Scala rider FM onder garantie

HarryD
Topic Starter

Scala rider FM onder garantie

#1 , 13 jun 2010 23:27

Hallo,

het gaat hier over een toestelletje dat wordt ingebouwd in een motorhelm en waarmee je onder andere via bluetooth de Gps op de motor kan horen.
Ik heb het toestel dat onder garantie is, nu bijna drie weken geleden voor nazicht binnengebracht omdat het niet meer goed functioneerde bij de PDA shop Antwerpen waar ik het heb gekocht.
Nu kreeg ik verleden week een telefoontje of ik mijn bankrekening wilde doorgeven zodat ze mij de aankoopsom konden retourneren, ze vertelden mij dat de fabrikant CARDO hun de opdracht voor omruiling had gegeven.
Nu kreeg ik de dag erna terug telefoon met het volgende, sorry er is door een collega een fout gemaakt en terugbetaling is uitgesloten, u mag voor het aankoopbedrag iets anders kiezen uit onze shop.
Nu blijkt dat het toestel dat ik heb/had niet meer kan worden geleverd, omdat CARDO met de productie is gestopt.
Nu is mijn vraag zijn ze bij de PDA SHOP nu eigenlijk niet wettelijk verplicht om mijn aankoopbedrag terug te storten als ze niet in staat zijn mij hetzelfde toestel ter omruiling aan te bieden?

Vriendelijke Groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float

#2 , 14 jun 2010 07:30

Doordat de verkoper geen ander toestel kan geven is de koop ontbonden met als gevolg dat de verkoper de som moet teruggeven aan de koper. Er is sprake van verrijking zonder oorzaak op dat moment. Ze kunnen eventueel iets minder terugbetalen omwille van het gebruik dat er is geweest.

Art. 1378 BW Indien hij die ontvangen heeft, te kwader trouw was, moet hij niet alleen het kapitaal teruggeven, maar ook de interesten of de vruchten, te rekenen van de dag van de betaling. (omgekeerde redenering = goeder trouw alleen de geldsom terugbetalen)

HarryD
Topic Starter

#3 , 14 jun 2010 12:49

Alvast bedankt voor de reactie,
Ik heb deze morgen nog ééns teruggebeld naar de klantendienst met hetgeen ik ben te weten gekomen .
Ze konden mij direct vertellen dat geld teruggave slechts van toepassing is als de aankoop nog niet langer geleden is dan een half jaar.
De aankoop dateerd van 13 januari 2009.
Dus wat nu weer?

Groeten
Harold

Reclame

float

#4 , 14 jun 2010 13:48

Art. 1649quater, § 1, eerste lid BW: De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering.

Art. 1649quinquies, § 1, eerste lid BW: Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper die met toepassing van artikel 1649quater aansprakelijk is voor een gebrek aan overeenstemming te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2, hetzij een passende vermindering van de prijs of de ontbinding van de overeenkomst, overeenkomstig de voorwaarden bepaald in § 3.

Paragraaf 2 is hier niet van toepassing.
Paragraaf 3 is wel van toepassing.

Art. 1649quinquies, § 3 BW: De consument heeft het recht van de verkoper een passende prijsvermindering of de ontbinding van de koopovereenkomst te eisen:
- indien hij geen aanspraak kan maken op herstelling of vervanging, of
- indien de verkoper niet binnen een redelijke termijn of zonder ernstige overlast voor de consument de herstelling of de vervanging heeft verricht.
In afwijking van het eerste lid heeft de consument niet het recht de ontbinding van de overeenkomst te verlangen indien het gebrek aan overeenstemming van geringe betekenis is.
Voor de toepassing van het eerste lid wordt elke terugbetaling aan de consument verminderd teneinde rekening te houden met het gebruik dat deze van het goed heeft gehad sinds de levering ervan.

U kunt geen aanspraak maken op een herstelling of vervanging dus heeft u het recht om de ontbinding van de overeenkomst te eisen. Maar ze mogen het bedrag verminderen rekening houdende met het gebruik dat deze van het goed heeft gehad sinds de levering ervan.

Art. 1649octies, eerste lid BW: Zijn nietig, contractuele bedingen of afspraken overeengekomen vooraleer het gebrek aan overeenstemming aan de verkoper door de consument ter kennis is gebracht, en waardoor, rechtstreeks of onrechtstreeks, de rechten die de consument uit deze afdeling put, worden beperkt of uitgesloten.

Terug naar “Consumenten Koop”