factuur graniet komt niet overeen met offerte

hendrikvdv
Topic Starter

factuur graniet komt niet overeen met offerte

#1 , 10 aug 2010 09:54

Goeiemorgen,

Ik heb net bij verbouwingswerken een nieuwe keuken laten plaatsen. Als werkblad wilden we perse graniet. Omdat de prijzen tussen verschillende steenkappers nogal verschillen, heb ik bij 14 verschillende mensen een offerte aangevraagd. Uiteraard is er altijd iemand de goedkoopste, bleek nu dat er kennissen van mij in het verleden heel tevreden geweest zijn van die mens zijn werk. Werken zijn dus door deze steenkapper uitgevoerd. Ik heb nu de factuur ontvangen: is 1090 euro duurder dan de offerte! Bij het opvragen van een offerte heb ik de ruwe maten van de keuken opgegeven, bij het opmeten van de steen is gebleken dat er in totaal 0.19m² graniet extra moest geplaatst worden (dus 0.19m² verschil met offerte). Ik heb de steenkapper in kwestie aan de lijn gehad: door dat extra oppervlak heeft hij twee stukken graniet moeten laten komen om alles in orde te krijgen. De overschot rekent hij ook gewoon door. Ik ben normaal geen moeilijke mens en betaal met plezier een extra m² bij, maar 1090 euro voor 0.19m² vond ik er echt over... Ik heb hier nog steeds de gedetailleerde, en getekende offerte van de steenkapper. Ik heb eveneens de gedetailleerde factuur liggen, alle werken komen overeen, behalve de steen. Zijn hier suggesties over? Ik heb geen zin om alles té ver te laten komen eerlijk gezegd, maar de volle pot betalen ben ik ook niet van zin. Bijkomend detail: in plaats van graniet is er composiet geplaatst.

Groeten,

Hendrik

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 aug 2010 10:43

Goeiemorgen,

Ik heb net bij verbouwingswerken een nieuwe keuken laten plaatsen. Als werkblad wilden we perse graniet. Omdat de prijzen tussen verschillende steenkappers nogal verschillen, heb ik bij 14 verschillende mensen een offerte aangevraagd. Uiteraard is er altijd iemand de goedkoopste, bleek nu dat er kennissen van mij in het verleden heel tevreden geweest zijn van die mens zijn werk. Werken zijn dus door deze steenkapper uitgevoerd. Ik heb nu de factuur ontvangen: is 1090 euro duurder dan de offerte! Bij het opvragen van een offerte heb ik de ruwe maten van de keuken opgegeven, bij het opmeten van de steen is gebleken dat er in totaal 0.19m² graniet extra moest geplaatst worden (dus 0.19m² verschil met offerte). Ik heb de steenkapper in kwestie aan de lijn gehad: door dat extra oppervlak heeft hij twee stukken graniet moeten laten komen om alles in orde te krijgen. De overschot rekent hij ook gewoon door. Ik ben normaal geen moeilijke mens en betaal met plezier een extra m² bij, maar 1090 euro voor 0.19m² vond ik er echt over... Ik heb hier nog steeds de gedetailleerde, en getekende offerte van de steenkapper. Ik heb eveneens de gedetailleerde factuur liggen, alle werken komen overeen, behalve de steen. Zijn hier suggesties over? Ik heb geen zin om alles té ver te laten komen eerlijk gezegd, maar de volle pot betalen ben ik ook niet van zin. Bijkomend detail: in plaats van graniet is er composiet geplaatst.

Groeten,

Hendrik
mss handig om te weten: wat is de oppervlakte van het werkblad in totaal? (dit om te zien of die 0.19m² een verwaarloosbaar verschil is of niet, méér dan waarschijnlijk is dit wel zo).

hendrikvdv
Topic Starter

#3 , 10 aug 2010 11:01

Inderdaad interessant: oppervlakte offerte: 4,15m². oppervlakte ontvangen (en factuur): 4,34m².

Groeten,

Hendrik

Reclame

Vandebos

#4 , 10 aug 2010 11:04

Totaal prijs helpt ook een beeld vormen. Hebben jullie die overschot gekregen?

hendrikvdv
Topic Starter

#5 , 10 aug 2010 11:20

Eventjes alle details:

Offerte Factuur
keukenwerkblad (opp 4,15m²): 1336,50 -keukenwerkblad (opp 4,34m²): 2343
uitzaging kookplaat: 30 -uitzaging kookplaat: 30
uitzaging 2 spoelbakken+uitpolieren+kraangat: 400 -uitzaging 2 spoelbakken+uitpolieren+kraangat: 400
afwateringsgleuven: 100 -afwateringsgleuven: 100
muurbekleding (opp 2.12m²): 545,20 -muurbekleding (opp 2.35m²): 568,70
uitzaging 4 stopcontacten: 40 -uitzaging 4 stopcontacten: 40
plaatsing: 250 -plaatsing: 250

Bij de muurbekleding was er ook iets meer nodig dan eerst opgevraagd, hier wordt er wel in prijs/m² gerekend.
Nee, we hebben de overschot (die volgens mij nogal royaal is) niet ontvangen.

Groeten,

Hendrik

Vandebos

#6 , 10 aug 2010 11:29

Als ik de redenering van de steenkapper volg staat daar nu bij hem dus een granieten blad van 4.15m² dat hij jullie wel aanrekent doch niet levert... (dubbele winst?)

hendrikvdv
Topic Starter

#7 , 10 aug 2010 11:36

Hij vertelde mij dat hij door die 0.19m² extra niet alles uit 1 blad heeft kunnen halen. Omdat hij composiet geleverd heeft (geen graniet zoals ik gevraagd had) was hij gebonden aan de vaste maten van die bladen. Ipv 1 blad heeft hij er twee moeten laten komen om alles uit te krijgen. Die bladen zijn iets van een 3 op ... 2? m, er zal daar inderdaad nog een vrij mooie overschot staan. Het is de eerste keer dat ik zo iets voorheb, maar het is toch niet normaal om alles door te rekenen naar de klant? Als er een pallet stenen moet besteld worden waar je maar tien stenen van nodig hebt, is er ook een meerprijs, maar je betaald toch nooit het volledige pallet?! Maar nu de hamvraag: what to do? Mijn ideeen:
1) proberen overeenkomen over een nieuwe prijs (wil gerust iets meer betalen dan de offerte, maar niet de volledige overschot die hij nog kan doorverkopen)
2) de volle pot betalen, maar de overschot opeisen?
3) ...?

Vandebos

#8 , 10 aug 2010 11:52

Hmmm,

- zie je een voeg lopen in het blad? het is goed mogelijk dat ze van de 2 bladen 1 hebben gemaakt en dan mooi uit het midden hebben gezaagd.
Dan zal er effectief weinig nuttig overschot zijn.

- wanneer wist je dat het composiet ging zijn ipv graniet? was hier een akkoord over?

mava105
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 aug 2010 12:33

Goed koop is dus eerder dure koop geworden

hendrikvdv
Topic Starter

#10 , 10 aug 2010 12:42

Nee, geen voegen, enkel bij het lange smalle werkblad tegen de muur, dit was voorzien met uitsprong en gat waar vuur in komt. Ik vond het logisch dat dit uit drie stukken zou bestaan. Het blad van het waseiland is ok. Ik wist dat het composiet geworden was toen ik savonds na de plaatsing thuis kwam.

Vandebos

#11 , 10 aug 2010 12:52

Als er op de offerte sprake is van graniet heeft u niet geleverd gekregen wat er besteld werd. Dat is op zich reeds voldoende voor een ingebrekestelling.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#12 , 10 aug 2010 12:53

Heb je ergens iets getekend dat je akkoord bent met composiet ipv graniet?

hendrikvdv
Topic Starter

#13 , 10 aug 2010 13:13

Ik heb nooit ergens iets getekend. Ik ben telefonisch akkoord gegaan met de offerte. Offerte (en ook aanvraag van mij uit) vermeld "keukenwerkblad in graniet nero assoluto". Van zijn kant uit heb ik wel een gehandtekende offerte.

Groeten,

Hendrik

Terug naar “Consumenten Koop”