Verplicht van verzendingskosten terug te betalen? Procedure?

GumGum

Re: Verplicht van verzendingskosten terug te betalen? Proced

#16 , 27 nov 2010 19:46

15 MEI 2007. - Wet betreffende de bestraffing van namaak en piraterij van intellectuele eigendomsrechten

Art. 8. § 1. Wordt gestraft met een gevangenisstraf van drie maanden tot drie jaar en een geldboete van 100 tot 100.000 euro of met één van deze straffen alleen, hij die, in het economisch verkeer, met kwaadwillig of bedrieglijk opzet inbreuk maakt op de rechten van de houder van een product- of dienstmerk, van een uitvindingsoctrooi, van een aanvullend beschermingscertificaat, van een kwekersrecht, of van een tekening of model, zoals deze rechten bepaald worden door :
1) inzake merken
a) artikel 2.20, eerste lid, a., b. en c., van het Benelux-Verdrag inzake intellectuele eigendom van 25 februari 2005 goedgekeurd bij de wet van 22 maart 2006;
b) artikel 9 van de Verordening (EG) nr. 40/94 van 20 december 1993 van de Raad van de Europese Gemeenschappen inzake het Gemeenschapmerk;
........

Bij klacht zal het aan de verkoper (én de koper) zijn om te bewijzen dat er geen kwaadwillig of bedrieglijk opzet voorhanden was.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Juridisch actief: Ja

#17 , 28 nov 2010 09:31

Neen. Het is aan degene die het beweert om te bewijzen dat het om een kwaadwillig of bedrieglijk opzet gaat. Eenmaal dat zou vast staan, kan de verkoper het tegendeel bewijzen.

Sirius legal
Contacteer: Website

#18 , 28 nov 2010 12:39

Correct Float.

Wat terugbetaling betreft: tussen particulieren zijn er weinig regels en je kan dus perfect beslissen om eerst je geld terug te eisen en dan pas te betalen. Jij hebt terugbetaling aangeboden aan redelijke voorwaarden. Als hij niet aanvaard, moet hij daar zelf de gevolgen van dragen. Ik zou persoonlijk in geen geval mijn adresgegevens doorgeven. Is een ontmoeting op neutraal terrein voor uitwisseling handtas en geld geen optie als compromis?

Wat namaak betreft: Voorlopig zou ik me niet al te veel zorgen maken (als je tenminste inderdaad te goeder trouw verkocht hebt als 'authentiek'). Koper brengt trouwens zichzelf in gevaar, want als hij inderdaad een "kenner" is had hij zeker vooraf moeten zien dat het namaak is en kan je dus argumenteren dat hij te kwader trouw gekocht heeft en ook de koper die weet dat hij namaak koopt is strafbaar.

Nog één bedenking: het gebeurt dat merkenhouders zelf mogelijk nagemaakte spullen kopen om te checken of je al dan niet te kwader trouw bent en een namaakhandeltje drijft. Als ze inzien dat het om een accident de parcours gaat zullen ze niet aandringen, maar gewoon zeggen dat ze je "in de gaten houden"...

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#19 , 29 nov 2010 15:11

Idd, niet te veel zorgen maken bij zo'n éénmalig incident. Héél waarschijnlijk heeft de koper het merk helemaal niet ingelicht. En indien wel: als een merk zich bezig moet houden met al dat soort "aangiftes", zijn ze met niets anders meer bezig. Als ze over een bepaalde persoon meerdere klachten binnenkrijgen, zullen ze de zaak wel onderzoeken, maar één dergelijke melding... Ik denk niet dat je daar ooit iets van hoort.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”