aankoop motorfiets

bartdeco
Topic Starter

aankoop motorfiets

#1 , 08 aug 2010 19:51

op 31/7 kocht ik een motorfiets ktm 125cc. Bij aankomst alles nagekeken, eens mee gaan rijden en deze bleek in orde te zijn. Ik had er vertrouwen in aangezien de persoon een 'factuur' had van een motorhandelaar daar in de buurt voor 1000 euro. De motor had een nieuwe krukas, cylinder, piston,.... De verkoper zei me dat hij sindsdien niet meer met de motor gereden heeft. Toen we binnengingen voor de papieren enzo zei hij ineens dat hij het gelijkvormigheidsattest niet meer had maar dat dit maandag toe zou komen en hij het mij ging opsturen. Nu, de motor ingeschreven en woensdag met de motor gaan werken is ongeveer 3 km van bij mij thuis. Donderdag hetzelfde en vrijdag sloeg het noodlot toe onderweg hoor ik ineens gerammel en valt hij uit. Mlijn garagist komt hem halen en doet de motor open, en wat blijkt de krukas is stuk. Ik zeg dit kan niet er zit een nieuwe in, hij zegt dat dit een oude is en dat de cylinder en piston enzo niet verandert is. Dus een ganse hoop kosten. Kan ik dit verhalen op de verkoper???? Ook heb ik nog steeds geen gelijkvormigheidsattest ontvangen.Dit staat wel in de verkoopsovereenkomst dat hij deze ging opsturen....Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float

#2 , 08 aug 2010 20:06

1. Professionele verkoper of particuliere verkoper?
2. Heeft u een aankoopfactuur ontvangen?
3. Indien ja, wat staat er op deze factuur?
4. Wat staat er allemaal in de koopovereenkomst?

bartdeco
Topic Starter

#3 , 08 aug 2010 21:05

pariculiere verkoper. dus geen factuur.
in de verkoopovereenkomst staat verkocht in de staat die hij zich bevind.
Maar de hoofdreden van de aankoop is dat deze motor nieuwe onderdelen heeft, nu blijken deze er niet te zijn vervalt de verkoopovereenkomst dan ni?

Reclame

roharro

#4 , 08 aug 2010 21:36

Particulier moet geen waarborg geven op motorfiets.
Bovendien: "verkocht in de staat die hij zich bevind"
Overeenkomst vervalt dus niet......
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

bartdeco
Topic Starter

#5 , 08 aug 2010 22:38

idd dacht ik al, maar het kan toch niet dat de verkoper zegt dat niet zichtbare, controleerbare onderdelen vernieuwd zijn en deze dan oud blijken te zijn?

roharro

#6 , 08 aug 2010 22:45

idd dacht ik al, maar het kan toch niet dat de verkoper zegt dat niet zichtbare, controleerbare onderdelen vernieuwd zijn en deze dan oud blijken te zijn?
Is moreel verwerpelijk maar juridisch niet aanvechtbaar in dergelijk geval.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

bartdeco
Topic Starter

#7 , 08 aug 2010 22:53

sta dus nergens; ergens wel erg vind ik. Heb de motor gekocht voor 1500 iets duurder dan de meeste staan van dat jaartal maar met de nieuwe onderdelen dacht ik beter die kopen, nu heb ik nog eens rond de 800 euro kosten eraan wat dus veel te veel nog is voor zo een oude motor en kan ik deze dus maar beter weggooien.

j.demoor

#8 , 10 aug 2010 09:01

“aangezien de persoon een 'factuur' had van een motorhandelaar daar in de buurt voor 1000 euro. De motor had een nieuwe krukas, cylinder, piston,...”. ga ik ervan uit dat die factuur het plaatsen van een nieuwe krukas, cylinder, piston vermeldde en dat u die ‘motorhandelaar daar in de buurt’ kent.

“Art.1645.Indien de verkoper de gebreken van de zaak gekend heeft, is hij niet alleen gehouden tot teruggave van de prijs die hij ervoor ontvangen heeft, maar bovendien tot vergoeding van alle schade aan de koper...”(Burgerlijk Wetboek).

“De rechter die vaststelt dat een occasiewagen die is verkocht ’in de staat waarin hij zich bevindt,door de koper gekend’ gebreken vertoont die zo grof zijn dat hij totaal ongeschikt is voor het normaal gebruik en dat de verkoop in dergelijke omstandigheden,door een beroepsverkoper,van kwade trouw getuigt,veroordeelt de verkoper wettig tot de terugbetaling van een gedeelte van de prijs“(Cass. 15 september 1978,Arr.Cass. 1978-79,52)
Zie ook Luik 27 juni 1985,Jur.Liège,1985,497,inzake niet-beroepsverkoper.

Maan uw verkoper aangetekend aan de prijs in overeenstemming te brengen met het ontbreken van nieuwe krukas, cylinder, piston en het gelijkvormigheidsattest te leveren binnen een door u daarin te bepalen redelijke termijn.

Geeft hij hieraan geen afdoende en tijdig gevolg roep hem dan op in minnelijke schikking.

“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Gerechtelijk Wetboek).

De procedure ‘minnelijke schikking’ is kosteloos. Faalt ook dit dan rest enkel dagvaarding voor dezelfde rechter.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

bartdeco
Topic Starter

#9 , 10 aug 2010 21:29

nog een vraag, de verkoper is franstalig, ben ik dan verplicht om deze brief op te maken in het frans?

FrankV

#10 , 10 aug 2010 22:31

Duplicaat van het gelijkvormigheidsattest kun je desgevallend aanvragen via een erkende dealer.
Gaat je wel wat geld kosten.
Gelijkvormigheidsattest is een document dat je altijd op zak moet hebben. :D
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

bartdeco
Topic Starter

#11 , 10 aug 2010 22:41

idd maar hij toonde mij een rekening van de winkel met daarop aanvraag duplicaat gelijkvormigheidsattest, met daarop het chasisnummer en ook dat hij het al betaald heeft. In de verkoopsovereenkomst staat ook dat hij dit gaat verzenden.
Mij gaat het meer over dat hij na 3 maal rijden al stuk is. Natuurlijk het gaat hier over een enduro motor, dus zonder km teller enzo, ik kan nooit bewijzen dat ik maar zo weinig met de motor gereden heb...

Terug naar “Consumenten Koop”