betwisting bij recht van verzaking

zymosis
Topic Starter

betwisting bij recht van verzaking

#1 , 30 jun 2010 13:20

vraag met betrekking tot: recht van verzaking

Hieronder de paragraaf van een verkoopsovereenkomst: De consument heeft het recht aan de verkoper mee te delen dat hij afziet van de aankoop, zonder betaling van een boete en zonder opgave van motief binnen 7 werkdagen vanaf de dag die volgt op de levering van het product of op het sluiten van de dienstenovereenkomst.

Ik heb het product online besteld en vooruitbetaald, maar wens mijn recht van verzaking uit te oefenen. Enkel de winkelier verteld me dat dit niet toepasselijk is omdat ik het product heb afgehaald en niet heb laten leveren bij mij thuis.

Wat is de regel hierop. Voor mij is een afhaling idem als een levering.

Ook belangrijk om te weten is dat ik 1,5 maand moeten wachten heb. Ik heb gevraagd om de bestelling te annuleren maar men vertelde me dat dit niet meer mogelijk was. Daarom heb ik beslist om mijn recht van verzaking in te roepen.

Kunnen jullie me advies geven omtrent de interpretatie van deze regel?

Het gaat over elektronisch materiaal.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float

#2 , 30 jun 2010 19:16

Art. 2, 21° WMPC: "overeenkomst op afstand : elke overeenkomst tussen een onderneming en een consument inzake goederen of diensten die wordt gesloten in het kader van een door de onderneming georganiseerd systeem voor verkoop van goederen of diensten op afstand waarbij, voor deze overeenkomst, uitsluitend gebruik gemaakt wordt van een of meer technieken voor communicatie op afstand tot en met de sluiting van de overeenkomst zelf;"

Mijn inziens valt de overeenkomst dus onder de WMPC. De overeenkomst is gesloten online. Waar de levering van de goederen gebeurt, doet er niet toe.

Met als gevolg dat er weldegelijk een verzakingstermijn is van 7 dagen.

Ter informatie: die 7 dagen is niet wettelijk meer, de minimumtermijn is opgetrokken naar 14 dagen.

Art. 47. § 1 WMPC: "Bij elke overeenkomst op afstand beschikt de consument over een termijn van ten minste 14 kalenderdagen waarbinnen hij de overeenkomst kan herroepen. Hij kan dit recht uitoefenen zonder betaling van een boete en zonder opgave van motief."

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jul 2010 17:01

Dus als ik het goed begrijp een klant faxt of mailt een bestelling dus een verkoop op afstand ??
wordt bevestigd

Klant komt de bestelling in de winkel ophalen en betaald

en zou dan recht hebben op nu 14 dagen bedenktijd ...

zo heb ik het nog niet bekeken dan is er zo geen enkele koop nog voltrokken binnen de 14 dagen ... dat kan toch ook de bedoeling niet zijn. :?

Reclame

float

#4 , 03 jul 2010 17:32

21° overeenkomst op afstand : elke overeenkomst tussen een onderneming en een consument inzake goederen of diensten die wordt gesloten in het kader van een door de onderneming georganiseerd systeem voor verkoop van goederen of diensten op afstand waarbij, voor deze overeenkomst, uitsluitend gebruik gemaakt wordt van een of meer technieken voor communicatie op afstand tot en met de sluiting van de overeenkomst zelf;
22° techniek voor communicatie op afstand : ieder middel dat, zonder gelijktijdige fysieke aanwezigheid van onderneming en consument, kan worden gebruikt voor de sluiting van de overeenkomst tussen deze partijen;

"een door de onderneming georganiseerd systeem voor verkoop van goederen of diensten op afstand" Wat daaronder verstaan moet worden is een goede vraag, maar het lijkt wel uw vraag te bevestigen dat hiermee ook een koop via e-mail, fax wordt bedoeld.

Terug naar “Consumenten Koop”