Incassobureau Nederland

Ikoshh
Topic Starter

Incassobureau Nederland

#1 , 22 mei 2010 00:07

Beste,

Ik zou graag kort mijn verhaal willen doen. Eind maart was ik van plan om een korte reis te boeken via internet. Na verschillende websites bezicht te hebben, kwam ik terecht op www.arke.nl. Deze website had aantrekkelijke prijzen, maar op de meeste websites staat de eindprijs nadat je wat namen hebt gegeven erbij.

Ik tikte daarom mijn eigen naam en een fictieve reisgenoot in om tot die eindprijs te komen, tot ik abrubt op de bevestigingspagina kwam. Zonder dat ik via mail moest bevestigen, was de reis dus geboekt. Ik stond er natuurlijk niet al te veel bij stil. Tot ik een maand terug een factuur kreeg met een bedrag van rond de 800€. Ik mailde zo snel mogelijk naar de dienst om deze fout recht te zetten, maar zij verwezen me door naar iemand anders. Vandaag kreeg ik een brief van een Nederlands incassobureau van een rekening van 900€. Daarnaast kreeg ik nog een mail met een te betalen bedrag van 1100€. Ik heb waarschijnlijk nog eens verder geklikt.

Nu is mijn vraag: is dit allemaal wel bindend? Hoe is het mogelijk dat zoiets kan? Ik ben er niet van op de hoogte dat de reis geboekt is en krijg na de aankomstdatum van de reis pas een factuur dat ik die moet betalen.

Weet iemand mij hier meer informatie over te geven? Ik ben wonende te Antwerpen.

Met vriendelijke groeten,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 22 mei 2010 00:34

Beste,

Ik zou graag kort mijn verhaal willen doen. Eind maart was ik van plan om een korte reis te boeken via internet. Na verschillende websites bezicht te hebben, kwam ik terecht op www.arke.nl. Deze website had aantrekkelijke prijzen, maar op de meeste websites staat de eindprijs nadat je wat namen hebt gegeven erbij.

Ik tikte daarom mijn eigen naam en een fictieve reisgenoot in om tot die eindprijs te komen, tot ik abrubt op de bevestigingspagina kwam. Zonder dat ik via mail moest bevestigen, was de reis dus geboekt. Ik stond er natuurlijk niet al te veel bij stil. Tot ik een maand terug een factuur kreeg met een bedrag van rond de 800€. Ik mailde zo snel mogelijk naar de dienst om deze fout recht te zetten, maar zij verwezen me door naar iemand anders. Vandaag kreeg ik een brief van een Nederlands incassobureau van een rekening van 900€. Daarnaast kreeg ik nog een mail met een te betalen bedrag van 1100€. Ik heb waarschijnlijk nog eens verder geklikt.

Nu is mijn vraag: is dit allemaal wel bindend? Hoe is het mogelijk dat zoiets kan? Ik ben er niet van op de hoogte dat de reis geboekt is en krijg na de aankomstdatum van de reis pas een factuur dat ik die moet betalen.

Weet iemand mij hier meer informatie over te geven? Ik ben wonende te Antwerpen.

Met vriendelijke groeten,
Zonder vonnis kan het NL incassobureau in België niet innen (in tegenstelling tot in NL waar dat wel kan). De vraag is dus of er een vonnis is (of gaat komen).
U kunt niet meer beweren dat u niet op de hoogte was aangezien u zelf een e-mail hebt gestuurd om verbreking te vragen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Ikoshh
Topic Starter

#3 , 22 mei 2010 01:34

Beste,

Hartelijk dank voor uw antwoord. Ik heb ENKEL post gehad ivm met een annuleringskost van 800€ dat ik zou moeten betalen, waarop ik heb op gereageerd. Na de post van vandaag heb ik mail mail doorzocht en heb ik in mijn 'ongewenst postvak' een mail gevonden met de te betalen bedrag die gestuurd was VOOR de reis. Op die mail had ik dus niet gereageerd, maar heb ik vandaag dus wel gedaan. Zoiets kan toch onmogelijk bindend zijn zonder handtekening? of ben ik verkeerd?

Met vriendelijke groeten

Reclame

roharro

#4 , 22 mei 2010 13:11

Beste,

Hartelijk dank voor uw antwoord. Ik heb ENKEL post gehad ivm met een annuleringskost van 800€ dat ik zou moeten betalen, waarop ik heb op gereageerd. Na de post van vandaag heb ik mail mail doorzocht en heb ik in mijn 'ongewenst postvak' een mail gevonden met de te betalen bedrag die gestuurd was VOOR de reis. Op die mail had ik dus niet gereageerd, maar heb ik vandaag dus wel gedaan. Zoiets kan toch onmogelijk bindend zijn zonder handtekening? of ben ik verkeerd?

Met vriendelijke groeten
De bestelling valt onder de NL wetgeving. Ik heb navraag gedaan bij een NL kennis van me en die bevestigt me dat deze vorm van bestellen alleszins geldig is in NL en dat er voor bestelling van reizen via internet zelfs geen bedenkperiode zou gelden!
Het feit dat uw factuur in uw bestand "ongewenste mail" is terechtgekomen kunt u m.i. niet inroepen als verschoningsgrond voor het niet betalen van de factuur.

Het is wel raar dat ze, nadat u de reis hebt willen annuleren, daar niet zijn op ingegaan. Daardoor is de factuur uiteraard flink opgelopen. Hebt u wel de correcte weg voor annulering gevolgd en de bewijzen daarvan bijgehouden? Die annuleringsmodaliteiten moet je kunnen terugvinden in hun verkoopsvoorwaarden.

Op de website vermelden ze dat ze de modaliteiten van de ANWB toepassen voor annuleringen (waarvoor ze volgens de website geprezen worden door de NL consumentenorganisatie).
Ik vrees dat ze u zullen trachten "te pakken" op grond van het niet naleven van die modaliteiten.

Het verbaast me ook dat ze bij de bestelling geen kredietkaartnummer hebben gevraagd......

Ikoshh
Topic Starter

#5 , 22 mei 2010 15:41

Beste,

Ik heb de reis nooit geannuleerd, ik heb gewoon de annuleringskost aangerekend gekregen omdat de reis niet betaald was. Waarvan ik niet eens op de hoogte was dat de boeking definitief was. Met andere woorden: Ik heb een reis (van 24/03 tot 01/04) 'per ongeluk' geboekt via internet, heb via mail een factuur (17/03) gekregen die in mijn 'ongewenste post' is belan, daarna een factuur via de post gekregen met de annuleringskost met als factuurdatum 18/03 (waar ik op heb gereageerd om de fout recht te zetten en tenslotte heb ik gusteren (21/05) een brief van de incassobureau gekregen met een opgelopen bedrag van de annulering. En een kredietkaartnummer werd inderdaad nooit gevraagd, ik heb er trouwens ook geen.
Ik begrijp niet wat ze proberen te doen, maar u kan wel gelijk hebben dat ze me willen 'pakken' op één of andere manier.

roharro

#6 , 22 mei 2010 16:18

Beste,

Ik heb de reis nooit geannuleerd, ik heb gewoon de annuleringskost aangerekend gekregen omdat de reis niet betaald was. Waarvan ik niet eens op de hoogte was dat de boeking definitief was. Met andere woorden: Ik heb een reis (van 24/03 tot 01/04) 'per ongeluk' geboekt via internet, heb via mail een factuur (17/03) gekregen die in mijn 'ongewenste post' is belan, daarna een factuur via de post gekregen met de annuleringskost met als factuurdatum 18/03 (waar ik op heb gereageerd om de fout recht te zetten en tenslotte heb ik gusteren (21/05) een brief van de incassobureau gekregen met een opgelopen bedrag van de annulering. En een kredietkaartnummer werd inderdaad nooit gevraagd, ik heb er trouwens ook geen.
Ik begrijp niet wat ze proberen te doen, maar u kan wel gelijk hebben dat ze me willen 'pakken' op één of andere manier.
Ze hebben waarschijnlijk de reis zelf geannuleerd bij gebrek van betaling van de factuur door u. Indien u

- de reis werkelijk hebt besteld (zelfs achteloos)
- en bovendien niet zelf tijdig op de voorgeschreven wijze hebt geannuleerd

dan staat u in een zwakke positie.

Vooral omdat op hun website bij de voorwaarden duidelijk wordt vermeld dat de bestelling definitief wordt door de on-line bevestiging en slechts kan worden geannuleerd volgens de voorziene annulatieprocedure.
U geeft zelf toe dat u niet hebt geannuleerd.....

Terug naar “Consumenten Koop”