Valse domiciliering

Krieck
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Valse domiciliering

#1 , 07 jul 2010 14:44

Mijn vrouw en ik zijn al jaren trouwe klant bij Mobistar. Aangezien we meestal kort naar elkaar bellen, hebben we jaren terug een Family Pack contract genomen waarmee beide gsm nummers onder eenzelfde contract liggen.
Vanwege vroegere ervaringen met domiciliëringen, zijn we allebei sterk tegen domiciliëringen en zullen we absoluut zo weinig mogelijk van domicilieringen gebruik maken.

Een tijdje terug bleek dat we beiden een sms van Mobistar gekregen hadden waarin stond dat onze domiciliëring in orde was. Aangezien we beiden zeker wisten dat we zo weinig mogelijk met domiciliëringen doen, dachten we dat dit een totaal foutief bericht was en schonken we er ook geen verdere aandacht aan.

Toen iets nadien de factuur van Mobistar in de bus viel, bleek het te betalen bedrag een beetje hoger te zijn dan normaal. Bij het nakijken van de details via de website, bleek dat de factuur als betaald stond aangegeven terwijl ik zeker wist dat we nog geen overschrijving hiervoor gedaan hadden. Bij het nakijken van de website van onze bank, bleek er een domicilieringsnummer voor Mobistar geregistreerd te zijn. Mijn vrouw verwijderde deze dadelijk en contacteerde de bank voor meer informatie. Nadien kregen we van de bank melding dat zij Mobistar hadden gecontacteerd en daar de melding hadden gekregen dat ze van ons geen goedkeuring voor domiciliering meer terugvonden.

Ik stel me daar enkele vragen bij:
- Moet ik alsnog de factuur betalen die geregistreerd stond als betaald?
- Moet er eventueel een soort schadevergoeding of iets dergelijks door Mobistar of de bank worden betaald?
- En nog belangrijker... Wat is er te doen tegen dergelijke mallafide praktijken?

We vinden het nogal straf dat een firma die je rekeningnummer kent zomaar bij de bank een domiciliëring kan registreren waarmee ze geld van je rekening kunnen halen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WP002

#2 , 07 jul 2010 14:52

Ik zou gewoon uit principe klacht laten opstellen wegens valsheid in geschrifte.

lucgescheiden

#3 , 07 jul 2010 16:01

Ik gebruik al enige tijd de mogelijkheid om mijn bankverrrichtingen te doen via internet.
bij een betalingsopdracht betreffende mijn telefonie bemerkte dat er in het bedrag een komma ontbrak :oops:

Ik belde mijn bank om dit recht te zetten.
Van de bank kreeg ik echter te horen dat zij dit niet konden rechtzetten
Hun uitleg kwam erop neer dat op betalingen naar bankrekeningen van nutsvoorzieners een extra bescherming ligt....

Hieruit lijkt me alvast dat deze maatschappijen een voorkeursbehandeling krijgen vanuit de banken, de vraag is dan of dit klopt en wettelijk is?

Indien zo, dan moedigt dit nutvoorzieners aan om hun administratie te gaan zien als; een extra vorm van inkomsten, en om deze voorkeursbehandeling gretig te gaan hanteren in geval van conflict.

Daar tegenover staat dat telefoonmaatchappijen hun eigen winkels (klantenservice!) verbieden om terzake nog zelf correcties te doen voor klant's klachten.
Dat je op hun websites ook geen enkele webpagina meer kan terugvinden om je klacht aan hen te rapporteren.
Maar dat ze je verplichten om hen te bellen op een telefoonnummer waar je dan heel geduldig je beurt kan afwachten,
eens binnen blijkt dat daar ook niemand aanwezig is met beslissingsrecht en dat je alles via AS dient te regelen.
In tijden dat maatschappijen 'vechten' voor hun marktaandeel, lijkt dergelijke klantvriendelijkheid misplaatst.

Mss dat alles beter wordt als er nog een paar extra providers op onze markt actief worden? :mrgreen:
Handige documenten voor Personenrecht

Reclame

Krieck
Topic Starter

#4 , 08 jul 2010 15:41

Werner,

Waar kan ik daarvoor terecht? En zou daar iets (positief) uit voort kunnen komen?

Alvast bedankt voor de (reeds geleverde) reactie.

WP002

#5 , 23 jul 2010 13:56

Werner,

Waar kan ik daarvoor terecht?
Normaal gezien zou ik zeggen de politie
En zou daar iets (positief) uit voort kunnen komen?
Au fond denk ik niet, maar dreigen met de stok maakt dat er soms deuren opengaan die anders gesloten blijven.

Franciscus

#6 , 23 jul 2010 19:11

Ombudsdienst telecom is bevoegd

Aangetekende ingebreke stelling

Valsheid in geschrifte zou ik maar ' on hold' zetten gezien ik een zwaar vermoeden heb dat parket wegens op dit ogenblik geen strafbaar feit zaak zal seponeren.
U denkt dat er iets zal gebeuren en er gebeurt net niks.

FrankV

#7 , 24 jul 2010 02:31

Ik stel me daar enkele vragen bij:
- Moet ik alsnog de factuur betalen die geregistreerd stond als betaald?
- Moet er eventueel een soort schadevergoeding of iets dergelijks door Mobistar of de bank worden betaald?
- En nog belangrijker... Wat is er te doen tegen dergelijke mallafide praktijken?
1. Heeft u de factuur betaald? Is er geld van uw rekening? Zo nee, betalen
2. Andere bank nemen? Andere GSM-operator? Zo verdienen zij alvast niet meer aan u.
3. Economische inspectie, Test-Aankoop, ombudsdienst, de lokale krant
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

Terug naar “Consumenten Koop”