X weigent garantie te erkennen

Lanox
Juridisch actief: Nee

Re: X weigent garantie te erkennen

#16 , 03 feb 2011 16:08

Uit Uw openingspost heb ik begrepen dat U de PC minder dan 6 maanden geleden heeft gekocht. In dat geval ligt de bewijslast volledig bij hen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tope

#17 , 03 feb 2011 16:16

Juridische Dienst van Test-Aankoop?
Je moet dan wel lid zijn of iemand kennen die lid is...

Gebruiker34

#18 , 03 feb 2011 16:20

Verzoek de verkoper om de computer gratis te repareren. Wanneer de verkoper toch bij zijn standpunt blijft, moethij kunnen aantonen dat u de computer kapot heb gemaakt: er is sprake van een omgekeerde bewijslast.
Laat de verkoper merken dat u op de hoogte bent van de wettelijke regels (zie hierboven). Zeg hem dat de herstelvoorwaarden niet wettelijk zijn. Vraag hem alles op zich te nemen (wisselstukken, werkuren, verplaatsingskosten, enz. Vervolgens geef je de verkoper de volgende bedenkingen mee… Gebruiksderving. De wet laat u toe om naast terugvordering van de betaalde prijs, ook een vergoeding te vragen voor schade die u heeft geleden: Meneer, dat gaat u dus veel meer kosten, he, dan die ( bedrag invullen) die ik betaald heb. Ik heb daar zoveel keer voor over en weer moeten rijden, dat is zoveel benzine, zoveel parking, zoveel uren die ik kwijt ben. En dan zwijg ik nog over de gerechts- en advocatenkosten die daar bijkomen. Bovendien zeg je hem dat je de fabrikant en/of invoerder op de hoogte zal brengen van heel deze situatie, dit is immers gewoon onaanvaardbaar.

Reclame

Tope

#19 , 03 feb 2011 16:32

Heb alles nog eens herlezen.
Is het niet mogelijk is dat de hersteldienst het moederbord gebroken heeft bij het verwijderen van dat pinnetje en dat ze nu proberen elke verantwoordelijkheid hiervoor op jouw nek te schuiven?
Of is dat een al te gekke gedachte?

Lightning

#20 , 03 feb 2011 16:36

Connector zit geïntegreerd OP het moederbord en is afgebroken = defect moederbord.
Schade (afgebroken externe onderdelen) valt buiten normaal gebruik = geen garantie

FrederikVDW
Topic Starter

#21 , 03 feb 2011 17:01

Connector zit geïntegreerd OP het moederbord en is afgebroken = defect moederbord.
Schade (afgebroken externe onderdelen) valt buiten normaal gebruik = geen garantie
Dit is toch een intern onderdeel? Moederbord indien kapot valt onder garantievoorwaarden zou ik denken of wat bedoel je hier mee?

FrederikVDW
Topic Starter

#22 , 03 feb 2011 17:05

Verzoek de verkoper om de computer gratis te repareren. Wanneer de verkoper toch bij zijn standpunt blijft, moethij kunnen aantonen dat u de computer kapot heb gemaakt: er is sprake van een omgekeerde bewijslast.
Laat de verkoper merken dat u op de hoogte bent van de wettelijke regels (zie hierboven). Zeg hem dat de herstelvoorwaarden niet wettelijk zijn. Vraag hem alles op zich te nemen (wisselstukken, werkuren, verplaatsingskosten, enz. Vervolgens geef je de verkoper de volgende bedenkingen mee… Gebruiksderving. De wet laat u toe om naast terugvordering van de betaalde prijs, ook een vergoeding te vragen voor schade die u heeft geleden: Meneer, dat gaat u dus veel meer kosten, he, dan die ( bedrag invullen) die ik betaald heb. Ik heb daar zoveel keer voor over en weer moeten rijden, dat is zoveel benzine, zoveel parking, zoveel uren die ik kwijt ben. En dan zwijg ik nog over de gerechts- en advocatenkosten die daar bijkomen. Bovendien zeg je hem dat je de fabrikant en/of invoerder op de hoogte zal brengen van heel deze situatie, dit is immers gewoon onaanvaardbaar.
Hoi bedankt allemaal voor de tips, net zoals anderen hierboven al aangegeven hadden en na checken met een advocaat blijk ik normaal recht te hebben op garantie. Ik heb nog gereplyed met wat hierboven staat en gezegd verdere stappen te ondernemen. Ik kreeg een droge mail terug dat ze hier akte van gaan nemen.

Feit is wel dat de fabrikant in kwestie op de hoogte is van het probleem, zij zijn het immers die ieder dergelijk probleem beschouwen als verkeerd gebruik van de computer.

Justiceseeker

#23 , 03 feb 2011 18:56

Hoi bedankt allemaal voor de tips, net zoals anderen hierboven al aangegeven hadden en na checken met een advocaat blijk ik normaal recht te hebben op garantie. Ik heb nog gereplyed met wat hierboven staat en gezegd verdere stappen te ondernemen. Ik kreeg een droge mail terug dat ze hier akte van gaan nemen.

Feit is wel dat de fabrikant in kwestie op de hoogte is van het probleem, zij zijn het immers die ieder dergelijk probleem beschouwen als verkeerd gebruik van de computer.

“Ik heb namelijk begin oktober een Y eee pc en bijhorende extra beschermende draagtas gekocht in de X te Brussel. Drie maanden later blijkt bij het verwijderen van de adapter, de aansluiting op het moederbord (pinnetje) vast te zitten in de adapter. Ik heb totaal geen kracht gezet op de adapter maar deze verwijderd zoals ik al jaren doe met iedere laptop. Mijn computer, noch adapter vertonen enig teken van slechte behandeling.”

Gezien het gebruik van de PC normaal gebeurde dient de winkelketen de waarborg van 2 jaar volledig te verzorgen (volgens wetging al in deze thread gegeven). Temeer de PC amper 3 maanden was, kon er geen twijfel bestaan omtrent de wetgeving zelf. Ik veronderstel dat moederborden niet contractueel uitgesloten worden?

Maan de winkelketen mits een” ingebrekestelling aangetekend of per fax” verzonden U binnen “redelijke termijn” (enkele weken) de nodige waarborg te verlenen. Wijs erop dat U zonder afdoende voldoening de zaak voor de vrederechter brengt met vraag voor een dwangsom en kosten voor hun rekening.

U kan bij de rechter een verzoeningspoging ondernemen. Informeer bij het vredegerecht. Reageert tegenpartij niet dan noteert de rechter dit doch U zal dienen te dagvaarden via gerechtsdeurwaarder en de kosten voorschieten.
Met een positief vonnis in handen moet U betekenen via gerechtsdeurwaarder tenzij tegenpartij voordien zou knielen.

Deze procedure kan U zonder advocaat inleiden.

Justiceseeker

Gebruiker34

#24 , 03 feb 2011 19:22

Als u een polis rechtsbijstand heeft, kunt u uw zaak laten behartigen door uw verzekeraar. De verzekering neemt de kosten van een gerechtsprocedure op zich: dagvaardingskosten, deurwaarder, rolrechten, gerechtsdeskundige.

Franciscus

#25 , 03 feb 2011 20:18

Ongelijke druk op het moederbord (schroeven)en in een rugzak meegedragen.

Is er een factuur van die PC ... ? of particulier.

FrederikVDW
Topic Starter

#26 , 03 feb 2011 20:56

Als u een polis rechtsbijstand heeft, kunt u uw zaak laten behartigen door uw verzekeraar. De verzekering neemt de kosten van een gerechtsprocedure op zich: dagvaardingskosten, deurwaarder, rolrechten, gerechtsdeskundige.
Ik heb nu een klacht neergelegd bij en TA en de economische inspectie. Ik zal eerst de afhandeling daarvan afwachten alvorens persoonlijke actie te ondernemen. Rechtsbijstandspolis heb ik inderdaad maar zou daar eens de modaliteiten van bekijken eerst.

Ik overweeg ook de media in te lichten aangezien een onterechte weigering van garantie blijkbaar vaker voorkomt. Dit heb ik na het posten van mjn situatie ook opgemerkt. Ik wacht wel nog eventjes af.

FrederikVDW
Topic Starter

#27 , 03 feb 2011 20:59

Ongelijke druk op het moederbord (schroeven)en in een rugzak meegedragen.

Is er een factuur van die PC ... ? of particulier.
Particulier aangekocht. Heb wel nog alle originele papieren ervan (kasticket etc)

Voor deze pc heb ik ook bij het bedrijf waar ik de laptop aanschafte, de beste draagtas gevraagd en gekocht voor dit type pc. Ze hebben die zelf aangeraden en het was de duurste die ze hadden. Daar kunnen ze het dus niet op steken. Verder was die pc voor occasioneel gebruik aangezien ik nog een laptop heb van het werk.

RonnyKing

#28 , 03 feb 2011 21:34

iets dat breekt, barst of wat dan ook zal de fabrikant nooit in garantie nemen. X zit daar gewoon tussen.
maar dan iets breekt of barts of wat dan ook gebeurt natuurlijk ook niet vanzelf....
TA zal hier normaal niks kunnen aan doen die mannen gaan ook niks doen als je geen lid bent van hun boekje is nogal commercieel ingesteld

EvilFreD

#29 , 03 feb 2011 21:36

[geen namen bedrijven of personen, lees regels forum:Vandebos]
Dan verwijder je best ook de term Eee PC. Er is namelijk maar één merk die die term hanteert voor netbooks.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Franciscus

#30 , 03 feb 2011 21:53

Kasticket is er eentje met warmtedruk (thermisch)?....goed droog en donker bijhouden en onmiddellijk copietje nemen en enkel deze meesturen als bewijs.

en

HOOFDSTUK 10. - Opsporing en vaststelling van inbreuken

Art. 133. § 1. Onverminderd de plichten van de officieren van gerechtelijke politie, zijn de door de minister aangestelde ambtenaren bevoegd om de in de artikelen 124 tot 127 vermelde inbreuken op te sporen en vast te stellen. De processen-verbaal welke door die ambtenaren worden opgesteld, hebben bewijskracht tot het tegendeel is bewezen.

Ik weet natuurlijk niet welke keten maar misschien hebben ze die procedure wel op papier gezet. Verkoopsdraaiboeken.. mogelijk heeft de vakbond daar ook wel een idee over ....of bij huiszoeking kunnen ze boven water komen... :idea:

Terug naar “Consumenten Koop”