UPDATE CD speler heeft nooit gewerkt. Geld terug?

Justiceseeker

Re: UPDATE CD speler heeft nooit gewerkt. Geld terug?

#16 , 10 sep 2011 10:56

Mijn ouders kopen in december een stereoinstallatie bij bedrijf X. De CD-speler hapert vrijwel onmiddellijk, en beschadigt 3 cd's. Het toestel wordt binnen gedaan voor herstelling of vervanging. Mijn ouders worden voorts vier weken aan het lijntje gehouden. Vandaag komt het bericht: fabrikant S. levert het toestel niet meer en kan het niet herstellen. De verkoper wil echter het woord terugbetalen niet horen, maar wil wel 'wat van de prijs afdoen' bij een ander (duurder) toestel, zij het dat dit duidelijk niet over dezelfde mogelijkheden beschikt als het eerste. Mijn ouders gaan niet akkoord

Zijn mijn ouders in hun recht om het integrale bedrag (119 euro) terug te vragen?

Ik ben hen aan het helpen een aangetekend schrijven te sturen. Zijn er bepaalde wetteksten en/of formules die daar zeker moeten instaan?

Wat als de verkoper niet beweegt? Economische inspectie?
Bijkomende interessante informatie over consumentenwaarborgen:

http://www.oivo.be/NL/doc/dcdc/all/document-1541.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Justiceseeker

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WP002
Topic Starter

#17 , 12 sep 2011 18:05

Ik denk dat je inderdaad een stap verder zal moeten gaan en een verzoekschrift zal moeten neerleggen. De hieraan verbonden procedurekosten zijn ten laste van de verliezende partij.
We gaan dit dus doen. Maar welke praktische stappen moeten we zetten? Is gewoon een brief schrijven naar het VG voldoende?

Sirius_Legal
Contacteer: Website

#18 , 13 sep 2011 10:43

Een verzoekschrift kan inderdaad in de vorm van een brief. Als je gen advocatenkosten wil maken, spring je best even binnen op de griffie van het vredegerecht, waar men je meestal wel een model kan geven dat je kan gebruiken.
"It's not what you look at that matters, it's what you see" (Henri D. Thoreau)

Reclame

WP002
Topic Starter

#19 , 13 sep 2011 16:09

Daarstraks even bij het VG mijn licht gaan opsteken. Blijkbaar moeten we de tegenpartij via een deurwaarder dagvaarden... :( Het gaat om een gering bedrag maar toch willen we uit principe doorzetten, dus tips hoe we dat moeten aanpakken zijn nog altijd meer dan welkom.
Wat ik oa. niet weet:
(1) Maakt die deurwaarder dan verder een afspraak met het VG?
(2) Blijkbaar zijn de kosten voor de verliezende partij. Moeten we in onze vordering apart de kosten die we gaan maken voor de deurwaarder toevoegen (kwestie straks geen tweede proces te moeten beginnen om de kosten van de eerste terug te krijgen, etc.)?

WP002
Topic Starter

#20 , 08 nov 2011 19:29

De zaak is vandaag voorgekomen; beide partijen hebben hun zegje kunnen doen. Vreemd genoeg, dat wist ik niet, volgt er dan niet dadelijk een uitspraak maar krijgen we die binnen de veertien dagen in de bus...

WP002
Topic Starter

#21 , 24 nov 2011 09:34

De zaak is intussen uitgesproken, en mijn ouders zijn door de vrederechter in het gelijk gesteld. De verkoper moet het toestel terugnemen en terugbetalen (plus de kosten van de gerechtsdeurwaarder). Nu nog afwachten of en hoe mijnheer de terugbetaling praktisch gaat regelen.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#22 , 24 nov 2011 09:50

Goed om te horen. :-)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Juridisch actief: Nee

#23 , 24 nov 2011 11:20

Als hij niet wil betalen, kan je altijd nog bewarend beslag laten leggen op een deel van de inhoud van zijn winkel.

WP002
Topic Starter

#24 , 08 dec 2011 11:33

Vorige week heeft hij dan uiteindelijk betaald. Eind goed al goed, maar wat een miserie allemaal...

Terug naar “Consumenten Koop”