GSM provider X: de zoveelste maffiapraktijk

itsme

Re: GSM provider X: de zoveelste maffiapraktijk

#16 , 27 jul 2011 13:28

ik had hetzelfde voor. telefoon van provider. had mijn voorwaarden opgelegd voor contractverlenging. ze zouden me direct terugbellen. tarara! niks van!
dus ik naar de winkel met document 'wet op de oneerlijke handelspraktijken'.
direct belde die winkelbediende naar de hoofdzetel en 't was rap geklonken! bovendien kreeg ik -omwille van 'het misverstand'- een leuke tegemoetkoming.
zolang je niks tekent -ze moeten je dan wel iets toesturen- ben je tot niks verplicht. laat je niet afschepen. die providers denken dat ze god zijn. awel, ik ben de zoon van god ;-)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sidoniake

#17 , 29 jul 2011 13:40

Ja. Dit is recent gebeurd.
Toen ik dus eindelijk mijn contract opgezegd kreeg heeft inderdaad provider M
mijn kaart opnieuw omgezet naar een tempo-kaart, dan kon ik gemakkelijker
overschakelen naar een andere provider.
Ik heb dan onmiddellijk mijn kaart moeten laden om die te kunnen gebruiken.
Geen probleem dacht ik. Maar er zat toch nog een addertje onder het gras.
Ik kon nog wel telefoneren maar niet meer sms-en.
Dus bel ik opnieuw naar M en kreeg te horen dat dat met de omzetting te maken had,
maar dat ik de volgende ochtend wel kon sms-en.
Natuurlijk was daar niets van waar en belde ik de volgende ochtend opnieuw.
Blijkbaar was er weeral iets mis gegaan en moest ik, volgens de telefoniste naar
een M-center om dit op te lossen.
Begin dus tijdig met een aangetekende brief, daarna telefoneren, en vraag ook maar
onmiddellijk naar dat sms-en, want een weekend zonder is echt vervelend.

Topgear90
Topic Starter

#18 , 29 jul 2011 18:38

Hmm, wellicht zal er technisch dan inderdaad iets misgelopen zijn.
Het zou mij verbazen dat ze u gaan 'kloten' door u niet meer te laten smsen... Hoewel, ik verschiet nergens meer van :D

Ik dacht 5 weken op voorhand een brief te sturen en dan ook te bellen, op tijd genoeg?

Is het overschakelen trouwens vlot verlopen verder, meer bepaald de nummeroverdracht?

Reclame

sidoniake

#19 , 30 jul 2011 21:18

Ja,
dat is allemaal vlotjes verlopen.
Maar toch blij dat ik er na een tijdje vanaf ben geraakt.
Want na een tijdje begin je aan jezelf te twijfelen.

veel succes

JohnD

#20 , 10 aug 2011 05:40

Wat is dit nu weer. Opzeggen, verlengen enz.. Als ik de eerste post goed lees is er nooit een kontrakt geweest. Ik zou gewoon alle verdere correspondentie die niet aangetekend verstuurd werd gewoon genegeerd hebben vanaf de eerste dag. Waarom in Juni bellen naar een klantendienst ? Allemaal overbodig. Ondertussen graaft de poster zich dieper en dieper in de put.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Topgear90
Topic Starter

#21 , 10 aug 2011 09:28

Wat is dit nu weer. Opzeggen, verlengen enz.. Als ik de eerste post goed lees is er nooit een kontrakt geweest. Ik zou gewoon alle verdere correspondentie die niet aangetekend verstuurd werd gewoon genegeerd hebben vanaf de eerste dag. Waarom in Juni bellen naar een klantendienst ? Allemaal overbodig. Ondertussen graaft de poster zich dieper en dieper in de put.
Als we alles genegeerd zouden hebben, had mijn vriendin nog 2 jaar extra mogen betalen. We hebben ons zeker niet dieper in de put gegraven, eerder op ons strepen gestaan. Ik heb contact gehad via een M medewerker op een informele manier (via een ander forum) en hij gaf toe dat ze er alles aan doen om kost wat kost de abonnementen te verlengen (= bonus voor hen).

Nogmaals: mijn vriendin heeft geen goedkeuring gegeven. We zijn echter in 2009 wel degelijk een contract aangegaan, maar die zou normaal in de email als bijlage gezeten moeten hebben. Dit bleek niet zo. Dus in dat opzicht is er inderdaad geen contract geweest, maar het bestond dus wel :)

Maar het maakt allemaal niet meer uit, we zijn met ons allen overgeschakeld naar Mobile Vikings en verwachten een vergoeding te betalen van rond de €25. Dat geld verdienen we terug door andere vrienden via ons te laten overstappen naar Mobile Vikings dus ik gun het hen van harte!

Laat dit een les zijn voor iedereen: Neem nooit een abonnement bij welke provider dan ook. Iedereen zal vroeg of laat er wel problemen mee krijgen.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#22 , 10 aug 2011 09:52

Laat dit een les zijn voor iedereen: Neem nooit een abonnement bij welke provider dan ook. Iedereen zal vroeg of laat er wel problemen mee krijgen.
Gepaster is misschien om te zeggen: Lees steeds na (ook de kleine lettertjes) en zorg dat je begrijpt wat er staat, voor je iets tekent.

Als men daarna beweert dat je met iets akkoord gegaan bent en dit is niet het geval, ontken dit dan formeel en vraag dan naar een schriftelijk bewijs als de tegenpartij niet akkoord gaat.

Er wordt veel over abonnementen geklaagd, maar in 90% van de gevallen gaat het klagen over het feit dat de consument de kleine lettertjes niet gelezen heeft en bijgevolg voor verrassingen komt te staan...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Topgear90
Topic Starter

#23 , 10 aug 2011 10:00

Gepaster is misschien om te zeggen: Lees steeds na (ook de kleine lettertjes) en zorg dat je begrijpt wat er staat, voor je iets tekent.

Als men daarna beweert dat je met iets akkoord gegaan bent en dit is niet het geval, ontken dit dan formeel en vraag dan naar een schriftelijk bewijs als de tegenpartij niet akkoord gaat.

Er wordt veel over abonnementen geklaagd, maar in 90% van de gevallen gaat het klagen over het feit dat de consument de kleine lettertjes niet gelezen heeft en bijgevolg voor verrassingen komt te staan...
Nogal moeilijk om de kleine lettertjes te lezen wanneer je geen contract gekregen hebt en ze dit ook niet meer kunnen opsturen ( bullshit natuurlijk :? )
Maar bij het registreren op de website heb ik inderdaad alles grondig gelezen. Maar hier staat niets in over het feit dat ze je enkele maanden voor einde contract opbellen dat ze er alles gaan aan doen om het te verlengen hoor :wink:

Gebruiker21

#24 , 10 aug 2011 10:33

Als ik het zo lees (in de voorwaarden die je hier zelf postte), moest je zelf opzeggen of werd in het andere geval het contract stilzwijgend verlengd. Ze hebben opgebeld met de vraag of er al dan niet verlengd ging worden, maar uw vriendin heeft niet expliciet opgezegd op dat moment. Gevolg: er is een stilzwijgende verlenging gebeurd. (Afin, dit is toch wat ik er uit op maak, want ik ben niet 100% mee met heel het verhaal.)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Topgear90
Topic Starter

#25 , 10 aug 2011 10:37

Als ik het zo lees (in de voorwaarden die je hier zelf postte), moest je zelf opzeggen of werd in het andere geval het contract stilzwijgend verlengd. Ze hebben opgebeld met de vraag of er al dan niet verlengd ging worden, maar uw vriendin heeft niet expliciet opgezegd op dat moment. Gevolg: er is een stilzwijgende verlenging gebeurd. (Afin, dit is toch wat ik er uit op maak, want ik ben niet 100% mee met heel het verhaal.)
Nee, die persoon had zelfs de kans niet om te zeggen dat het gaat om een verlenging, want mijn vriendin ging net een examen afleggen en zei dat hij later maar moest terugbellen.

Het is inderdaad zo dat ze het abonnement omzetten naar onbepaalde duur eens de 24 maanden om zijn.
Echter bellen ze enkele maanden op voorhand dat als je nu uw contract met 24 maanden verlengt (dus niet meer onbepaalde duur), je kan genieten van alle voordelen die je nu hebt ( in de praktijk dus 10 000 smsen). Wanneer je dit niet doet, vervallen deze voordelen na het contract, dus van zodra je op onbepaalde duur zit heb je ze niet meer.

Er is dus geen sprake van stilzwijgende verlenging, aangezien dat volgens mij niet meer toegelaten was voor telecom? Ze mogen het wel omzetten naar onbepaalde duur.

Gebruiker21

#26 , 10 aug 2011 10:49

Nee, die persoon had zelfs de kans niet om te zeggen dat het gaat om een verlenging, want mijn vriendin ging net een examen afleggen en zei dat hij later maar moest terugbellen.
Dit speelt geen rol, het was uw vriendin die het initiatief had moeten nemen om op te zeggen, zelfs indien die persoon helemaal niet gebeld had.
Het is inderdaad zo dat ze het abonnement omzetten naar onbepaalde duur eens de 24 maanden om zijn.
Echter bellen ze enkele maanden op voorhand dat als je nu uw contract met 24 maanden verlengt (dus niet meer onbepaalde duur), je kan genieten van alle voordelen die je nu hebt ( in de praktijk dus 10 000 smsen). Wanneer je dit niet doet, vervallen deze voordelen na het contract, dus van zodra je op onbepaalde duur zit heb je ze niet meer.
Da's dan eerder een service van die provider. Als in het contract staat dat het omgezet wordt naar onbepaalde duur als er niet expliciet opgezegd wordt, dan zie ik niet in waarom de provider uw vriendin zou moeten opbellen indien ze NIET expliciet opzegt.

Anyway, de zaak is voor u blijkbaar naar tevredenheid opgelost, da's het belangrijkste...

Topgear90
Topic Starter

#27 , 10 aug 2011 10:58

Ze wou het contract opzeggen in september en dus helemaal geen verlenging aangaan. Dat die persoon haar abonnement wou verlengen wist ze helemaal niet, dus heeft ze ook niet gezegd dat ze het abonnement wou opzeggen na het verstrijken van de termijn. Dus ik begrijp niet wat je bedoelt met "het was uw vriendin die het initiatief had moeten nemen om op te zeggen, zelfs indien die persoon helemaal niet gebeld had."
Ze ging het opzeggen, maar dat gebeurt normaal met een aangetekende brief te versturen enkele weken voor het einde, en dus niet 4 maanden op voorhand telefonisch tegen een verkoper.
Da's dan eerder een service van die provider. Als in het contract staat dat het omgezet wordt naar onbepaalde duur als er niet expliciet opgezegd wordt, dan zie ik niet in waarom de provider uw vriendin zou moeten opbellen indien ze NIET expliciet opzegt.

Wel, net om klanten terug 2 jaar bij mobistar te houden.

Maar inderdaad, blij dat we er weg zijn!

Gebruiker21

#28 , 10 aug 2011 11:14

Dus ik begrijp niet wat je bedoelt met "het was uw vriendin die het initiatief had moeten nemen om op te zeggen, zelfs indien die persoon helemaal niet gebeld had."
Ik bedoel hiermee: als in een contract staat "wordt stilzwijgend verlengd tenzij er binnen die of die termijn door de klant opgezegd wordt", dan betekent dit ook wat er staat. De klant moet ZELF opzeggen (dus effectief schriftelijk opzeggen, geen intentie hebben om...) om GEEN verlenging aan te gaan.

Dat een vertegenwoordiger belt om deze vraag expliciet te stellen, speelt helemaal geen rol. Zelfs al had ze op dat moment telefonisch gezegd dat ze niet wil verlengen, dan nog had ze dit eveneens schriftelijk moeten doen (telefoontje kon van gelijk wie komen, tenslotte. Heeft geen enkele juridische bewijskracht.)

Dus de enige trigger om het contract NIET te verlengen was een schriftelijke opzegging van haar. Telefoontjes van de provider en wat daarin al dan niet gezegd is, spelen hierin geen rol.

Topgear90
Topic Starter

#29 , 10 aug 2011 11:20

Dus ik begrijp niet wat je bedoelt met "het was uw vriendin die het initiatief had moeten nemen om op te zeggen, zelfs indien die persoon helemaal niet gebeld had."
Ik bedoel hiermee: als in een contract staat "wordt stilzwijgend verlengd tenzij er binnen die of die termijn door de klant opgezegd wordt", dan betekent dit ook wat er staat. De klant moet ZELF opzeggen (dus effectief schriftelijk opzeggen, geen intentie hebben om...) om GEEN verlenging aan te gaan.

Dat een vertegenwoordiger belt om deze vraag expliciet te stellen, speelt helemaal geen rol. Zelfs al had ze op dat moment telefonisch gezegd dat ze niet wil verlengen, dan nog had ze dit eveneens schriftelijk moeten doen (telefoontje kon van gelijk wie komen, tenslotte. Heeft geen enkele juridische bewijskracht.)

Dus de enige trigger om het contract NIET te verlengen was een schriftelijke opzegging van haar. Telefoontjes van de provider en wat daarin al dan niet gezegd is, spelen hierin geen rol.
Schriftelijk opzeggen was ze inderdaad van plan te doen, maar dit gebeurt normaal pas een maand voor het einde van het contract.

Ik volg uw mening dat men aan de telefoon niet aan contractverlenging mag doen, maar het gebeurt toch. Via de website konden we zien dat de nieuwe afloopdatum van het contract in 2013 lag.
De klantendienst had dan ook bevestigd dat het contract met 2 jaar verlengd is, maar omdat we een bewijs vroegen van de goedkeuring hiervan hebben ze het uiteindelijk teruggezet op de oorspronkelijke datum.

Allemaal goed en wel voor mensen die een beetje op de hoogte zijn van de telecom en het recht, maar oudere mensen/laaggeschoolden/... staan hier vaak machteloos tegen...

Gebruiker21

#30 , 10 aug 2011 11:46

Allemaal goed en wel voor mensen die een beetje op de hoogte zijn van de telecom en het recht, maar oudere mensen/laaggeschoolden/... staan hier vaak machteloos tegen...
Ik ga zeker niet ontkennen dat men voordeel probeert te halen uit de onwetendheid van mensen. Spijtig genoeg zit de wereld vandaag de dag zo in elkaar. Denk maar aan de belspelletjes, shoplijnen en de astrolijnen op TV. Weldenkende mensen beseffen dat dit boerenbedrog is, maar goedgelovige mensen wordt massa's geld afgetroggeld op die manier.

Spijtig genoeg zijn er nog geen wetten die bepalen dat mensen moeten beschermd worden tegen hun eigen domheid, of in het geval van uw vriendin, tegen het gebrek aan bepaalde specifieke kennis. Net zoals veel mensen die contracten met een "vakman" aangaan, niet beschermd worden tegen hun eigen gebrek aan kennis binnen het vakgebied van de vakman. "Gebrek aan kennis door de klant" en "misleiding door de leverancier" liggen soms héél dicht bij elkaar. Misschien ook in het geval dat u hier beschrijft.

Terug naar “Consumenten Koop”