Verjaring factuur elektriciteit

Schuppenzot
Topic Starter

Re: Verjaring factuur elektriciteit

#16 , 16 nov 2015 11:10

Ik heb bewijs van opzegging, zowel mijn opzegformulier als hun bevestiging. Hier is helemaal niets mis. Ik heb ook nooit geen klagen gehad van deze leverancier. De laatste factuur dateert van 1 maand na de opzegging en dit was een afrekening, dus geen voorschotfactuur.

Zaak is dat zij een misrekening hebben gemaakt in deze laatste factuur. Hierdoor heb ik blijkbaar te veel teruggekregen. En nu anderhalf jaar later hebben ze hun fout ingezien en mij alsnog een correcte factuur gestuurd.

Een misrekening vind ik niet echt een fout om naar de ombudsman te trekken. Het gaat over de termijn waarin ze hun fouten kunnen rechtzetten.

Ja, ik heb die energie waarschijnlijk wel effectief verbruikt en die is dus ook geleverd geweest. En dat ik dat niet wil betalen is niet echt rechtvaardig. Maar dat is naast de kwestie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#17 , 16 nov 2015 11:26

Ik zou dit niet voor de vrederechter durven laten komen. Er is een misrekening. Er wordt van u betaling gevraagd voor verbruik waarvan vaststaat dat u het niet betaald hebt en waarvan u zelfs niet beweert dat u het betaald hebt. Dus geldt de verjaring van één jaar niet.

Schuppenzot
Topic Starter

#18 , 16 nov 2015 14:54

Waarvoor dient verjaring dan? Mocht ik de factuur kunnen betwisten wegens onjuist, dan zal ik dat wel doen.

Reclame

sloeberken

#19 , 16 nov 2015 15:10

U aangehaalde verjaringstermijn 1jaar is hier niet van toepassing, als je liever nog wat extra kosten bijbetaald kun je het eens proberen.
tevens is een eindafrekening een factuur bij geschrift.

http://www.elfri.be/verjaring-nutsvoorzieningen
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Schuppenzot
Topic Starter

#20 , 16 nov 2015 19:46

@Sloeberken: waarom dan de paragraaf:
« L’établissement de factures est par conséquent irrelevant. L’article 2274 prévoit en effet expressément l’interversion de la courte prescription, après naissance de la créance, lorsqu’il y a eu « compte arrêté » (soit toute reconnaissance signée par le débiteur au bas d’un mémoire que lui présente le créancier), « cédule » (soit une reconnaissance par acte sous seing privé) ou « obligation » (soit une reconnaissance par acte authentique), ou « citation en justice non périmée » (6). La prescription est donc intervertie lorsque le débiteur reconnaît par écrit l’existence de la dette. Si l’on applique ces critères à la facture, force est de conclure que, tant qu’elle n’a pas été acceptée par son destinataire, elle ne peut être considérée comme un acte opérant l’inversion de la prescription au sens de l’article 2274, alinéa 2 du Code civil, parce qu’elle n’est pas une reconnaissance de dette émanant du débiteur. »

Een factuur is niet voldoende wordt dat dan vrij vertaald.

Schuppenzot
Topic Starter

#21 , 16 nov 2015 19:57

Het begint te dagen. Kan iemand mij eens uitleggen hoe het nu zit met verjaren. Wanneer start de termijn: factuurdatum + termijn opeisbaarheid of datum levering van de betreffende goederen?

sloeberken

#22 , 16 nov 2015 20:54

Afrekeningsfactuur zal datum einde contract zijn. Verjaring zal eerder 5 jaar zijn dan 2 jaar, maar zeker geen 1 jaar.
En zou eerder gaan naar factuurdatum.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#23 , 16 nov 2015 23:35

De verjaring begint te lopen vanaf de levering van het goed

Schuppenzot
Topic Starter

#24 , 03 feb 2016 16:59

Ter info: ik heb uiteindelijk verjaring ingeroepen tegen deze factuur. Kreeg bericht terug dat men het ging bekijken. Sindsdien niets meer gehoord... Ondertussen meer dan twee maand geleden.

Terug naar “Consumenten Koop”