 09 okt 2016 08:25

Als ze zo zeker zijn van hun vordering en als ze dan toch recht in hun schoenen staan, waarom zijn ze dan nog niet naar de rechter gestapt?
Een incasso stap niet snel naar een rechtbank, omdat naar de rechtbank stappen eerst geld kost en men nooit 100% zeker is dat men dit gaat terug krijgen, omdat al de zaken die een incasso krijgt er een reukje aanhangt.

Mooie zaken komen nooit bij een incasso dit lost men zelf op.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

sloeberken

#19 , 09 okt 2016 09:36

Inderdaad denlowie die trachten het met zo weinig mogelijk kosten de betaling te bekomen.
Heb hier zo al tientallen dossiers gezien van die bepaalde energieleverancier, zij verkopen die schuld door aan Y voor 1/100 van de waarde zodat ze het kunnen inboeken als verlies.
Schuldeiser Y zal wel onderzoeken waar en bij wie de kans het grootst is om hun geld betaald te krijgen, zodat ze op x aantal dossiers toch winst maken.
Zij kennen perfect de wet en hoe ze deze op een legale manier kunnen omzeilen.
Daarom mijn raad betaal je facturen welke je echt verschuldigd was, dan is de kans bijna onbestaande dat ze naar de rechtbank stappen.

Gert_D
Topic Starter

#20 , 09 okt 2016 11:22

Dat is het hem net, ze kunnen me geen facturen laten zien. enkel factuurnummers en bedragen...

sloeberken

#21 , 09 okt 2016 11:48

Je hebt toch de facturen van u energieleverancier, en zijt maar zeker dat zij die hebben, ze kennen de wet van achter naar voor.
Ze hoeven deze niet voor te leggen, zij vorderen u schuld op van u energieleverancier.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 09 okt 2016 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gert_D
Topic Starter

#22 , 09 okt 2016 11:52

De eigenlijke facturen heb ik niet meer omdat ik/wij ondertussen bij een andere leverancier zitten. Toen die tijd nam ik het allemaal nog niet zo nauw als nu, met alle gevolgen van dien uiteraard.
Ik ben voortgegaan op de factuurnummers en de bedragen die ze mij maandelijks doormailden, en daar kon ik op zien dat niet het volledige saldo wat ik betaalde van het openstaand bedrag ging.
Ik geef grif toe dat dit een serieuze blunder is, maar hoe nonchalant ik vroeger was, zo nauwkeurig ben ik nu.

sloeberken

#23 , 09 okt 2016 12:02

Vraag copy van de facturen op met een AS plus welke kosten zij aanrekenen.

Gert_D
Topic Starter

#24 , 09 okt 2016 13:22

Aan het incasso bedoel je?

sloeberken

#25 , 09 okt 2016 13:39

Aan het incasso bedoel je?
Ja

Terug naar “Consumenten Koop”