Ik baseer mij ook enkel op de AV van de bestelbon die door mij en verkoper getekend werden en kan verder alleen een grote nonchalance van de verkoper vaststellen, die geen enkele moeite neemt om mij over de stand van zaken op de hoogte te brengen.
De verkoper heeft de spelregels wel op papier gezet en bepaald, niet ik.
Het enige wat ik mondeling van de verkoper vernomen heb (op eigen vraag bij bezoek van de garage nadat de vertraging al liep) is dat de wagen die ik besteld heb in een groot fabriek in de buurt van Parijs gemaakt wordt. De fabriek waarin 2 automerken geproduceerd worden zal gesloten worden + een aantal toeleveringsbedrijven die niet meer levensvatbaar zullen zijn. De sluiting zou 10,000 jobs kosten. Ik weet niet of er enkel in de fabriek gestaakt werd (want de staking is al een tijdje voorbij) of ook in de toeleveringsbedrijven (die niet van de autoconstructeur zelf zijn).
Toch blijft het begrip 'overmacht' mij juridisch intrigeren, in dit geval tegenover een resultaatsverbintenis.
http://www.elfri.be/juridische-informatie/overmacht
Met dank aan...
Men zou bijvoorbeeld kunnen stellen dat de autoconstructeur de staking had kunnen voorzien door de aankondiging van de sluiting van de betrokken fabriek en daardoor niet een dermate korte levertijd aan de klant had mogen beloven.
En aangaande stockwagens: indien je zelf niet vraagt "goh, hebt u iets gelijkaardigs in stock?", dan komen ze er niet altijd mee op de proppen. En per wagen zijn er ongelofelijk veel verschillende uitvoeringen. Als je nu net die babyroze lak wilt, dan bestaat de kans wel dat ze die niet in stock hebben. TS wou misschien exact die uitvoering en was berijd om x weken hierop te wachten, als TS minder eisen heeft of wat soepeler si in de graad van de uitrusting, dan kan ze misschien eens horen of de garagist aan een stockwagen kan raken? Misschien die ene met een andere kleur interieur en lichtmetalen velgen ipv de stalen die ze wou, maar dan aan dezelfde prijs (voor het ongemak)?
Ik heb een kleine wagen besteld in een courante kleur* en met enkele basisopties en standaardinterieur, geen speciallekes.
De levertijd op het moment van bestellen bedroeg 6 weken, wat korter was dan de gemiddelde offertes van andere merken.
Op het moment dat de staking in de fabriek zich voordeed heeft de verkoper mij zelfs gezegd dat het geen vertraging zou opleveren voor mijn auto, integendeel, volgens hem zou hij sneller geleverd worden dan voorzien. Niet dus..
*Om het wat plezant te houden: Welke kleur van auto zie je het meest? JUIST die is het
Morgen zal 25% vertraging van de levertijd overschreden worden en ik hoor nog steeds niets van de verkoper.