Aankoop 2-dehandswagen

audigirl
Topic Starter

Re: Aankoop 2-dehandswagen

#16 , 12 jan 2012 13:18

Vandaag al mijn papieren per post terug gekregen in verband met de inschrijving.
Nu blijkt dat er nergens iets terug te vinden is van de betaling van BTW op dit ingevoerd voertuig.
De DIV vraagt mij nu aankoopfactuur van de vorige eigenaar naar mij mee te geven en van de persoon die de wagen heeft ingevoerd (als het niet dezelfde persoon is)
Ik heb de verkoper vandaag al gebeld, sms gestuurd en zelf op het adres langs geweest (alles dicht) dus nergens een antwoord gekregen.

Wat kan ik nu nog doen? De wagen terug verkopen en een ander met de miserie opscheppen? Hem aan een handelaar verkopen die wel weet wat hij zal moeten doen maar waarbij ik zekerst nog geld zal verliezen... Wie kan mij hieruit helpen. Dit is echt de allerlaatste keer dat ik een wagen op deze manier koop. Jaja op 3dagen is uw wagen klaar om in te schrijven en hebt u geen zorgen...
In het slechtste geval mag ik dus de BTW zelf gaan betalen op de wagen met als gevolg dat hij dan duurder is dan de gemiddelde Focus die hier rond rijd. En dat is nooit de bedoeling geweest. heb nu al kosten gehad aan de wagen en er komen er nog aan.

Kan ik klacht neerleggen tegen de verkoper? Maar op welke grond dan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#17 , 12 jan 2012 15:12

Kan ik klacht neerleggen tegen de verkoper? Maar op welke grond dan?
Fraude misschien? Informeer u in de toekomst beter. Het is toch algemeen geweten dat als een wagen in het buitenland gekocht wordt, de kopier hier zelf de BTW dient te betalen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#18 , 12 jan 2012 19:02

Binnen de Europese Unie

Zodra u met het voertuig op Belgische bodem aankomt, moet u zich aanmelden bij een Belgisch douanekantoor naar keuze. Als u een nieuwe wagen aangeeft, moet u een bijzondere btw-aangifte indienen. Bij een niet-nieuwe wagen hoeft u geen btw-afgifte in te dienen maar bent u wel nog verplicht om bij een douanekantoor langs te gaan.
In het douanekantoor moet u de volgende documenten voorleggen:

een aankoopfactuur of eventuele andere handelsdocumenten.
een origineel buitenlands inschrijvingsbewijs als u dit gekregen heeft.
de aanvraag tot inschrijving van een voertuig waarvan de rubriek T is ingevuld.

om te beginnen .......
Misschien deze site een bekijken

http://www.belgium.be/nl/mobiliteit/Voe ... uitenland/" onclick="window.open(this.href);return false;
of hier

http://www.wegcode.be/forum/showthread. ... -in-Belgie" onclick="window.open(this.href);return false;?

Reclame

audigirl
Topic Starter

#19 , 17 jan 2012 17:09

Aankoop "factuur" ... aankoop bewijs van particuliere verkoop kan ik voorleggen
Ik heb de beide originele inschrijvingsdocumenten gekregen.
Aanvraag tot inschrijving voertuig heb ik ook gekregen en daar staat een stempel op van de douane.

Ik heb dus alles wat nodig is... maar toch vragen ze bij de DIV extra zaken zoals een vignette 904, het factuur waar ze kunnen zien dat de BTW betaald werd enz...
Zolang ik dit niet krijg van de verkoper kan ik hem niet keuren en de verkoper die zegt dat hij dat als particulier niet kan geven. hij zegt zelf dat het al veel te lang is... en gebaseerd op de overeenkomst heeft hij gelijk, maar hij heeft wel weken op zich laten wachten om de wagen te leveren.

Mijn huidige werkgever kan hier helemaal niet meer mee lachen. Ik krijg een vergoeding voor het gebruik van mijn eigen wagen, maar doordat ik nu al van december met de bus ga werken zit ik dus binnen en niet op de baan... Ik heb een deadline gekregen. En als ik die niet haal vlieg ik terug in mijn oude functie wegens niet naleven van de overeenkomst... bye bye mijn promotie en dat omdat er iemand mij heeft opgelicht????

Ik hoop dat er hier echt iemand een deftige wettelijke oplossing kan bieden.
Kan ik de wagen terug brengen en eisen dat hij mijn geld terug geeft aangezien ik een wagen heb gekocht die gekocht zou moeten zijn en klaar in ingeschreven te worden. Wat dus duidelijk niet het geval is?
Of zit ik vast met een wagen waar ik niets mee kan doen dan hem in onderdelen te verkopen omdat ik hem niet kan inschrijven en hem dus ook niet kan verder verkopen.

PLEASE IK BEN ECHT TEN EINDE RAAD

audigirl
Topic Starter

#20 , 17 jan 2012 17:23

Zou dreigen dat ik hiermee naar de politie ga misschien helpen of zal ik dan zekerst niets zien van de gevraagde papieren zien (als hij ze zou kunnen verkrijgen... wat ik betwijfel aangezien de wagen waarschijnlijk het land is binnen gekomen zonder dat er BTW op werd betaald...

bartvdv

#21 , 17 jan 2012 18:02

Dan ga je je toch zelf aanbieden bij het douanekantoor en vraag je naar het vignet 904 en neem de verkoopfactuur van de Luxemburgse particulier mee. Dan lijkt het alsof jij de wagen hebt ingevoerd uit Luxemburg. Als particulier betaal je geen btw op een voldoende oude tweedehandsewagen - als je de wagen echt gekocht hebt van een particulier, tenminste. In principe zou de handelaar de wagen correct moeten hebben ingevoerd en btw betaald hebben. Maar met autohandelaars en zwarte commissielonen weet je nooit.

audigirl
Topic Starter

#22 , 17 jan 2012 20:51

Wij hebben enkel het factuur gekregen van de invoerder aan ons... dus geen factuur van Luxemburg naar ons.
Wat de ouderdom betreft... de wagen is 6 jaar.

bartvdv

#23 , 18 jan 2012 07:36

Dan moet de handelaar de btw gaan voldoen. Dus dat wordt dan de rechtbank om de koop te ontbinden en je geld terug te eisen als de handelaar niet vrijwillig meewerkt.

audigirl
Topic Starter

#24 , 18 jan 2012 15:59

Ok dat begrijp ik, maar wat als hij effectief de wagen als particulier heeft aangekocht en niet onder de naam van zijn bedrijf? Dan is er geen handelaar in het spel en is het een verkoop tussen particulieren geweest... dan is het aan de persoon die de wagen toch heeft ingevoerd om de btw op het voertuig te betalen. Dan pas gaat hij toch de stempel van de douane krijgen op het roze inschrijvingsformulier?

ik begrip niet dat er een douane stempel staat maar dat de DIV toch nog het bewijs moet hebben van betaling van BTW en de beide facturen.... ze weten toch ook dat een tussenpersoon nooit dat factuur zal meegeven aan de nieuwe eigenaar. Da's dus echt om problemen vragen. En ondertussen is de wagen verzekerd en kan ik er al weken niet mee rijden.

Vandaag heb ik de verkoper de volgende keuze gegeven:
1 hij brengt vandaag nog de ontbrekende papieren
2 hij brengt 3650€ + 140€ voor de verplichte kosten die ik al aan de wagen had wegens defect slot (met factuur als bewijs natuurlijk)
Indien ik hem vandaag niet zie ga ik naar de politie om klacht neer te leggen aangezien ik denk ik al genoeg geduld heb gehad. Ik wacht al van begin december. Straks vervalt het roze inschrijvingsformulier en dan sta ik nergens meer.
Morgen middag ga ik naar de politie klacht neerleggen want de verkoper heeft nog altijd niets van zich laten horen.

audigirl
Topic Starter

#25 , 19 jan 2012 01:29

Kan een vrederechter deze koop laten ontbinden?
Ik zou morgen een halve dag verlof willen nemen om naar het vredegerecht te gaan om hiervoor te zorgen (als deze hiervoor bevoegd is)

reden van ontbinding:
verkoper kan de overeenkomst niet nakomen aangezien hij niet alle documenten kan en/of wil voorleggen zodat de koper da wagen bij de DIV kan inschrijven. Daarnaast werden verschillende gebreken aan de wagen vastgesteld en is er schade aan de wagen die 2 mensen tijdens het eerste bezoek met zekerheid niet gezien hebben. Dit wijst erop dat de wagen zolang weg geweest is om eventueel goede onderdelen te vervangen door versleten onderdelen nadat de koop ondertekend werd.

Als de vrederechter hier geen uitspraak mag maken zal het via de gewone rechtbank moeten gaan, maar dan vrees ik ervoor dat het jaren zal aanslepen en dan is de kans ook groot dat ik nooit 1e zal zien en de wagen nooit zal kunnen inschrijven. met een zware financiële kater als gevolg

bartvdv

#26 , 19 jan 2012 08:49

Zelfs bij de verkoop tussen particulieren en de invoer moet je je gaan aanbieden bij de douane voor dat vignet, het bewijs van btw-aangifte. Blijkbaar is er dus ook geen keuring voor verkoop geweest/carpass? Je aanbieden bij de politie heeft geen zin en ook niet op de griffie van de vrederechtbank (vrederechter behandeld zaken tot 1860 euro). Ik zou een advocaat opzoeken, want dit lijkt me een wespennest te worden.

audigirl
Topic Starter

#27 , 19 jan 2012 16:32

Jawel dat is dus wat ik niet meer begrijp.... de wagen is gekeurd voor verkoop met een carpass. Er staat zelf een stempel van de douane op het papier van de keuring om deze in te kunnen schrijven.

Ik had volgens de verkoper alle nodige documenten gekregen om hem direct te kunnen inschrijven... wat dus volgens de DIV niet het geval is.

Ik ga vandaag een aangetekend schrijven naar de verkoper sturen om hem officieel te laten weten dat ik de ontbinding van de verkoop eis op basis van het feit dat hij de verkoopovereenkomst niet kan nakomen doordat hij mij niet de juiste documenten kan geven om de wagen op mijn naam in te schrijven.

Ik zal hem 48u de tijd geven om te reageren op mijn voorstel:

Voorstel is dat hij mij het volledige bedrag terug geeft van de aankoop zijnde 3700€ + het totale factuur bedrag van de kosten die ik verplicht heb moeten maken zodat de wagen terug afgesloten kon worden (aangezien hij de garantie ineens niet meer wou laten gelden aangezien hij deze niet via zijn bedrijf maar particulier verkocht had. In ruil hiervoor krijgt hij de wagen terug en is de koop officieel ontbonden.

Indien hij niet akkoord gaat wil ik naast de bovenvermelde 3700€ en 140€ ook nog de kosten verhalen van de verzekering terug eisen en een schadevergoeding omdat ik door zijn toedoen geen voertuig heb en hierdoor geen nieuwe contract heb gekregen van mijn ex. werkgever.

Ondertussen ga ik op zoek naar een advocaat die mij zal kunnen bijstaan in deze zaak, want aangezien hij geen kick geeft op mijn gerichten, mails en sms'sen zal hij hierop ook geen reactie geven laat staan akkoord gaan.

Ik heb lang genoeg geduldig gewacht. Het is nu genoeg geweest.

audigirl
Topic Starter

#28 , 24 jan 2012 12:20

Ik denk dat ik kan aantonen dat hij wel degelijk een handelaar is... als een sms komende van zijn gsm tenminste geldig is.

"Hij wilt niets meer met de zaak te maken hebben, hij is er ziek van geworden en heeft zijn garage moeten sluiten en de zaken stoppen, hij kan mij niet meer helpen." dat stond in 1 van zijn enigste berichten.

Ondertussen is de motorblok beginnen lekken en spuit de olie er langst alle kanten uit... over and Out wat de motor betreft.
Enkele vrienden zouden die gast een bezoekje willen brengen om hem duidelijk te maken dat hij dit met veel mensen kan proberen maar niet met een alleenstaande mama va 2 kindjes met veel vrienden... veel meer vrienden dan centjes.

Het zou opluchten maar het probleem is daarmee niet van de baan.

En alle andere pogingen om tot een oplossing te komen met diene Jamal leiden gewoon tot niets.
Geld terug geven en wagen terug nemen reageert hij niet. Als ik zeg dat ik een andere wagen wil (belgische deze keer) dan zegt hij dat de zaak gesloten is.
Ik denk zelf dat klacht neerleggen tegen hem geen indruk zal maken en dat zijn geld wel zodanig ergens zit dat hij zelf waarschijnlijk niets zal hebben.

iemand gaat hem bellen om te vragen wat hij heeft staan van gezinswagen... en we gaan trachten een afspraak te krijgen om dan met enkele mensen naar daar te gaan. Ik zie geen andere mogelijkheid om toch een beetje gerechtigheid te krijgen.

audigirl
Topic Starter

#29 , 31 jan 2012 16:51

Ik ben persoonlijk naar de DIV gegaan met mijn aankoop factuur van particulier aan particulier. Daar kreeg ik te horen dat het probleem zit bij het feit dat deze persoon gekend is bij de DIV als zijnde een handelaar in 2de-handsvoertuigen. Dit wilt dus zeggen dat ze zich vragen stellen bij de particulieren verkoop. Maar toen ik voeg wat ik hieraan kon doen kreeg ik stilte... ze komen dit soort zaken dagelijks voor maar er zit een foutje in de wet die niets zegt over het feit dat wagens meer dan een inschrijvingsformulier (keuring en carpass) + documenten van het voertuig zelf moeten hebben voor de verkoop van een wagen. Dus voor de wet heeft hij gegeven wat moet, maar ik kan de wagen niet inschrijven zonder het bewijs dat de btw betaald werd.
Enkel dat vignette is niet voldoende mevrouw, u moet echt een officieel factuur van invoer kunnen voorleggen. het ligt echt niet aan u maar aan het systeem... wij vinden het erg maar kunnen u echt niet verder helpen. Dus ik moet iets voorleggen dat niet bestaat...
En een klacht neerleggen kan dus blijkbaar bij ons hier ook niet... op welke grond wilt u die burger aanklagen kreeg ik als antwoord. U hebt een fout gemaakt door deze wagen bij die persoon te kopen, maar hijzelf heeft niets onwettigs gedaan mevrouw. Komaan zeg dit was erover vond ik. Dus ik heb als brave Belg die een wagen nodig had (waar de staat gretig aan zal verdienen) wordt gestraft omdat een sorry voor de woord keuze bruine aap die in het zwart verkoopt om zijn zakken te vullen op de kap van echte Belgen? Dit is toch onrechtvaardig? Wat gaan we hier nog meemaken.
Ik heb nooit iets tegen buitenlanders gehad maar met dit voorval steekt het mij zwaar tegen. Nooit iets verkeerd gedaan, altijd mooi mijn belastingen betaald en als ik dan 1 keer hulp nodig heb dan is het ... sorry maar eigen schuld ge had maar ergens anders ene moeten kopen?

Wat blijft er over? Wraak want de wet staat dus duidelijk aan de kant van de mensen die willen en kunnen frauderen.

Is er hier echt niemand die mij hier uit deze shit kan helpen? Een factuur opmaken met een adres in Luxemburg en de persoon die mij de wagen heeft verkocht? Da's valsheid in geschriften, maar aangezien hij mij dat moest geven gedreigd heb heeft hij dit zelf gemaakt en aan mij gegeven... om ervan af te zijn. Zo komt er zeker een zaak van dat zal aantonen dat hij fraudeert en dat hij mij een wagen verkocht heeft die niet in orde is.
Zou dit helpen?

pkt

#30 , 31 jan 2012 21:24

Man man man,een serieus reukske aan deze zaak!!!
Ik zou zelf een factuur opmaken.....Adres van de andere eigenaar heb je niet?

Terug naar “Consumenten Koop”