betalingsmodaliteiten in contract meubelzaak

Ghentian
Juridisch actief: Ja

Re: betalingsmodaliteiten in contract meubelzaak

#16 , 02 feb 2020 18:16

En inderdaad, wet is wet. Maar ik hoef als kleine particulier niet iedere wettekst te kennen.
Dat zegt ook niemand.

Ik wil toch weer even die nuance maken: u wordt geacht de wet (en zelfs breder: het recht zou ik zeggen) te kennen. Dat betekent niet dat u dat ook moet kennen. Zoals ik al zei, dat kan niemand. Het is geen actieve verplichting.

Het betekent enkel dat u niet als verweer kan opwerpen: "dat wist ik niet". Want als we daarmee beginnen, dan lukt er niets meer.

Natuurlijk steun ik u in uw wens voor een meer transparant en duidelijker recht. Maar dat zal u niet bereiken op het juridisch forum.

Overigens is de consument dankzij de Europese wetgever nog nooit zo goed beschermd als nu en dankzij het internet meer dan ooit op de hoogte van zijn rechten en plichten.

Cash betalen in drie keer voor een bedrag hoger dan €3000 is niet toegelaten, simpelweg omdat de wet dat verbiedt. Daar kan u contractueel niet van afwijken. Dat betekent niet dat het contract 'verkeerd' is, een bedrag van 500 EUR zou ik volgens het contract dan prima contant mogen betalen en in 3 keer. Nogmaals, alle wettelijke beperkingen kunnen onmogelijk herhaald worden in een overeenkomst. Tenzij u bij elke overeenkomst een kopie van de volledige uitgave van het Staatsblad wil nieten. :wink:

Ik neem aan dat hier voldoende informatie gegeven is, dus ik sluit dit onderwerp af.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Terug naar “Consumenten Koop”