't is begin november voor het vredegerecht gekomen.
Om te beginnen was de advokaat van de tegenpartij ruim een half uur te laat (ik vermoed als ik te laat was geweest, ik al bij verstek zou veroordeeld zijn, zoals er wel een paar waren in't begin van de zitting ... maar "Meester X zal wel komen, we gaan wachten ..."
Het werd al snel heel duidelijk dat de rechter en griffier Meester X goed kennen. Hij gaf zijn argumenten (we hebben de voorschotfactuur en die factuur van die deuren zonder protest betaald, dus we wisten dat er btw moest betaald worden). De rechter draaide zich naar mij en zei (letterlijk): "En jij betwist dat ? ze hebben heel goeie argumenten he ..."
Vervolgens werd ik om de haverklap onderbroken, kreeg amper de mogelijkheid om een zin af te maken, en de rechter wilde er precies zo snel mogelijk een eind aan maken.
Mijn gevoel werd bevestigd, dit is het vonnis dat we kregen:
Mij is't alleszins al duidelijk: als je als brave (en nochtans niet domme) burger bij een rechter tegenover een (hen gekende) advocaat komt te staan, heb je geen schijn van kans...Eiseres zet uiteen dat zij prestaties leverde aan verweerders en hen daarvan een factuur stuurde voor een totaal bedrag van xxx euro.+ BTW xxx (6%) waarop zij maar xxx euro betaalden zodat zij nog een bedrag van 274,50 euro verschuldigd zijn, zijnde de btw
Verweerders zijn van mening dat zij de BTW niet moeten betalen omdat de prijsofferte die eiseres had opgemaakt verondersteld wordt de BTW te bevatten en zij steunen zich daarvoor op de wet Marktpraktijken
Beoordeling:
De door de verweerders ingeroepen bepaling slaat naar het oordeel van de rechtbank op de overeenkomsten waarbij de verkoper de prijzen dient te afficheren of openbaar te maken voor de verkoop maar niet op de overeenkomsten die onderworpen zijn aan het akkoord van de contractant, zijnde dus een aannemingsovereenkomst zoals in casu het geval was.
Op dergelijke prijsofferte inzake aannemingsovereenkomst dient dus de BTW gerekend te worden.
Dat verweerders aanvankelijk duidelijk akkoord waren dat de offerte exclusief btw was en dus om de btw te betalen blijkt uit de betaling van de voorschotfactuur met btw.
De vordering is dus gegrond.
Om deze redenen:
Rechtdoende op tegenspraak
Verklaart de vordering ontvankelijk en gegrond.
Veroordeelt verweerders solidair om aan de eiseres de som te betalen van xxxx euro, Méér
- de gerechtelijke rente tegen wettelijke rentevoet vanaf (datum dagvaarding) tot datum volledige betaling
- de kosten van het geding, op heden in hoofde van eiseres begroot op:
- 175,81 euro dagvaarding en rolstelling
- 220, 00 euro rechtsplegingsvergoeding (basisbedrag)
Verklaart huidig vonnis uitvoerbaar bij voorraad niettegenstaande alle verhaal en zonder borgstelling
Mijn vragen nu:
- enige bemerkingen bij het vonnis ?
- is het mogelijk en aan te raden om hiertegen in beroep te gaan ? (uiteraard dan wel met een advocaat ...)