Beschadiging bad opgemerkt na plaatsing

Turaki

Re: Beschadiging bad opgemerkt na plaatsing

#16 , 17 jul 2015 22:43

Het is dus toegestaan om een goed te kopen. Dit gedurende een tijd bij mij thuis te laten liggen en dan na geruime tijd terug naar de winkel te gaan en zeggen ja maar meneer (of mevrouw) er zit een deuk in ?
Ja. Eerste 6 maanden is het aan de verkoper om te bewijzen dat deze er nog niet in zat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#17 , 17 jul 2015 22:47

Zodra u de factuur krijgt, betaalt u deze voor pakweg 85% (of vraag een vrijblijvende offerte bij een loodgieter, en dit bedrag houdt u dan achter), en laat u via AS weten dat u de rest van het saldo zal betalen zodra de schade hersteld is (met verwijzing naar alle vorige communicatie). Bij dreigementen van de firma ("we schakelen een advocaat in", rechtszaak) laat u gewoon weten dat u hier niet kan op ingaan op hun eis.

roharro

#18 , 17 jul 2015 22:59

Betekent dit nu dat de krassen die er op een nieuwe auto zouden komen in de eerste zes maanden onder de waarborg vallen?
Niet goed bezig.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Turaki

#19 , 17 jul 2015 23:11

Betekent dit nu dat de krassen die er op een nieuwe auto zouden komen in de eerste zes maanden onder de waarborg vallen?
Kom zeg, serieus blijven. Maar omdat u het gevraagd heeft: grote krassen zullen niet aanvaard worden, daar men bij een wagen ervan uit gaat dat de eigenaar deze op z'n minst oppervlakkig controleert bij afhaling, en deze meteen zichtbaar zijn. Lichte krassen die niet meteen zichtbaar zijn (bv niet binnen in slecht verlichte garage, maar wel buiten in de zon) daarentegen vallen uiteraard onder de garantiewetgeving.

roharro

#20 , 17 jul 2015 23:28

Geldt dat dan ook niet voor een badkuip?

" ...merkte ik meteen op dat er 2 diepe krassen in het bad zitten... "
Laatst gewijzigd door roharro op 17 jul 2015 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#21 , 17 jul 2015 23:34

Eigenlijk heb je gelijk en kan de TS beter argumenteren dat hij een niet conforme levering gekregen heeft dan dat hij beroep doet op de garantiewetgeving.

Turaki

#22 , 17 jul 2015 23:37

Neen. Bij plaatsing van een badkuip is men niet altijd aanwezig, in tegenstelling tot het afhalen van een wagen. En daarnaast kan het perfect zo zijn dat de schade initieel niet meteen zichtbaar is, bv wegens op een donkere kamer (cfr krassen aan een wagen).

roharro

#23 , 17 jul 2015 23:44

gezien mijn partner meteen na plaatsing (toen de installateurs er nog waren) niks gemeld heeft over krassen

Er was dus degelijk iemand aanwezig.
Zal er dus op aankomen de leveringsvoorwaarden grondig na te lezen.
Argument van "ik heb het licht niet aangestoken" of "mijn bril niet opgezet" is nogal aan de zwakke kant.

Ik geef wel grif toe dat de reactie van de firma niet klantvriendelijk is en kortzichtig.
Maar hier een garantieverplichting van maken is kort door de bocht.

sloeberken

#24 , 18 jul 2015 08:59

De firma of hun aangestelde had het op zijn minst moeten zien, en dan ook niet overgaan tot plaatsing.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

j.mcsn
Topic Starter

#25 , 18 jul 2015 21:27

Bedankt voor alle tips. We hebben er een advocaat op gezet en die heeft een uitgebreid aangetekend schrijven opgemaakt.

We zullen zien wat het geeft...

ganapathi tantra

#26 , 18 jul 2015 21:44

Kom zeg, serieus blijven. Maar omdat u het gevraagd heeft: grote krassen zullen niet aanvaard worden, daar men bij een wagen ervan uit gaat dat de eigenaar deze op z'n minst oppervlakkig controleert bij afhaling, en deze meteen zichtbaar zijn. Lichte krassen die niet meteen zichtbaar zijn (bv niet binnen in slecht verlichte garage, maar wel buiten in de zon) daarentegen vallen uiteraard onder de garantiewetgeving.

kom zeg, serieus blijven. !!!!!!!!!!!!
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

ganapathi tantra

#27 , 18 jul 2015 21:48

Neen. Bij plaatsing van een badkuip is men niet altijd aanwezig, in tegenstelling tot het afhalen van een wagen. En daarnaast kan het perfect zo zijn dat de schade initieel niet meteen zichtbaar is, bv wegens op een donkere kamer (cfr krassen aan een wagen).
en als ik die laat afhalen door mijn grootvader die vergaande glucoom heeft ?

ganapathi tantra

#28 , 18 jul 2015 21:57

gezien mijn partner meteen na plaatsing (toen de installateurs er nog waren) niks gemeld heeft over krassen

Er was dus degelijk iemand aanwezig.
Zal er dus op aankomen de leveringsvoorwaarden grondig na te lezen.
Argument van "ik heb het licht niet aangestoken" of "mijn bril niet opgezet" is nogal aan de zwakke kant.

Ik geef wel grif toe dat de reactie van de firma niet klantvriendelijk is en kortzichtig.
Maar hier een garantieverplichting van maken is kort door de bocht.
.

Bedoelt u daarmee dat mocht de klant deze krassen dan toch zelf heeft toegebracht het bedrijf in kwestie dan maar moet opdraaien voor de kosten onder het mom van klantvriendelijkheid. Ik dacht altijd dat klant vriendelijkheid betekende dat je een probleem oplost voor een klant waar noch de klant noch iemand anders de fout heeft gemaakt of verantwoordelijk voor is. Zo hebben wij maanden terug keuze nummer 1 van een klant gratis gewisseld naar keuze 2 en keuze 1 teruggenomen.
Reden de klant vond zijn intiele keuze niet mooi. Kan gebeuren. Nu echter deze week bedenkt klant zich terug naar keuze 1 vanwege een over het hoofd gezien technisch probleem. Opnieuw zullen wij keuze gaan omwisselen maar als blijkt dat er schade is aan het onderdeel zullen die wel moeten worden betaald. Niet klantvriendelij kzijn betekent voor mij in dergelijke zaken zeggen tegen de klant dat men niks meer wil doen. Niet voor de kosten opdraaien is een andere zaak

ganapathi tantra

#29 , 18 jul 2015 22:18

Het is dus toegestaan om een goed te kopen. Dit gedurende een tijd bij mij thuis te laten liggen en dan na geruime tijd terug naar de winkel te gaan en zeggen ja maar meneer (of mevrouw) er zit een deuk in ?
Ja. Eerste 6 maanden is het aan de verkoper om te bewijzen dat deze er nog niet in zat.

U hebt wettelijk gezien idd volledig gelijk en naar feitelijke verantwoordelijkheid ook. Maar naar morele verantwoordleijkheid toe ? Zeg nu zelf zou u daar enig geloof aan hechten mocht u als winkelbediend of in een andere functie zo iemand over de vloer krijgen ? don't think so

on topic ? Gezien een badkuip door bestemming verandert in een onroerend goed denk ik ook dat er totaal andere garantie regels van toepassing zijn dan die op een echt consumentenproduct.

sloeberken

#30 , 18 jul 2015 22:32

Het gaat over een product dat amper enkele dagen geplaatst is, hier kan je toch niet anders zeggen dat de firma of zijn medewerkers dit beschadigd hebben bij het plaatsen.
Denk nog meer dat ze dit op een of andere manier, met een product hebben willen verdoezelen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Consumenten Koop”