auto verkopen zonder keuring

j.demoor

Re: auto verkopen zonder keuring

#16 , 31 jan 2012 09:41

“Art.23sexies.§ 1. Ongeacht de regels betreffende de periodieke keuringen, zijn niet-periodieke keuringen verplicht :...3° vóór de inschrijving op naam van een andere titularis, voor de voertuigen van de categorieën M1, met inbegrip van...”(15 MAART 1968. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen.)

“Art.29...§ 2. De andere overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten zijn overtredingen van de eerste graad en worden gestraft met een geldboete van 10 euro tot 250 euro...”(16 MAART 1968. - Wet betreffende de politie over het wegverkeer).

“Art.1...dat de geldboeten...met vijftig decimes is verhoogd...“(5 maart 1952 Wet betreffende de opdecimes op de strafrechtelijke geldboeten).
’met vijftig decimes verhoogd’ = x [(10+50)/10] = x 6.

“Art.29.Bij iedere veroordeling tot een criminele of correctionele hoofdstraf spreekt de rechter de verplichting uit om een bedrag van 25 EUR te betalen als bijdrage tot het Fonds. Dit bedrag is onderworpen aan de verhoging voorzien in de wet van 5 maart 1952 betreffende de opdeciemen op de strafrechtelijke geldboeten”(1 AUGUSTUS 1985. - Wet houdende fiscale en andere bepalingen).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Boregard

#17 , 05 feb 2012 15:30

Ben een wagen van de kinderen aan het verkopen.
Heb al verschillende kandidaten gehoord die de wagen wel willen kopen en ik moest zelfs NIET naar de kontrole gaan.
Zo wil ik echter niet verkopen om latere, in deze berichten , vermelde problemen te mijden.

Vraggje: waarom stellen deze mogelijke kopers dit voor?
Er is maar 1 goed: kennis
en er is maar 1 kwaad: onwetendheid
:arrow: Socrates

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#18 , 06 feb 2012 18:33

Vb om U aansprakelijk te stellen als er later iets zou mislopen?
De wet is er om de particuliere koper te beschermen.
Kan het voor 'zogezegde' export zijn.
Later blijkt dat wagen nog steeds in België rijdt en uiteindelijk wordt aangetroffen zonder nummerplaten.
Raad eens waar de overheid dan zal staan?
(om de rekening af te geven?)

Reclame

Boregard

#19 , 09 feb 2012 11:36

Bedankt Franciscus.
De jaarlijkse controle is ondertussen gebeurd.
Het was zogezegd voor export.
Bij een serieuze kandidaat zullen wij de VK keuring laten gebeuren.

Franciscus

#20 , 09 feb 2012 11:43

Is bij de keuring het inschrijvingsboekje geperforeerd?
Zoniet lees mijn laatste 3 lijnen nog eens.
Veel voorkomende praktijk.
Ze blijven in België met het voertuig rijden met een buitenlandse nummerplaat en dumpen dan na X tijd het voertuig.
Dan blijkt dat u de laatst ingeschreven eigenaar bent en voertuig nooit 'voor verkoop' geschouwd werd.
U mag het dan gaan uitleggen aan de rechter voor een waaier van overtredingen waaronder inbreuk op de milieuwetgeving.

Boregard

#21 , 09 feb 2012 17:44

Doe ik niet graag voor de rechter verschijnen.
Temeer daar men vandaag mijn aandacht trok op het feit dat die personen een wagen kopen, tegen een zeer lage prijs, en binnen de maand doorverkopen met 500 à 1000 Euro op de aankoopprijs.
Je moet er maar 1 of 2 per maand verkopen om iets bij te verdienen.
Er wordt verteld, ja verteld dat sommigen zo een 10 tal wagens per jaar doen. (taxfree)

Franciscus

#22 , 09 feb 2012 17:57

En als de tussenstappen daartussen niet naar de keuring zijn geweest .... is het geperforeerd inschrijvingsbewijs dus keuring voor verkoop het enigste bewijs dat u dan hebt dat de wagen NIET meer van u is.
Belastingen gaan er ook van uit dat u ondertussen nog steeds het voertuig in gebruik hebt, niet meer gekeurd en niet meer verzekerd.

Niels87

#23 , 30 jul 2014 22:20

Goeiedag,

Ik heb men wagen verkocht aan iemand voor export. Ik heb een verkoopsovereenkomst gemaakt die getekend is en er staan de gegeven van hem en mij op. Evenals de gegevens van de wagen, de prijs en dat de wagen wordt verkocht zonder garantie en in de staat waarin hij zich bevindt, die gekend is door de koper.
Nu laat de koper me weten dat hij een deel van zijn geld terug wil omdat hij met de wagen naar de keuring is geweest en afgekeurd is. Ik vind het al raar dat hij de wagen terug laat keuren terwijl het voor export is. Hij zegt dat hij naar zijn advocaat gaat als hij niet een deel van zen geld terug krijgt. Kan daar een zaak van gemaakt worden of heeft hij geen been om op te staan?

Alvast bedankt voor de hulp?

Mvg

aceke

#24 , 30 jul 2014 22:30

Staat er bij de verkoopovereenkomst dat het voor export is?

Sent from my iPad using Tapatalk - now Free

Sirkii

#25 , 31 jul 2014 12:52

Heb niet gans de ketting gelezen doch zonder keuring verkopen is geen probleem als je in je verkoopsovereenkomst opneemt dat het een verkoopnis "voor opmaak" of "voor onderdelen"

Terug naar “Consumenten Koop”