Horloge

jojan

Re: Horloge

#16 , 17 jun 2011 08:03

Waterresistant (of waterresistant 30m) op uurwerken betekent helaas niet dat een uurwerk waterdicht is, dat betekent enkel dat het spatwater dicht is.Water resistant vertaalt zich in het Nederlands tot waterbestendig. Het gaat voor TS erg moeilijk worden om te bewijzen dat er door handen wassen water in is gekomen. Als je zo'n uurwerk een nachtje in een glas water legt gaat het ook lekken - of als je er langere tijd mee gaat zwemmen of douchen, etc.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Elia
Topic Starter

#17 , 17 jun 2011 08:51

Uit hetgeen ik heb opgemaakt uit de vorige antwoorden moet ik niets bewijzen. Er is een vermoeden van gebrek.

jojan

#18 , 17 jun 2011 08:59

Maar iedereen gaat er blijkbaar vanuit dat water resistant = waterdicht is, maar dat is niet zo. Als u een waterdicht uurwerk wil dan moet u letten op water resistant 50 m (en dan nog met zo'n uurwerk moet je ook geen uurtje snorkelen) - als u echt een uurwerk wel om mee te zwemmen/duiken dan moet u letten op de aanduiding water resistant 100m of beter of nog beter "diver". Met die laatste kan u ook duiken.
Nu als er water reistant zonder meer op staat zou u er wel van mogen uitgaan dat u uw handen ermee kan wassen. En een beetje nette handelaar zou het uurwerk wel omruilen, maar als de handelaar weigert met iets van "u zal het wel onoordeelkundig gebruikt hebben" vrees ik toch dat u weinig verhaal kunt halen.

Reclame

Elia
Topic Starter

#19 , 17 jun 2011 09:33

Maar dan nog is het aan hun te bewijzen dat ik het 'foutief' zou hebben gebruikt..

jojan

#20 , 17 jun 2011 09:47

Nee, in de garantie staat duidelijk dat waterschade niet gedekt wordt.
Ik begrijp best dat u zich bekocht voelt. En die aanduiding water resistant is erg misleidend. Maar ik vrees toch dat u op de goodwill van de verkoper moet rekenen...

Elia
Topic Starter

#21 , 17 jun 2011 10:33

Nee, in de garantie staat duidelijk dat waterschade niet gedekt wordt.
Ik begrijp best dat u zich bekocht voelt. En die aanduiding water resistant is erg misleidend. Maar ik vrees toch dat u op de goodwill van de verkoper moet rekenen...
Hoger staat toch ook beschreven dat de garantie niet tov de consument geldt, maar dat dit enkel een garantie is van de producent tav de verkoper.
Iemand die hier meer zekerheid over kan brengen?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#22 , 17 jun 2011 10:40

http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
ter info

Fore

#23 , 17 jun 2011 10:42

De garantie in het boekje, is de fabrieksgarantie.
De verkoper is wegens de wet van "1 SEPTEMBER 2004. - Wet betreffende de bescherming van de consumenten bij verkoop van consumptiegoederen." verplicht een particulier 2 jaar garantie te geven. Hierbij is de verkoper in de eerste 6maanden verantwoordelijk bij gebreken die optraden na de aankoop. Tenzij de verkoper kan bewijzen dat het wel degelijk de koper een fout heeft gemaakt (bv van een trap laten vallen).

Indien de verkoper het niet wenst te repareren, zou ik ontbinding van de koopovereenkomst eisen, wegens niet conforme levering. Als er op het horloge staat: water resistant, verwacht je dat je op te minst je handen kan wassen met het horloge aan
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

jojan

#24 , 17 jun 2011 10:57

Als er op een uurwerk water resistant staat zonder meer mag je er van uitgaan dat je het beter uit doet als je je handen gaat wassen.

Fore

#25 , 17 jun 2011 11:00

Ik heb 6 jaar elke week 2 uur gezwommen met mijn horloge aan, terwijl er gewoon water resistent (Wel eentje van 100m volgens het boekje) op staat.

jojan

#26 , 17 jun 2011 11:19

Water resistance chart
Water-resistant to 30 meters, Will withstand splashes of water or rain but should not be worn while swimming or diving.
Water-tested to 50 meters, Suitable for showering or swimming in shallow water.
Water-tested to 100 meters, Suitable for swimming and light snorkeling.
Water-tested to 150 meters, Suitable for snorkeling.
Water-tested to 200 meters, Suitable for skin diving.
Diver's 150 meters, Suitable for scuba diving.
Diver's 200 meters, Suitable for scuba diving.

Article Source: http://EzineArticles.com/713541" onclick="window.open(this.href);return false;

Elia
Topic Starter

#27 , 17 jun 2011 11:24

Is de discussie zich niet aan het verplaatsen naar iets wat er niet toe doet? Het doet zich voor binnen de eerste 6 maanden, het horloge is niet volledig onder water geweest, maar ik als consument zal geen bewijs moeten leveren, aangezien er een vermoeden van gebrek is.

Dus heel de discussie van 40m, 100m,... doet er niet toe volgens mij.

Fore

#28 , 17 jun 2011 11:27

Jawel

Omdat als uw horloge maar tot 30m is, heeft u dit foutief gebruikt, door dit volledig onder te dompelen en vervalt eigenlijk de garantieplicht van de verkoper

Elia
Topic Starter

#29 , 17 jun 2011 11:33

Jawel

Omdat als uw horloge maar tot 30m is, heeft u dit foutief gebruikt, door dit volledig onder te dompelen en vervalt eigenlijk de garantieplicht van de verkoper
U leest niet goed, ik heb mijn handen gewassen met het horloge nog aan. Het horloge is niet volledig ondergedompeld geweest, het bandje was zelfs niet volledig nat.

Fore

#30 , 17 jun 2011 11:35

Dan zou ik gewoon nog eens aandringen.
Bij weigering AS schrijven dat u firma X zoveel dagen geeft om te herstellen. Anders ontbinding voor de koopovereenkomst wegens niet conforme levering.

U kan ook een klacht indienen bij F.O.D economie, zie link van fransiscus

Anders wordt het vredegerecht, indien bovenstaande niet werkt

Terug naar “Consumenten Koop”