#23 , 24 feb 2014 00:08
Franciscus, Hans,
Onze verzekering is tussengekomen voor een bedrag van € 5000 in een contractueel geschil.
Waarom staat er volgend artikel in de wet waarnaar jij mij hebt doorverwezen, als er toch niks mee gedaan wordt ?
Art. 94. Worden onder alle omstandigheden, als oneerlijke handelspraktijken beschouwd, de volgende agressieve handelspraktijken :
1° de indruk geven dat de consument het pand niet mag verlaten alvorens er een overeenkomst is opgesteld;
Wat ik begrepen heb uit het verhaal van Hans is wat hierboven beschreven staat. En ik geloof die persoon ook. We weten allemaal dat zulke dingen gebeuren. Bij ons hebben ze dat ook al geprobeerd. Je moet tegenwoordig voortdurend op je hoede zijn om niet met iets naar huis te komen dat je eigenlijk niet wou. De helft van de tijd beseffen de mensen zelfs niet dat ze opgelicht zijn.
Ondertekend of niet, een onrechtmatig beding is niet bindend. Als er in zijn contract geen schadevergoeding vermeld staat voor als de firma in gebreke blijft is dat annulatiebeding waar ze zich op beroepen onrechtmatig en dus niet bindend.
Als de FOD economie een klacht krijgt moeten ze dit onderzoeken; Er bestaat ook nog zo iets als behoorlijk bestuur. Als er in België een wet bestaat die die practijken verbiedt moeten ze zorgen dat die wet wordt nageleefd. Dit werd opgelegd door Europese richtlijnen.
De Fod economie onderzoekt zo'n klachten ook. Ik heb trouwens de overeenkomst nog niet gezien, maar durf wedden dat ze niet conform de wettelijke bepalingen is. Zoals reeds gezegd, 90% van de contracten die ik in mijn leven in handen heb gekregen bevatten onrechtmatige bedingen.
Ig