Auto wordt te laat geleverd

freelance
Berichten: 2615

Re: Auto wordt te laat geleverd

#16 , 25 mar 2013 15:17

Geen enkele rechter zal een (niet onredelijke) vertraging beschouwen als het niet-nakomen van een verbintenis. Schadevergoeding kan alleen maar na een onredelijke vertraging, of indien het contract alle vertragingen uitsluit.
Ik baseer mij op de algemene voorwaarden van de verkoper ( zoals weergegeven in eerste post artemis ) .
Of aan deze voorwaarden al of niet voldaan is , kan nagegaan worden .
Als aan de voorwaarden niet voldaan is , is het aan de verkoper om " niet onredelijke vertraging " te bewijzen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#17 , 25 mar 2013 15:34

Geen enkele rechter zal een (niet onredelijke) vertraging beschouwen als het niet-nakomen van een verbintenis. Schadevergoeding kan alleen maar na een onredelijke vertraging, of indien het contract alle vertragingen uitsluit.
Ik baseer mij op de algemene voorwaarden van de verkoper ( zoals weergegeven in eerste post artemis ) .
Of aan deze voorwaarden al of niet voldaan is , kan nagegaan worden .
Als aan de voorwaarden niet voldaan is , is het aan de verkoper om " niet onredelijke vertraging " te bewijzen .
Ik heb dit misschien niet duidelijk genoeg gemaakt, maar om de twijfel weg te nemen: de AV vormen een wezenlijk deel van het contract (indien goedgekeurd door de klant, natuurlijk), en kunnen de basis vormen voor een schadevergoeding (zoals reeds opgenomen in mijn bovenstaande post).

artemis
Topic Starter
Berichten: 3309

#18 , 25 mar 2013 19:13

Ik baseer mij ook enkel op de AV van de bestelbon die door mij en verkoper getekend werden en kan verder alleen een grote nonchalance van de verkoper vaststellen, die geen enkele moeite neemt om mij over de stand van zaken op de hoogte te brengen.
De verkoper heeft de spelregels wel op papier gezet en bepaald, niet ik.

Het enige wat ik mondeling van de verkoper vernomen heb (op eigen vraag bij bezoek van de garage nadat de vertraging al liep) is dat de wagen die ik besteld heb in een groot fabriek in de buurt van Parijs gemaakt wordt. De fabriek waarin 2 automerken geproduceerd worden zal gesloten worden + een aantal toeleveringsbedrijven die niet meer levensvatbaar zullen zijn. De sluiting zou 10,000 jobs kosten. Ik weet niet of er enkel in de fabriek gestaakt werd (want de staking is al een tijdje voorbij) of ook in de toeleveringsbedrijven (die niet van de autoconstructeur zelf zijn).

Toch blijft het begrip 'overmacht' mij juridisch intrigeren, in dit geval tegenover een resultaatsverbintenis.
http://www.elfri.be/juridische-informatie/overmacht
Met dank aan...
Men zou bijvoorbeeld kunnen stellen dat de autoconstructeur de staking had kunnen voorzien door de aankondiging van de sluiting van de betrokken fabriek en daardoor niet een dermate korte levertijd aan de klant had mogen beloven.

En aangaande stockwagens: indien je zelf niet vraagt "goh, hebt u iets gelijkaardigs in stock?", dan komen ze er niet altijd mee op de proppen. En per wagen zijn er ongelofelijk veel verschillende uitvoeringen. Als je nu net die babyroze lak wilt, dan bestaat de kans wel dat ze die niet in stock hebben. TS wou misschien exact die uitvoering en was berijd om x weken hierop te wachten, als TS minder eisen heeft of wat soepeler si in de graad van de uitrusting, dan kan ze misschien eens horen of de garagist aan een stockwagen kan raken? Misschien die ene met een andere kleur interieur en lichtmetalen velgen ipv de stalen die ze wou, maar dan aan dezelfde prijs (voor het ongemak)?
Ik heb een kleine wagen besteld in een courante kleur* en met enkele basisopties en standaardinterieur, geen speciallekes.
De levertijd op het moment van bestellen bedroeg 6 weken, wat korter was dan de gemiddelde offertes van andere merken.

Op het moment dat de staking in de fabriek zich voordeed heeft de verkoper mij zelfs gezegd dat het geen vertraging zou opleveren voor mijn auto, integendeel, volgens hem zou hij sneller geleverd worden dan voorzien. Niet dus..

*Om het wat plezant te houden: Welke kleur van auto zie je het meest? JUIST die is het 8_)

Morgen zal 25% vertraging van de levertijd overschreden worden en ik hoor nog steeds niets van de verkoper.

Reclame

Jef 007
Berichten: 737

#19 , 25 mar 2013 19:29

ne grijze?

artemis
Topic Starter
Berichten: 3309

#20 , 25 mar 2013 19:37

Yep.

freelance
Berichten: 2615

#21 , 25 mar 2013 23:06

Waar is de tijd dat een bekend autoconstructeur reclame maakte met de slogan :" in iedere kleur verkrijgbaar , zolang het maar zwart is " .
Maar alle gekheid op een stokje ten spijt , zal artemis de verkoper toch op één en ander moeten wijzen om aan dat autootje te geraken .
Nog een paar grepen uit het Burgerlijk Wetboek :

Art. 1610. Wanneer de verkoper in gebreke blijft de levering te doen binnen de tussen partijen bedongen tijd, heeft de koper de keus om ontbinding van de koop ofwel inbezitstelling te vorderen, indien de vertraging alleen aan de verkoper te wijten is.

Art. 1611. In elk geval moet de verkoper tot schadevergoeding veroordeeld worden, indien de koper schade lijdt doordat de levering niet op het bedongen tijdstip heeft plaatsgehad.

Art. 1657. Wat betreft de verkoop van waren en roerende goederen, heeft de ontbinding van de koop plaats van rechtswege en zonder aanmaning ten voordele van de verkoper, na verloop van de tijd die voor de afhaling is overeengekomen.


Dus , onderhandelen met verkoper om een compensatie te krijgen aan de hand van deze artikelen ( i.p.v. schadevergoeding ) . Zo niet , aangetekend in gebreke stellen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

j.demoor
Berichten: 10360

#22 , 26 mar 2013 09:10

Onverminderd uw contractuele mogelijkheden geldt : “Art.1610.Wanneer de verkoper in gebreke blijft de levering te doen binnen de tussen partijen bedongen tijd, heeft de koper de keus om ontbinding van de koop ofwel inbezitstelling te vorderen, indien de vertraging alleen aan de verkoper te wijten is.Art.1611. In elk geval moet de verkoper tot schadevergoeding veroordeeld worden, indien de koper schade lijdt doordat de levering niet op het bedongen tijdstip heeft plaatsgehad.”(Burgerlijk Wetboek).

‘De verkoper heeft mij op geen enkele manier van de vertraging op de hoogte gebracht, behalve mondeling nadat ik zelf telefonisch en daarna persoonlijk in de garage ging informeren. Een nieuwe concrete leveringstermijn heb ik echter niet gekregen.’

Maan uw verkoper aangetekend aan het gekochte te leveren binnen een termijn die u daarin zelf als redelijk vermeldt. Maak desnoods DAARNA toepassing van voornoemde artt. 1610 en 1611 door hem voor de rechtbank van eerste aanleg te dagvaarden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

artemis
Topic Starter
Berichten: 3309

#23 , 04 apr 2013 17:53

Bedankt voor de reacties iedereen.

Terug naar “Consumenten Koop”