Toiletjuffrouw betalen

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Re: Toiletjuffrouw betalen

#16 , 11 apr 2012 13:18

Ik ben ook "leider" bij een jeugdbeweging geweest en ken de problematiek. Ooit met twee bussen kinderen gestopt langs de autostrade omdat er tientallen moesten plassen. Aan de toiletdame gaan vragen of we individueel moesten betalen of we een "groepstarief" konden krijgen. Respons was: voor ieder kind betalen! We hebben de jongens dan de bosjes ingestuurd om daar te gaan plassen en voor de meisjes maar betaald (veel te weinig, we hebben gewoon wat kleingeld samengelegd en in het potje gekletst, en zijn het afgebold). We vonden het ook niet kunnen.

We hebben dit echter met de jeugddienst opgenomen achteraf en er werd overeengekomen dat deze onkosten door de leiding kon gerecupereerd worden bij de jeugddienst om dergelijke problemen in de toekomst te vermijden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
klungel

#17 , 11 apr 2012 13:20


toch een vraagje aan toevoegen
hoe zit het voor werknemers die komen werken in een (benzine)station via een externe firma
Die werken voor eigen rekening, .
nee die werken voor een werkgever en een werknemer heeft het wettelijk recht tijdens de uitvoering van de arbeidsovereenkomst zich vrij te begeven naar de toilletten

stel nu in een station moet een politieagent een bewakingsopdracht doen in opdracht van de nmbs is de politie dan verplicht er een wc kotje te zetten of is de opdrachtgever verplicht een wc hiervoor te voorzien
het zou toch ook ni logisch zijn dat vast personeel gratis mag en een uitzendkracht moet betalen want die heeft ook een andere werkgever

WP002
Berichten: 1481

#18 , 11 apr 2012 13:24

De vijf magische woorden:
"Ik ben van de arbeidsinspectie"

Weg toiletdame!

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#19 , 11 apr 2012 21:00

nee die werken voor een werkgever en een werknemer heeft het wettelijk recht tijdens de uitvoering van de arbeidsovereenkomst zich vrij te begeven naar de toilletten
dé toiletten: nee. Toiletten, ja. Dit wil dus niet zeggen dat hij gebruik mag maken van de toiletten die tegen betaling gebruikt mogen worden door de autostradegebruikers. Dit wil wél zeggen dat ze gebruik zouden kunnen mogen maken van de toiletten die door het personeel van de autowegplaatsen gebruikt worden (normaal gezien toch, zo overeengekomen met de wegstations (zelf daar nog vakantiejob gedaan)).

AD_Kor
Topic Starter
Berichten: 26

#20 , 16 apr 2012 17:15

concreet: moeten we nu betalen? Bestaat er daar een wetsartikel voor?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#21 , 16 apr 2012 17:19

Voor een dienst dient u te betalen.

De dienst moet zich zelf echter ook aan alle voorwaarden van een overeenkomst tot levering van een dienst houden (wettelijke vereisten zoals facturatie, btw, ... indien van toepassing). Dit weerhoudt echter nooit dat u niet moet betalen. Je kan wel een betalingsbewijs etc. eisen.

eylis
Berichten: 8852

#22 , 16 apr 2012 17:24

anderzijds denk ik ook weer, als men in zéér hoge nood verkeert en geen centje op zak: men je niet mag weigeren omdat dit per slot toch openbare WC's zijn?
zelfs winkeliers moeten dit toelaten (heb ik geloof ik, ergens eens gelezen)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#23 , 16 apr 2012 18:59

dat zijn imho geen openbare wc's en zelfs dan, t is niet omdat het openbaar is, dat het gratis is als je geen geld hebt.

artemis
Berichten: 3297

#24 , 16 apr 2012 19:15

Zijn hier nog andere vrouwen in deze thread? Die het waarderen om een proper toilet aan te treffen? Want mannen hebben het makkelijker..
anderzijds denk ik ook weer, als men in zéér hoge nood verkeert en geen centje op zak: men je niet mag weigeren omdat dit per slot toch openbare WC's zijn?
zelfs winkeliers moeten dit toelaten (heb ik geloof ik, ergens eens gelezen)
Heb maar eens een horeca-zaak op bv de Groenplaats in Antwerpen tijdens een evenement aldaar. Een paar duizend mensen die continu in 'hoge nood verkeren' maar geen druppel bij jou zullen consumeren...

Winkeliers? Wel ik kom uit een familie van winkeliers en ben zéér bekend met het fenomeen van klanten in hoge nood. In de meeste winkels bevindt het toilet zich niet in de winkel zelf maar achteraan in de stockageruimte, meestal ook vlakbij de plaats waar de persoonlijke spullen van eigenaar en/of personeel liggen. Als je het toelaat zijn er 2 mogelijkheden:
1) Als je over voldoende winkelpersoneel beschikt kan je de klant die naar het toilet moet laten vergezellen door een verkoopkracht die dan nabij het toilet de wacht moet houden tot de klant klaar is want de mogelijkheid op diefstal is heel groot (ik spreek jammergenoeg uit ervaring, zelfs in de goeie oude tijd gebeurde dat net iets te veel). Dat komt op drukke momenten totaal ongelegen en kost de winkelier tijd dus geld.
2) Als er in een kleine zaak slechts één verkoopkracht werkt dan zou die voor dezelfde reden als hierboven die klant naar het toilet moeten vergezellen en ernaast postvatten tot die klaar is, en de winkel helemaal alleen laten? Totaal ondoenbaar.
En dan heb ik het nog niet eens over de schoonmaak van het toilet die nadien kan dienen te gebeuren.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#25 , 16 apr 2012 19:39

anderzijds denk ik ook weer, als men in zéér hoge nood verkeert en geen centje op zak: men je niet mag weigeren omdat dit per slot toch openbare WC's zijn?
zelfs winkeliers moeten dit toelaten (heb ik geloof ik, ergens eens gelezen)
er bestaat trouwens wel dit:

http://www.ccv-vzw.be/nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

eylis
Berichten: 8852

#26 , 17 apr 2012 09:24

precies, daar had ik het over:
Ik weet dat er mensen zijn die met een doktersattest kunnen staven dat ze "in hoge nood" echt wel toegang moeten kunnen hebben tot een sanitaireruimte;
Dat kunnen stoma-patienten zijn, mensen met de ziekte van crohn etc...
en ik dacht dat een behoorlijk zwangere vrouw toch ook niet geweigerd kan worden. (hoge blaasdruk kan ineens acuut opzetten hoor...)
Maar alle begrip voor het betoog van de middenstander (cfr Artemis) Ik heb het dus niet over de profiterende wandelende passant die een gratis plasje wil plegen zonder te comsumeren in een drukke handelszaak op zaterdag.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#27 , 17 apr 2012 09:46

Ik dacht niet dat er een wet is die dit bepaalt, gezien men op die site ook spreekt over een "akkoord met deelnemende handelaars".

Ik vind wel dat het een maatschappelijke plicht is dat mensen, ongeacht of ze handelaar zijn of privé-persoon, zo'n mensen helpen door ze een toilet aan te bieden in de mate van het wenselijke/mogelijke. Zo versta ik dat een handelaar die alleen werkt in een kleine winkel zonder publiek toilet, die meestal niet kan regelen en dat een oude persoon van +80 jaar zich niet veilig voelt als ze iemand binnenlaat. Ik zie mezelf dat echter niet weigeren. Enig risico is dat men de Vlaamse filmpkes uit m'n wc steelt ;).

royj
Berichten: 1

#28 , 20 jun 2012 18:45

Als je naar een betalde evement gaat op op een plaats komt waar je inkom moet betalen ben je te gast.
als gast heb je recht op stomend water en op wc moet voorzien worden ( onbetaald ) de wc onderhoud word met incom mee berekend.
het is zelf zo als het een redelijke zonige dag is (warm ) zijn ze verpligt om je te voorzien van drink water ook graties.

dus een wc damen krijgt betaald is dat niet zo dan mogen ze geen vergoeding vragen anders valt het onder zwart werk,als je er op staad niet te betalen en de politie word er bij gehaald kan je de wc bediende aan klagen en niet anders om,je zal dan ook gelijk krijgen.

Drone
Berichten: 3040
Locatie: st-niklaas

#29 , 20 jun 2012 21:55

Als je naar een betalde evement gaat op op een plaats komt waar je inkom moet betalen ben je te gast.
als gast heb je recht op stomend water en op wc moet voorzien worden ( onbetaald ) de wc onderhoud word met incom mee berekend.
het is zelf zo als het een redelijke zonige dag is (warm ) zijn ze verpligt om je te voorzien van drink water ook graties.

dus een wc damen krijgt betaald is dat niet zo dan mogen ze geen vergoeding vragen anders valt het onder zwart werk,als je er op staad niet te betalen en de politie word er bij gehaald kan je de wc bediende aan klagen en niet anders om,je zal dan ook gelijk krijgen.

uw "argumenten" houden helemaal geen steek.


het is niet omdat er een evenement word georganiseerd, dat de prijs van de wc madam in de prijs zit, dit is meestal alleen de prijs om binnen te mogen dat men betaald.

bij sommige evenement hallen heeft de organisatie geen keuze als het op het gebruik van de toiletten aankomt en word deze door de uitbater verplicht om de voorziene sanitaire voorzieningen te gebruiken.

het voorzien van gratis water op warme dagen is meestal een geste maar zeker geen wettelijke verplichting (bij mijn weten), de werkgever of een organisatie moet dit wel voorzien voor zijn werknemers/vrijwilligers.

sommige gepensioneerde mensen verdienen als wc madam een centje bij, dit volledig op legale wijze.

hun inkomsten hangen dan meestal af van de hoeveelheid "klanten".

aangezien het meestal duidelijk uithangt hoeveel een wc bezoek kost, kan de wc madam wel degelijk de politie bellen als u weigert te betalen na het wc bezoek, maar dat word (jammer genoeg) zo goed als niet gedaan omdat het "sop de kolen niet waart" is.

eylis
Berichten: 8852

#30 , 21 jun 2012 09:16

dus de tip van JPV in gedachte houden:

Een groep van 20 à 25 kinderen dat in het station naar het toilet zouden moeten kunnen en de toiletjuf vraagt dat voor ieder kind betaald wordt, (ipv één forfaitbedragje te vragen)
Dan eis je als scoutsleider gewoon dat na elke toiletgang de bril wordt gereinigd voor het volgende kind én voor ieder kind dat betaalt ook een gedagtekend ontvangstbewijs :-)
De toiletjuf zal dan misschien wel overgaan tot een forfaitbedragje voor de hele groepje

Zo ook voor een famillie: ofwel een forfaitbedragje voor het hele gezin zonder poetsbeurten ertussen, ofwel erlk lid laten betalen maar dan wél met poetsberuten én individuele betalingsbewijzen :-)

Terug naar “Consumenten Koop”