faktuur geprotesteerd, nu brief advokaat

Milo72
Topic Starter

Re: faktuur geprotesteerd, nu brief advokaat

#16 , 26 nov 2014 09:11

Even het (niet zo aangename) vervolg.

't is begin november voor het vredegerecht gekomen.
Om te beginnen was de advokaat van de tegenpartij ruim een half uur te laat (ik vermoed als ik te laat was geweest, ik al bij verstek zou veroordeeld zijn, zoals er wel een paar waren in't begin van de zitting ... maar "Meester X zal wel komen, we gaan wachten ..."
Het werd al snel heel duidelijk dat de rechter en griffier Meester X goed kennen. Hij gaf zijn argumenten (we hebben de voorschotfactuur en die factuur van die deuren zonder protest betaald, dus we wisten dat er btw moest betaald worden). De rechter draaide zich naar mij en zei (letterlijk): "En jij betwist dat ? ze hebben heel goeie argumenten he ..."
Vervolgens werd ik om de haverklap onderbroken, kreeg amper de mogelijkheid om een zin af te maken, en de rechter wilde er precies zo snel mogelijk een eind aan maken.

Mijn gevoel werd bevestigd, dit is het vonnis dat we kregen:
Eiseres zet uiteen dat zij prestaties leverde aan verweerders en hen daarvan een factuur stuurde voor een totaal bedrag van xxx euro.+ BTW xxx (6%) waarop zij maar xxx euro betaalden zodat zij nog een bedrag van 274,50 euro verschuldigd zijn, zijnde de btw

Verweerders zijn van mening dat zij de BTW niet moeten betalen omdat de prijsofferte die eiseres had opgemaakt verondersteld wordt de BTW te bevatten en zij steunen zich daarvoor op de wet Marktpraktijken

Beoordeling:
De door de verweerders ingeroepen bepaling slaat naar het oordeel van de rechtbank op de overeenkomsten waarbij de verkoper de prijzen dient te afficheren of openbaar te maken voor de verkoop maar niet op de overeenkomsten die onderworpen zijn aan het akkoord van de contractant, zijnde dus een aannemingsovereenkomst zoals in casu het geval was.

Op dergelijke prijsofferte inzake aannemingsovereenkomst dient dus de BTW gerekend te worden.

Dat verweerders aanvankelijk duidelijk akkoord waren dat de offerte exclusief btw was en dus om de btw te betalen blijkt uit de betaling van de voorschotfactuur met btw.

De vordering is dus gegrond.

Om deze redenen:

Rechtdoende op tegenspraak

Verklaart de vordering ontvankelijk en gegrond.

Veroordeelt verweerders solidair om aan de eiseres de som te betalen van xxxx euro, Méér
- de gerechtelijke rente tegen wettelijke rentevoet vanaf (datum dagvaarding) tot datum volledige betaling
- de kosten van het geding, op heden in hoofde van eiseres begroot op:
- 175,81 euro dagvaarding en rolstelling
- 220, 00 euro rechtsplegingsvergoeding (basisbedrag)

Verklaart huidig vonnis uitvoerbaar bij voorraad niettegenstaande alle verhaal en zonder borgstelling
Mij is't alleszins al duidelijk: als je als brave (en nochtans niet domme) burger bij een rechter tegenover een (hen gekende) advocaat komt te staan, heb je geen schijn van kans...

Mijn vragen nu:
- enige bemerkingen bij het vonnis ?
- is het mogelijk en aan te raden om hiertegen in beroep te gaan ? (uiteraard dan wel met een advocaat ...)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke

#17 , 26 nov 2014 12:31

Een offerte is altijd ZONDER btw.
Waar haal je dit?
Een offerte voor een particulier moet de BTW vermeld zijn of duidelijk vermeld zijn dat de prijs excl. BTW is wanneer het BTW tarief niet gekend is.

giserke

#18 , 26 nov 2014 12:36

Als ...

De aannemer kan het toch gewoon gevraagd hebben ... trouwens het feit dat hij een voorschotfactuur maakt met 6 % BTW erop impliceert dat hij het toch wist ...

Het doet trouwens weinig ter zake of de aannemer dit al dan niet weet ... hij zou gewoon bij zijn prijsopgave de vermelding kunnen maken dat de opgegeven prijs excl BTW is ... doet hij dat niet ... dan heeft TS als particulier het recht ervan uit te gaan dat dit een "all in" prijs is ... ; dus inclusief BTW ...

k.b.
Factuur aan 6% kan niet zonder attest, m.a.w aannemer moet al geweten hebben dat het 6% btw was.
Voorschotfactuur komt wel na de offerte...

Mijn advies is: geen spijkers op laag water zoeken...
1. nagaan of er nergens een vermelding was ivm btw op de offerte
2.gezond verstand gebruiken: was opsteller van offerte te goeder trouw/is het allemaal de moeite en de kosten waard?
Tergoede trouw in de bouwsector?
Die is goed. :)

Als op de offerte effectief niks van BTW vermeld staat en er staat nergens duidelijk bij dat alle prijzen excl BTW zijn, mag je er van uitgaan dat de aannemer trukken van de foor zal gebruiken.
De enige reden waarom ze dit doen is om de klant te misleiden.
Maar de wet op de handelspraktijken blijven altijd van kracht.
Laatst gewijzigd door giserke op 26 nov 2014 12:41, 2 keer totaal gewijzigd.

Reclame

giserke

#19 , 26 nov 2014 12:39

bedankt voor de reacties

aanvullingen:
- de timmerman kon zeker zien dat btw-tarief 6% zou zijn, ons huis is van de jaren '60, en werd ook vermeld toen hij langskwam om offerte op te maken
Dit klopt niet, u moet hem een attest uitschrijven dat het om een huis ouder dan 5 jaar gaat en dat het een privéwoning is. Teveel mensen veronderstellen dat een oud huis automatisch 6% geeft.
Dan vermeld de aannemer geen BTW en zet hij uitdrukkelijk op de offerte dat de prijzen excl. BTW zijn.
Dan kan nadien alle nodige attesten bezorgd worden voor de ondertekening van uiteindelijke offerte voor uitvoering van de opdracht.

mava105
Juridisch actief: Nee

#20 , 26 nov 2014 12:53

Waar haal je dit?
Een offerte voor een particulier moet de BTW vermeld zijn of duidelijk vermeld zijn dat de prijs excl. BTW is wanneer het BTW tarief niet gekend is.
Welke wet? Is enkel voor prijzen in winkels, niet voor offertes

Chaccamacca

#21 , 26 nov 2014 15:44

Milo72, laat eens weten hoe dit afloopt, ik ben zeer benieuwd.
Bij voorbaat dank.

Kali

#22 , 26 nov 2014 15:46

Vrederechter heeft mijn inziens in eerste en laatste aanleg geoordeeld.

scorpioen

#23 , 26 nov 2014 16:04

Het gevorderde bedrag zal wel lager geweest zijn dan 1.860 euro vermoed ik.

Dan werd het vonnis uitgesproken in laatste aanleg, is geen beroep mogelijk, enkel een voorziening in cassatie, maar dat zal u meer kosten dan wat u moet betalen.

Milo72
Topic Starter

#24 , 26 nov 2014 16:17

Ok, geen beroep mogelijk dus.

Slotsom blijft voor mij persoonlijk: 't gerecht is blijkbaar zo recht als mijn lijn een lijn is...

Nu ja, had ik dan maar een advocaat moeten nemen zeker ... geleerd voor volgende keer ...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

giserke

#25 , 26 nov 2014 16:22

Waar haal je dit?
Welke wet? Is enkel voor prijzen in winkels, niet voor offertes
Wat U beweerd staat nergens in de wet.
Dit staat wel in de wet:

“Art.3.De aangeduide prijs of het aangeduide tarief moet de door de consument te betalen totale prijs of het totale tarief zijn, waaronder is begrepen : de belasting over de toegevoegde waarde, alle overige taksen en de kosten van alle diensten die door de consument verplicht moeten worden bijbetaald.”(14 JULI 1991. - Wet betreffende de handelspraktijken en de voorlichting en bescherming van de consument).

giserke

#26 , 26 nov 2014 16:27

Even het (niet zo aangename) vervolg.

't is begin november voor het vredegerecht gekomen.
Om te beginnen was de advokaat van de tegenpartij ruim een half uur te laat (ik vermoed als ik te laat was geweest, ik al bij verstek zou veroordeeld zijn, zoals er wel een paar waren in't begin van de zitting ... maar "Meester X zal wel komen, we gaan wachten ..."
Het werd al snel heel duidelijk dat de rechter en griffier Meester X goed kennen. Hij gaf zijn argumenten (we hebben de voorschotfactuur en die factuur van die deuren zonder protest betaald, dus we wisten dat er btw moest betaald worden). De rechter draaide zich naar mij en zei (letterlijk): "En jij betwist dat ? ze hebben heel goeie argumenten he ..."
Vervolgens werd ik om de haverklap onderbroken, kreeg amper de mogelijkheid om een zin af te maken, en de rechter wilde er precies zo snel mogelijk een eind aan maken.

Mijn gevoel werd bevestigd, dit is het vonnis dat we kregen:
Eiseres zet uiteen dat zij prestaties leverde aan verweerders en hen daarvan een factuur stuurde voor een totaal bedrag van xxx euro.+ BTW xxx (6%) waarop zij maar xxx euro betaalden zodat zij nog een bedrag van 274,50 euro verschuldigd zijn, zijnde de btw

Verweerders zijn van mening dat zij de BTW niet moeten betalen omdat de prijsofferte die eiseres had opgemaakt verondersteld wordt de BTW te bevatten en zij steunen zich daarvoor op de wet Marktpraktijken

Beoordeling:
De door de verweerders ingeroepen bepaling slaat naar het oordeel van de rechtbank op de overeenkomsten waarbij de verkoper de prijzen dient te afficheren of openbaar te maken voor de verkoop maar niet op de overeenkomsten die onderworpen zijn aan het akkoord van de contractant, zijnde dus een aannemingsovereenkomst zoals in casu het geval was.

Op dergelijke prijsofferte inzake aannemingsovereenkomst dient dus de BTW gerekend te worden.

Dat verweerders aanvankelijk duidelijk akkoord waren dat de offerte exclusief btw was en dus om de btw te betalen blijkt uit de betaling van de voorschotfactuur met btw.

De vordering is dus gegrond.

Om deze redenen:

Rechtdoende op tegenspraak

Verklaart de vordering ontvankelijk en gegrond.

Veroordeelt verweerders solidair om aan de eiseres de som te betalen van xxxx euro, Méér
- de gerechtelijke rente tegen wettelijke rentevoet vanaf (datum dagvaarding) tot datum volledige betaling
- de kosten van het geding, op heden in hoofde van eiseres begroot op:
- 175,81 euro dagvaarding en rolstelling
- 220, 00 euro rechtsplegingsvergoeding (basisbedrag)

Verklaart huidig vonnis uitvoerbaar bij voorraad niettegenstaande alle verhaal en zonder borgstelling
Mij is't alleszins al duidelijk: als je als brave (en nochtans niet domme) burger bij een rechter tegenover een (hen gekende) advocaat komt te staan, heb je geen schijn van kans...

Mijn vragen nu:
- enige bemerkingen bij het vonnis ?
- is het mogelijk en aan te raden om hiertegen in beroep te gaan ? (uiteraard dan wel met een advocaat ...)
owow klein momentje.
heb je dit werkelijk in de rechtbank gezegd? en heb je werkelijk de volledige factuur betaald?: (we hebben de voorschotfactuur en die factuur van die deuren zonder protest betaald, dus we wisten dat er btw moest betaald worden.
Hier geef je zelf te kennen dat je wist dat er op de offerte nog eens BTW moet betaald worden.

Dit heeft niks met vriendjes tussen advocaat met rechter te maken maar alles met uzelf wel aan de galg praten. :shock:

mava105

#27 , 26 nov 2014 16:47

http://economie.fgov.be/nl/consument/Ha ... HX1wmd0xWE" onclick="window.open(this.href);return false;

Franciscus

#28 , 26 nov 2014 17:17

Uiteraard kent de vrederechter de advocaten ... zijn meestal de advocaten van de BALIE van dat arrondissement.

Ik heb hier net een offerte voor afbraak van een gebouw prijs is eveneens zonder BTW staat Op de offerte.
Gezien officieel geen enkel bewijs is geleverd dat gebouw ouder dan 5 jaar is.

giserke

#29 , 26 nov 2014 21:11

Te lezen in de link uit de tekst van uw artikel:
Art. VI.2.[1 Vooraleer een consument wordt gebonden door een andere overeenkomst dan een overeenkomst op afstand of een buiten verkoopruimten gesloten overeenkomst, of door een overeenkomst bedoeld in artikel VI.66, verstrekt de onderneming de consument op duidelijke en begrijpelijke wijze de volgende informatie, indien die informatie al niet duidelijk is uit de context:
1° de voornaamste kenmerken van het product, op een wijze die is aangepast aan het gebruikte communicatiemiddel en aan het betrokken product;
2° de identiteit van de onderneming, onder meer haar ondernemingsnummer, haar handelsnaam, het geografische adres waar zij gevestigd is en haar telefoonnummer;
de totale prijs van het product, met inbegrip van alle belastingen, en alle diensten die door de consument verplicht moeten worden bijbetaald, of, als door de aard van het product de prijs redelijkerwijs niet vooraf kan worden berekend, de manier waarop de prijs moet worden berekend, en, desgevallend, alle extra vracht-, leverings-, of portokosten of, indien deze kosten redelijkerwijs niet vooraf kunnen worden berekend, in ieder geval het feit dat er eventueel dergelijke extra kosten verschuldigd kunnen zijn;
4° desgevallend, de wijze van betaling, levering, uitvoering, de termijn waarbinnen de onderneming zich verbindt het product te leveren en het beleid van de onderneming inzake klachtenbehandeling;
5° naast een herinnering aan het bestaan van de wettelijke waarborg van conformiteit van de goederen, desgevallend het bestaan en de voorwaarden van diensten na verkoop en commerciële garanties;
6° desgevallend, de duur van de overeenkomst, of, wanneer de overeenkomst van onbepaalde duur is of automatisch verlengd wordt, de voorwaarden voor het opzeggen van de overeenkomst;
7° desgevallend, de verkoopsvoorwaarden, rekening houdend met de door de consument uitgedrukte behoefte aan informatie en met het door de consument meegedeelde of redelijkerwijze voorzienbare gebruik;
8° desgevallend, de functionaliteit van digitale inhoud, met inbegrip van toepasselijke technische beveiligingsvoorzieningen;
9° desgevallend, de relevante interoperabiliteit van digitale inhoud met hardware en software en andere diensten waarvan de onderneming op de hoogte is of redelijkerwijs kan worden verondersteld op de hoogte te zijn.]1
[2 10° desgevallend, het feit dat bij het aangaan van de overeenkomst het totaalbedrag dat door de consument dient te worden betaald, wordt afgerond naar het dichtstbijzijnde veelvoud van 5 cent indien de consument betaalt in speciën.]

giserke

#30 , 26 nov 2014 21:14

Uiteraard kent de vrederechter de advocaten ... zijn meestal de advocaten van de BALIE van dat arrondissement.

Ik heb hier net een offerte voor afbraak van een gebouw prijs is eveneens zonder BTW staat Op de offerte.
Gezien officieel geen enkel bewijs is geleverd dat gebouw ouder dan 5 jaar is.
Maar op de offerte staat dat het excl BTW is?

Terug naar “Consumenten Koop”