Voorschot terugvorderen ? Leverancier kan kachel niet levere

BDK900
Topic Starter

Voorschot terugvorderen ? Leverancier kan kachel niet levere

#1 , 02 jun 2010 17:36

Om een lang verhaal kort te maken : Een 4-tal maand geleden hebben we een bestelbon getekend voor de plaatsing van een open haard en alle wat er bij komt kijken. Dit gebeurde na het opmaken van tekeningen en dergelijke meer. Dit is correct verlopen. Deze firma vertegenwoordigt verschillende merken van kachels/haarden. Het type kachel dat wij nu gekozen hebben kan niet meer geleverd worden omdat (zo beweert men) de firma die dit type kachel produceert in een kortgeding zit wegens plagiaat of zo.
Daardoor is ook onze leverancier gebonden aan een voorlopige uitspraak waarbij dit type kachel niet meer mag geleverd of geplaatst worden.

Ondertussen vraagt onze leverancier aan ons om 'even te wachten' (wat we nu al meer dan 2 maand doen) om de uitspraak van het kortgeding af te wachten.
Ondertussen zijn echter alle kasten en dgl; meer reeds op maat gemaakt en is het enkel dat type kachel dat kan geplaast worden.
Wij want wij hadden ook genoegen genomen met een ander type kachel, maar door het feit dat alles rond de kachel reeds op maat gemaakt is hoopt men op een positieve uitkomst van een finale uitspraak. Anders moet men van nul beginnen en is alle werk reeds door onze leverancier reeds gedaan, verloren geweest;

Ondertussen wachten en wachten wij;

Kunnen wij deze overeenkomst annuleren omdat het voorwerp (dit type kachel) niet meer kan geleverd worden ?
Dit type kachel is immers 'uniek' daar het geen standaard model is.
Ik vrees ook dat men , indien de uitspraak negatief is, men ons een ander model zal voorstellen maar ons ook bijkomende kosten zal aanrekenen omdat er nieuwe elementen op maat gemaakt moet worden.

De voorziene levering was April.

Kunnen we ook hier, naast de annulatie, ons voorschot terugvragen omdat het overeengekomene niet kan geleverd worden; of kunnen zij zich bereopen op overmacht of iets in die aard ?

Alvast bedankt,
BDK900

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wingman

#2 , 02 jun 2010 20:46

Stel dat U kan annuleren, dan zit U nog steeds met een op maat gemaakt geheel waar geen andere kachel in past.
Indien U dan een andere firma gaat aanspreken om een andere kachel te plaatsen gaat deze ook aanpassingen moeten (laten) doen en deze zullen zeker niet kosteloos zijn.
Ik denk dat U bij de huidige firma het meeste kans maakt om tot een voor U goedkope compromis te komen, daar U geen fout heeft aan de zaak.
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

BDK900
Topic Starter

#3 , 03 jun 2010 13:37

Aan Wingman : bedankt voor uw mail - maar laat me verduidelijken : ook de kasten zijn gemaakt door de plaatser/leverancier van de kachel zelf. Dus zij hebben alles klaar staan, maar kunnen de kachel niet leveren en dus niets plaatsen, ook de kasten niet. Pas als er een uitspraak is ivm het plagiaat kunnen ze eventueel wel die kachel + de op maat gemaakte kasten plaatsen.

Ondertussen gebyuert er niets en wacht ik maar heb ik wel mijn voorschot betaald.
De optie van een ander type kachel is mogelijk, maar dan moeten de op maat gemaakte kasten aangepast worden of - meer waarschijnlmijk - moet men van nul beginnen met andere plannen en dat willen ze - voorlopig ook niet.

Vandaar dat ik zou zeggen : men kan niet leveren wat er overeengekomen is en dus kunnen wij deze koop annuleren.

Wat denken jullie ?

Reclame

j.demoor

#4 , 04 jun 2010 10:21

“Art.1604.De verkoper moet aan de koper een zaak leveren die met de overeenkomst in overeenstemming is.Art.1610.Wanneer de verkoper in gebreke blijft de levering te doen binnen de tussen partijen bedongen tijd, heeft de koper de keus om ontbinding van de koop ofwel inbezitstelling te vorderen, indien de vertraging alleen aan de verkoper te wijten is.Art.1611. In elk geval moet de verkoper tot schadevergoeding veroordeeld worden, indien de koper schade lijdt doordat de levering niet op het bedongen tijdstip heeft plaatsgehad.“(Burgerlijk Wetboek).

Het betreft hier geen ‘vertraging’ maar wel ‘niet-leveren’ van een zaak die met de overeenkomst in overeenstemming is.

De schadevergoeding kan het bekostigen van de aanpassingswerken van de schouw omvatten.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 jun 2010 17:31

Werkhuizen Croes BVBA

Joos van den Steenelei 85
2100 Deurne (Antwerpen)

* 03 325 86 47
* 03 325 85 36

* croes.andr@skynet.be

die maken een kachel zoals je wilt
Dit om de kosten in toom te houden

Terug naar “Consumenten Koop”