Touroperator : terugbetaling

eric_els
Topic Starter
Berichten: 1

Touroperator : terugbetaling

#1 , 14 jun 2010 23:02

Wij hebben een reis geboekt, die we door omstandigheden niet hebben kunnen maken. Onze annulatieverzekering werd aangesproken , de touroperator heeft ons de keuze gelaten om op een nieuwe datum te boeken, ofwel de terugbetaling, in de Algemene Reisvoorwaarden staat het beschreven als volgt :

Verbreking door de reisorganisator voor afreis :
Indien de reisorganisator, voor de aanvang van de reis , het contract verbreekt wegens een niet aan de reiziger toe te komen omstandigheid, heeft de reiziger de keuze tussen
a: ofwel de aanvaarding van een nieuw aanbod van een reis van gelijk of betere kwaliteit, zonder dat hij een supplement dient te betalen : zo de reis die ter vervanging wordt aangeboden van mindere kwaliteit is, moet de reisorganisator het verschil in prijs zo spoedig mogelijk terugbetalen.
b: ofwel de terugbetaling, zo spoedig mogelijk, van alle door hem op grond van het contract betaalde bedragen.


Over het bedrag discussiëren we niet, maar het reisbureau voorziet terugbetaling in de vorm van een reisvoucher. Wij zijn geen reizigers, omwille van een andersvalide, de initiële reis hadden we geboekt naar aanleiding van de uitnodiging om het huwelijk van mijn broer in Bali bij te wonen, de luchtvaartmaatschappij heeft de data aangepast zodat we het huwelijk zouden missen, en de noodzaak om te vliegen er ook niet meer was. Onze Touroperator treft geen enkele schuld, die mensen doen wat ze kunnen, maar de zin om als alternatief een aantal citytrips met de wagen te maken is ook ver te zoeken.

Daarom, heeft het zin om daarover te mopperen ? De Touroperator zegt dat men nooit geen terugbetaling cash doet, enkel in reisvouchers, dat dat de normale procedure is. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat deze reis betaald werd door mijn broer, het geld zou van harte welkom zijn, de medische kosten swingen de pan uit. Dus misschien toch een beetje een 'geluk' bij een 'ongeluk' ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13438
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 14 jun 2010 23:11

Wij hebben een reis geboekt, die we door omstandigheden niet hebben kunnen maken. Onze annulatieverzekering werd aangesproken , de touroperator heeft ons de keuze gelaten om op een nieuwe datum te boeken, ofwel de terugbetaling, in de Algemene Reisvoorwaarden staat het beschreven als volgt :

Verbreking door de reisorganisator voor afreis :
Indien de reisorganisator, voor de aanvang van de reis , het contract verbreekt wegens een niet aan de reiziger toe te komen omstandigheid, heeft de reiziger de keuze tussen
a: ofwel de aanvaarding van een nieuw aanbod van een reis van gelijk of betere kwaliteit, zonder dat hij een supplement dient te betalen : zo de reis die ter vervanging wordt aangeboden van mindere kwaliteit is, moet de reisorganisator het verschil in prijs zo spoedig mogelijk terugbetalen.
b: ofwel de terugbetaling, zo spoedig mogelijk, van alle door hem op grond van het contract betaalde bedragen.


Over het bedrag discussiëren we niet, maar het reisbureau voorziet terugbetaling in de vorm van een reisvoucher. Wij zijn geen reizigers, omwille van een andersvalide, de initiële reis hadden we geboekt naar aanleiding van de uitnodiging om het huwelijk van mijn broer in Bali bij te wonen, de luchtvaartmaatschappij heeft de data aangepast zodat we het huwelijk zouden missen, en de noodzaak om te vliegen er ook niet meer was. Onze Touroperator treft geen enkele schuld, die mensen doen wat ze kunnen, maar de zin om als alternatief een aantal citytrips met de wagen te maken is ook ver te zoeken.

Daarom, heeft het zin om daarover te mopperen ? De Touroperator zegt dat men nooit geen terugbetaling cash doet, enkel in reisvouchers, dat dat de normale procedure is. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat deze reis betaald werd door mijn broer, het geld zou van harte welkom zijn, de medische kosten swingen de pan uit. Dus misschien toch een beetje een 'geluk' bij een 'ongeluk' ?
Over het bedrag discussiëren we niet, maar het reisbureau voorziet terugbetaling in de vorm van een reisvoucher.
Laat ons lachen!
Hebben jullie de naam van de verzekeringsmaatschappij niet? Normaal staat die wel ergens in de documenten of brochures.
Vraag daar naar bevestiging van de voorwaarden van het contract (waarin blijkbaar niets van vouchers staat). Dit is hoogstwaarschijnlijk slechts een "fantasieke" van het reisbureau. Ga daar, nadat u bevestiging hebt gevraagd bij de verzekeringsmaatschappij, op een drukke dag op ludieke maar luidruchtige wijze konde doen van hun onaanvaardbare praktijken. Ik heb hetzelfde ook meegemaakt en met succes op deze wijze "bijgestuurd".
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 16 jun 2010 11:09

“Art.1243.De schuldeiser kan niet genoodzaakt worden een andere zaak aan te nemen dan die welke hem verschuldigd is, al heeft ook de aangeboden zaak een gelijke of zelfs een grotere waarde.”(Burgerlijk Wetboek).

‘heeft de reiziger de keuze tussen...b: ofwel de terugbetaling, zo spoedig mogelijk, van alle door hem op grond van het contract betaalde bedragen’ laat de reisorganisator geen keuze.

Maan hem aangetekend aan zijn verbintenis ongewijzigd na te komen binnen een door u daarin te bepalen redelijke termijn.

Geeft hij hieraan geen tijdig en afdoende gevolg wend u dan tot :
Geschillencommissie Reizen Albert II-laan 16 1000 Brussel 02-2064111;02-2065774.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

artemis
Berichten: 3309

#4 , 29 jun 2010 11:39

Ik zie dit bericht nu pas maar het probleem is me niet geheel duidelijk.

Eerst wordt gezegd:
Wij hebben een reis geboekt, die we door omstandigheden niet hebben kunnen maken. Onze annulatieverzekering werd aangesproken , de touroperator heeft ons de keuze gelaten om op een nieuwe datum te boeken, ofwel de terugbetaling, in de Algemene Reisvoorwaarden staat het beschreven als volgt :

Verbreking door de reisorganisator voor afreis :
Indien de reisorganisator, voor de aanvang van de reis , het contract verbreekt wegens een niet aan de reiziger toe te komen omstandigheid, heeft de reiziger de keuze tussen
a: ofwel de aanvaarding van een nieuw aanbod van een reis van gelijk of betere kwaliteit, zonder dat hij een supplement dient te betalen : zo de reis die ter vervanging wordt aangeboden van mindere kwaliteit is, moet de reisorganisator het verschil in prijs zo spoedig mogelijk terugbetalen.
b: ofwel de terugbetaling, zo spoedig mogelijk, van alle door hem op grond van het contract betaalde bedragen.
Annulatieverzekering kan enkel aangesproken worden door de klant indien deze een reis annuleert om een gegronde reden. Annulatieverzekering betaalt een reis altijd terug (ev. min een frnachise). Klant moet dan zelf de verzekeraar contacteren, dus die zou bekend moeten zijn.

Het artikel uit de algemene voorwaarden slaat op een verbreking door de reisorganisator en dat is iets heel anders, daar komt ook geen annulatieverzekering bij kijken. Wel zegt optie b duidelijk dat een terugbetaling mogelijk is.

Veel zal dus afhangen van de geldigheid van de verbreking, door wie is me niet geheel duidelijk.

Als u bij een reisagent geboekt hebt (een touroperator is nog iets anders) dan kan u zich wenden tot de Geschillencommissie Reizen:
http://statbel.fgov.be/nl/consument/Rei ... /index.jsp
Zij zullen uw klacht beoordelen en indien ontvankelijk zullen zij voor u optreden. U zal wel minstens 1x zelf een aangtekend schrijven moeten richten aan de reisagent.
Ik zou beginnen met die eens op te bellen en het probleem voor te leggen.

Terug naar “Consumenten Koop”