Verzoek de verkoper om de computer gratis te repareren. Wanneer de verkoper toch bij zijn standpunt blijft, moethij kunnen aantonen dat u de computer kapot heb gemaakt: er is sprake van een omgekeerde bewijslast.
Laat de verkoper merken dat u op de hoogte bent van de wettelijke regels (zie hierboven). Zeg hem dat de herstelvoorwaarden niet wettelijk zijn. Vraag hem alles op zich te nemen (wisselstukken, werkuren, verplaatsingskosten, enz. Vervolgens geef je de verkoper de volgende bedenkingen mee… Gebruiksderving. De wet laat u toe om naast terugvordering van de betaalde prijs, ook een vergoeding te vragen voor schade die u heeft geleden: Meneer, dat gaat u dus veel meer kosten, he, dan die ( bedrag invullen) die ik betaald heb. Ik heb daar zoveel keer voor over en weer moeten rijden, dat is zoveel benzine, zoveel parking, zoveel uren die ik kwijt ben. En dan zwijg ik nog over de gerechts- en advocatenkosten die daar bijkomen. Bovendien zeg je hem dat je de fabrikant en/of invoerder op de hoogte zal brengen van heel deze situatie, dit is immers gewoon onaanvaardbaar.
Hoi bedankt allemaal voor de tips, net zoals anderen hierboven al aangegeven hadden en na checken met een advocaat blijk ik normaal recht te hebben op garantie. Ik heb nog gereplyed met wat hierboven staat en gezegd verdere stappen te ondernemen. Ik kreeg een droge mail terug dat ze hier akte van gaan nemen.
Feit is wel dat de fabrikant in kwestie op de hoogte is van het probleem, zij zijn het immers die ieder dergelijk probleem beschouwen als verkeerd gebruik van de computer.
Verzoek de verkoper om de computer gratis te repareren. Wanneer de verkoper toch bij zijn standpunt blijft, moethij kunnen aantonen dat u de computer kapot heb gemaakt: er is sprake van een omgekeerde bewijslast.
Laat de verkoper merken dat u op de hoogte bent van de wettelijke regels (zie hierboven). Zeg hem dat de herstelvoorwaarden niet wettelijk zijn. Vraag hem alles op zich te nemen (wisselstukken, werkuren, verplaatsingskosten, enz. Vervolgens geef je de verkoper de volgende bedenkingen mee… Gebruiksderving. De wet laat u toe om naast terugvordering van de betaalde prijs, ook een vergoeding te vragen voor schade die u heeft geleden: Meneer, dat gaat u dus veel meer kosten, he, dan die ( bedrag invullen) die ik betaald heb. Ik heb daar zoveel keer voor over en weer moeten rijden, dat is zoveel benzine, zoveel parking, zoveel uren die ik kwijt ben. En dan zwijg ik nog over de gerechts- en advocatenkosten die daar bijkomen. Bovendien zeg je hem dat je de fabrikant en/of invoerder op de hoogte zal brengen van heel deze situatie, dit is immers gewoon onaanvaardbaar.
Hoi bedankt allemaal voor de tips, net zoals anderen hierboven al aangegeven hadden en na checken met een advocaat blijk ik normaal recht te hebben op garantie. Ik heb nog gereplyed met wat hierboven staat en gezegd verdere stappen te ondernemen. Ik kreeg een droge mail terug dat ze hier akte van gaan nemen.
Feit is wel dat de fabrikant in kwestie op de hoogte is van het probleem, zij zijn het immers die ieder dergelijk probleem beschouwen als verkeerd gebruik van de computer.
“Ik heb namelijk begin oktober een Y eee pc en bijhorende extra beschermende draagtas gekocht in de X te Brussel. Drie maanden later blijkt bij het verwijderen van de adapter, de aansluiting op het moederbord (pinnetje) vast te zitten in de adapter. Ik heb totaal geen kracht gezet op de adapter maar deze verwijderd zoals ik al jaren doe met iedere laptop. Mijn computer, noch adapter vertonen enig teken van slechte behandeling.”
Gezien het gebruik van de PC normaal gebeurde dient de winkelketen de waarborg van 2 jaar volledig te verzorgen (volgens wetging al in deze thread gegeven). Temeer de PC amper 3 maanden was, kon er geen twijfel bestaan omtrent de wetgeving zelf. Ik veronderstel dat moederborden niet contractueel uitgesloten worden?
Maan de winkelketen mits een” ingebrekestelling aangetekend of per fax” verzonden U binnen “redelijke termijn” (enkele weken) de nodige waarborg te verlenen. Wijs erop dat U zonder afdoende voldoening de zaak voor de vrederechter brengt met vraag voor een dwangsom en kosten voor hun rekening.
U kan bij de rechter een verzoeningspoging ondernemen. Informeer bij het vredegerecht. Reageert tegenpartij niet dan noteert de rechter dit doch U zal dienen te dagvaarden via gerechtsdeurwaarder en de kosten voorschieten.
Met een positief vonnis in handen moet U betekenen via gerechtsdeurwaarder tenzij tegenpartij voordien zou knielen.
Deze procedure kan U zonder advocaat inleiden.
Justiceseeker