Loodgieter gebruikt ongevraagd héél dure materialen.

Veebee

Re: Loodgieter gebruikt ongevraagd héél dure materialen.

#16 , 18 nov 2010 09:31

Laat het gewoon een les zijn :)
Leergeld of hoe noemen ze zoiets, ook al vaak meegemaakt en je leert je gewoon indekken

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#17 , 18 nov 2010 12:39

De prijzen die je in de kataloog of op internet of zelfs in de winkel ziet zijn ook de werkelijke prijzen die de loodgieter op zijn faktuur krijgt. Onderaan de faktuur wordt dan gewoonlijk de korting afgetrokken (25 à 30 %). Soms gebeurd dit ook maandelijks of driemaandelijks.
Heb zelf al enige malen kunnen genieten van de loodgietskortingen via een bevriende loodgieter die me zijn korting gunde.

Lightning

#18 , 18 nov 2010 12:54

In de meeste groothandels voor sanitair materiaal krijgt u die loodgieters- of zelfplaatskorting ook als particulier als je voldoende afneemt. Natuurlijk niet voor een dichtingske van een halve euro, maar als je een paar honderd euro uit te geven hebt loont het wel de moeite om er naar te vragen.

...misschien mochten we dit niet zeggen, want nu gaat TS zich misschien helemaal afgezet voelen als hij leest dat hij die zaken nog eens 25% goedkoper had kunnen hebben dan de prijs die de loodgieter gefactureerd heeft als hij ze zelf was gaan halen :wink:.

Reclame

Gebruiker21
Topic Starter

#19 , 18 nov 2010 13:29

...misschien mochten we dit niet zeggen, want nu gaat TS zich misschien helemaal afgezet voelen als hij leest dat hij die zaken nog eens 25% goedkoper had kunnen hebben dan de prijs die de loodgieter gefactureerd heeft als hij ze zelf was gaan halen :wink:.
Nee hoor, goed dat je het zegt, kan nuttig zijn als ik ooit zelf nog materiaal ga halen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

GumGum

#20 , 18 nov 2010 20:23

B.W. Art. 1341. Een akte voor een notaris of een onderhandse akte moet worden opgemaakt van alle zaken die de som of de waarde van 375 EUR te boven gaan, zelfs betreffende vrijwillige bewaargevingen; het bewijs door getuigen wordt niet toegelaten tegen en boven de inhoud van de akten, en evenmin omtrent hetgeen men zou beweren voor, tijdens of sinds het opmaken te zijn gezegd, al betreft het ook een som of een waarde van minder dan (375 EUR). <W 10-12-1990, art. 1> <KB 2000-07-20/58, art. 1, 007; Inwerkingtreding : 01-01-2002> Een en ander onverminderd hetgeen wordt voorgeschreven in de wetten betreffende de koophandel.

B.W. Art. 1325. Onderhandse akten die wederkerige overeenkomsten bevatten, zijn slechts geldig voor zover zij opgemaakt zijn in zoveel originelen als er partijen zijn die een onderscheiden belang hebben. Eén origineel is voldoende voor allen die hetzelfde belang hebben. In elk origineel moet vermeld worden hoeveel originelen zijn opgemaakt.

Wanneer u uw installateur meldt dat er mondeling slechts 350, maximum 375 euro overeengekomen is en u betaald slechts 375 euro (scheelt wel niet veel op het gefactureerde bedrag) dan moet hij een onderhandse akte kunnen voorleggen (getekende offerte bvb.) indien hij beweert dat het overeengekomen bedrag hoger was.

Vind ik een goeie les voor al diegenen die zonder afspraak vooraf, dure zaken (met grote winstmarges) aanrekenen aan de klant die te kennen heeft gegeven een budgetvriendelijke oplossing te zoeken.

Gebruiker21
Topic Starter

#21 , 19 nov 2010 14:56

B.W. Art. 1341. Een akte voor een notaris of een onderhandse akte moet worden opgemaakt van alle zaken die de som of de waarde van 375 EUR te boven gaan, zelfs betreffende vrijwillige bewaargevingen; het bewijs door getuigen wordt niet toegelaten tegen en boven de inhoud van de akten, en evenmin omtrent hetgeen men zou beweren voor, tijdens of sinds het opmaken te zijn gezegd, al betreft het ook een som of een waarde van minder dan (375 EUR). <W 10-12-1990, art. 1> <KB 2000-07-20/58, art. 1, 007; Inwerkingtreding : 01-01-2002> Een en ander onverminderd hetgeen wordt voorgeschreven in de wetten betreffende de koophandel.

B.W. Art. 1325. Onderhandse akten die wederkerige overeenkomsten bevatten, zijn slechts geldig voor zover zij opgemaakt zijn in zoveel originelen als er partijen zijn die een onderscheiden belang hebben. Eén origineel is voldoende voor allen die hetzelfde belang hebben. In elk origineel moet vermeld worden hoeveel originelen zijn opgemaakt.

Wanneer u uw installateur meldt dat er mondeling slechts 350, maximum 375 euro overeengekomen is en u betaald slechts 375 euro (scheelt wel niet veel op het gefactureerde bedrag) dan moet hij een onderhandse akte kunnen voorleggen (getekende offerte bvb.) indien hij beweert dat het overeengekomen bedrag hoger was.

Vind ik een goeie les voor al diegenen die zonder afspraak vooraf, dure zaken (met grote winstmarges) aanrekenen aan de klant die te kennen heeft gegeven een budgetvriendelijke oplossing te zoeken.
Wow, dit is pas nuttige informatie!!! Dit betekent dus dat hij slechts "recht heeft" op 375 € en dat hij een door mij getekende offerte moet kunnen voorleggen als hij effectief 425 € wil factureren?

Wat kan ik best doen? Hem laten weten dat ik de offerte wens te zien voor ik betaal? Of de 375 € betalen en hem melden dat hij de rest kan krijgen als hij me de offerte toont?

In ieder geval al hartelijk bedankt voor deze info!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lightning

#22 , 19 nov 2010 15:13

Niet te hard van stapel lopen. Als u die weg wil gaan bewandelen moet u om te beginnen de factuur die u nu hebt protesteren. Anders zou u wel eens tegen artikel 25 van het wetboek van koophandel kunnen lopen.
Art. 25. <W 1997-10-21/30, art. 2, 008; Inwerkingtreding : 07-12-1997> Behalve door de bewijsmiddelen die het burgerlijk recht toelaat, kunnen handelsverbintenissen ook worden bewezen door getuigen in alle gevallen waarin de rechtbank oordeelt dit te moeten toestaan, behoudens de uitzonderingen bepaald voor bijzondere gevallen.
Koop en verkoop kan bewezen worden door middel van een aanvaarde factuur, onverminderd de andere bewijsmiddelen die door de wetten op de koophandel zijn toegelaten.
En als jullie het daarna allebei hard willen spelen zal het uiteindelijk de rechter zijn die beslist :).

Lanox

#23 , 19 nov 2010 15:21

Heeft U Uw loodgieter al eens gewoon aangesproken over deze situatie?

Gebruiker21
Topic Starter

#24 , 19 nov 2010 15:24

Niet te hard van stapel lopen. Als u die weg wil gaan bewandelen moet u om te beginnen de factuur die u nu hebt protesteren. Anders zou u wel eens tegen artikel 25 van het wetboek van koophandel kunnen lopen.
Wat is dan het beste dat ik kan doen? Hem aangetekend laten weten dat ik niet akkoord ga met de factuur aangezien er mondeling afgesproken was om voor budgetvriendelijke materialen te zorgen?
Ook vermelden dat het om een bedrag van boven de 375 € gaat en er bijgevolg een offerte of andere formele goedkeuring van mijnentwege had moeten zijn voor zo'n bedrag? Wat raad u aan?

Al is het maar uit principe, ik zou het liefst niet zo laten, aangezien die loodgieter serieus ons vertrouwen geschonden heeft...

Gebruiker21
Topic Starter

#25 , 19 nov 2010 15:25

Heeft U Uw loodgieter al eens gewoon aangesproken over deze situatie?
Ik heb hem reeds verschillende malen proberen bereiken via het telefoonnummer op de factuur, maar er wordt nooit opgenomen.

Nieuw "element" in de zaak: een vergelijking met een recente factuur van een andere "klant" van hem (die we konden inkijken), toont dat hij bij die andere klant een volwaardige lavabo (dus geen kleinte zoals bij ons) en een warm en koud waterkraan (geen koudwater zoals bij ons), beiden voor de helft van de prijs van wat hij ons aangerekend heeft. Het is dus niet dat hij niet weet waar hij aan budgetvriendelijke materialen geraakt. Hij lijkt ons dus echt met opzet die dure dingen aangesmeerd te hebben.

Lightning

#26 , 19 nov 2010 16:40

Uw "nieuw element in deze zaak" is er helemaal geen. De overeenkomsten die hij met andere klanten heeft maken uw zaak niet.

Gebruiker21
Topic Starter

#27 , 19 nov 2010 16:58

Uw "nieuw element in deze zaak" is er helemaal geen. De overeenkomsten die hij met andere klanten heeft maken uw zaak niet.
Het woord "element" staat niet voor niets tussen aanhalingstekens, hé :wink: .

Ik wou hiermee bedoelen dat het niet "standaard" is dat hij zulke dure materialen gebruikt. We kennen de andere klant en deze heeft heleaal geen specificaties gegeven over de te gebruiken materialen, en toch gebruikt hij daar véél goedkoper zaken. Bedenkelijk, toch?

In ieder geval, mijn vraag blijft: wat kan ik best doen?

De gehele factuur protesteren, of slechts het gedeelte boven de 375 € met de melding dat die dure materialen niet de afspraak waren, er voor bedragen boven de 375 € een offerte moet zijn, en ik nog een toegeving doe door het hoge bedrag van 375 € te willen betalen (zonder daarmee af te zien van mijn rechten)?

Het hoeft voor mij echt niet voor een rechtbank te komen. Daarvoor is het bedrag te klein en heb ik de tijd niet. Maar het zomaar betalen, vind ik ook niet dat.

GumGum

#28 , 19 nov 2010 17:51

Factuurbedrag (gedeelte boven de 375 euro) aangetekend protesteren. Terzelfdertijd het niet betwiste bedrag voldoen (belangrijk) en dit vermelden in uw AS. U hoeft en zou in uw schrijven beter niets vermelden over 'dure materialen'. Hiermee gaat u akkoord dat er werkelijk dure materialen zijn geleverd. Tenslotte weet u als leek niet wat een lavabo e.d. kost. Dat u het geleverde 'te duur' vindt doet hierbij niet ter zake, alleen afspraken (overeenkomsten) moeten nageleefd worden. Enkel dus vermelden dat het afgesproken bedrag ±350 euro was en dat u 375 euro wilt betalen. Citeer hierbij eerder vermelde wetsartikels uit het B.W. indien hij zijn gefactureerde bedrag wenst te verklaren.

( in de zin van:
Trouwens stelt het Burgelijk Wetboek het volgende :
- artikels
Indien u beweert dat de afspraak voor de levering en plaatsing van... , gelieve mij hiervan dan ook mijn schriftelijk akkoord voor te leggen.)

Ik vermoed niet dat uw installateur voor 50 euro extra naar de rechtbank zal lopen. Maar hij zal in de toekomst toch 2 keer nadenken vooraleer nog eens iemand 'ongevraagd' dure materialen aan te smeren.
Laatst gewijzigd door GumGum op 19 nov 2010 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.

roharro
Juridisch actief: Ja

#29 , 19 nov 2010 17:59

Ik twijfel of die regel van 375 EUR in alle gevallen direct toepasbaar is. Zal het eens uitproberen bij mijn mijn garagehouder! Die zijn rekeningen zijn soms een veelvoud van dat bedrag maar we sluiten nooit een "onderhands contract" af!!!!
Als ik met mijn familie ga eten op restaurant sluit ik ook geen "onderhands contract" af. Kan ik de rekening, wijn inclusief, beperken tot 375 EUR? Zeker niet! Ik denk dat de rechter één en ander wel in context zal plaatsen en geef vraagsteller dan ook niet veel kans met zijn kraan en lavaboke als het tot een rechtszaak komt. De RVP is waarschijnlijk hoger dan het betwiste bedrag.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

GumGum

#30 , 19 nov 2010 18:31

Ik twijfel of die regel van 375 EUR in alle gevallen direct toepasbaar is. Zal het eens uitproberen bij mijn mijn garagehouder! Die zijn rekeningen zijn soms een veelvoud van dat bedrag maar we sluiten nooit een "onderhands contract" af!!!!
Als ik met mijn familie ga eten op restaurant sluit ik ook geen "onderhands contract" af. Kan ik de rekening, wijn inclusief, beperken tot 375 EUR? Zeker niet! Ik denk dat de rechter één en ander wel in context zal plaatsen en geef vraagsteller dan ook niet veel kans met zijn kraan en lavaboke als het tot een rechtszaak komt. De RVP is waarschijnlijk hoger dan het betwiste bedrag.....
Als u op restaurant gaat dan krijgt u de menukaart waarin de prijzen zijn vermeld. Uw goedkeuring over deze aangekondigde prijzen + eventueel een getuigenis van een 'derde' omtrent wat u werkelijk heeft genuttigd is voldoende om over een geldige overeenkomst te spreken. Nergens is vermeld dat een akte (hier de menukaart) door u moet ondertekend worden. U moet er uw akkoord over geven. Een restauranthouder mag u geen menukaart aanbieden zonder de prijzen erin vermeld en deze prijzen u slechts mondeling meedelen.

Uw garagehouder dient u inderdaad een schriftelijk akkoord te kunnen voorleggen bij betwistingen boven de 375 euro. Voor wat het uurloon betreft volstaat het uithangen van dit uurloon op een voor u duidelijk zichtbare plaats waarbij dan achteraf enkel nog kan worden gediscusieerd over het aantal gepresteerde en aangerekende uren.

Bij koophandel (B2B) gelden andere regels

Terug naar “Consumenten Koop”