aankoop nieuwe wagen.

Qbek
Topic Starter

aankoop nieuwe wagen.

#1 , 03 mar 2010 21:49

Ik heb voor m'n vrouwke een nieuwe wagen gekocht bij een offic. dealer.In februari is het contract getekent en de leveringsdatum is voorzien van 1 week van mei.Nu vandaag kom ik langs de garage en ik zie dezelfde wagen (niet opgekuisd) op het grasperk van de daeler staan.Het blijkt dus om m'n nieuwe wagen te gaan,veel vlugger dan we hadden verwacht.Maar tot onze verbazing moeten we nog een maand wachten voor we er mee kunnen rijden.Want deze zou niet gehomologeerd zijn op dit moment,volgens de verkoper althans.Nu weet ik dat dit model officieel voorgsteld word op 12 maart bij de dealer.I s het nu de bedoeling om deze als een soort toonzaalmodel te gebruiken??Kan de garage een nieuw voertuig een maand of langer voor iedereen toegankelijk zomaar in z'n schowroom zetten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 04 mar 2010 07:54

Ik heb voor m'n vrouwke een nieuwe wagen gekocht bij een offic. dealer.In februari is het contract getekent en de leveringsdatum is voorzien van 1 week van mei.
Je hebt je toch akkoord verklaard met de afgesproken leveringsdatum - 1ste week mei - op het moment van aankoop.
Ik heb ook een nieuwe wagen gekocht en die wordt mij geleverd eind maart, volgens afspraak.
Ik zie niet direct waar het probleem is.

bartvdv

#3 , 04 mar 2010 08:33

Het probleem is dat de man denkt/vindt dat "zijn" wagen gebruikt gaat worden als showroommodel: potentiële kopers van het model met vuile schoenen, krassen/beschadigingen, enz. En zich dus afvraagt of hij daar iets kan tegen doen. Als het zijn auto is en de wagen is betaald, dan vind ik het maar logisch dat de dealer de wagen met de sleutel afsluit en niemand toegang geeft tot de wagen. En ik hoop dus voor de man dat er dan ook geen proefritten met zijn wagen worden gehouden.

Ik zou in ieder geval de dealer contacteren om te vragen wat ze van plan zijn met "zijn" wagen. In de veronderstelling dat het dus inderdaad zijn wagen is.

Reclame

Qbek
Topic Starter

#4 , 04 mar 2010 09:42

Het probleem is dat de man denkt/vindt dat "zijn" wagen gebruikt gaat worden als showroommodel: potentiële kopers van het model met vuile schoenen, krassen/beschadigingen, enz. En zich dus afvraagt of hij daar iets kan tegen doen. Als het zijn auto is en de wagen is betaald, dan vind ik het maar logisch dat de dealer de wagen met de sleutel afsluit en niemand toegang geeft tot de wagen. En ik hoop dus voor de man dat er dan ook geen proefritten met zijn wagen worden gehouden.

Ik zou in ieder geval de dealer contacteren om te vragen wat ze van plan zijn met "zijn" wagen. In de veronderstelling dat het dus inderdaad zijn wagen is.

Het is inderdad mijn voertuig,dit werd door de verkoper bevestigd.De verkoper beweert dat het voertuig nog niet gehomologeerd is.

chrisd

#5 , 04 mar 2010 09:49

Ik zie niet direct waar het probleem is.
Mij lijkt, dat TS zijn eigendom niet zonder zijn toestemming door anderen hoeft te laten gebruiken.
In ieder geval aangetekend het gedane verzoek dd... bevestigen, vaststellen dat aan dat verzoek dd... niet is voldaan en sommeren die auto alsnog meteen uit de showroom te halen?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 mar 2010 18:56

Kan dat ondubbelzinnig bewezen worden --- chassisnummer al gekend gecontroleerd.

De dealer moet zich als een goed huisvader gedragen ... ergens zal wel staan dat zo'n voertuig is de showroom zal mogen staan.

Tenslotte zullen er ook een aantal km op uw voertuig zijn teller staan.

Kans om wat extra te krijgen van dealer....

Qbek
Topic Starter

#7 , 07 mar 2010 18:35

Kan dat ondubbelzinnig bewezen worden --- chassisnummer al gekend gecontroleerd.

De dealer moet zich als een goed huisvader gedragen ... ergens zal wel staan dat zo'n voertuig is de showroom zal mogen staan.

Tenslotte zullen er ook een aantal km op uw voertuig zijn teller staan.

Kans om wat extra te krijgen van dealer....

Hoe bedoel je?Is er nergens geen wet die een een termijn oplegt voor een levering van goederen(1 x wanneer die bij de verkoper/daeler staat?)?

Franciscus

#8 , 08 mar 2010 17:43

In februari is het contract getekent en de leveringsdatum is voorzien van 1 week van mei.
.
Dat wil zeggen dat de firma maar gebonden is om een voertuig te leveren de eerste week van mei.

Dus tot zover is er niets van u gezien dat in uw contract staat.
En gezien dat je juridisch niet kan bewijzen dat het uw auto is - het chassisnr bepaalt het eigendom ......

Qbek
Topic Starter

#9 , 09 mar 2010 21:06

Dus eigenlijk kunnen ze met de wagen doen wat ze willen,ook al heb je een contract??!!

Toch bedankt voor jullie reacties.

chrisd

#10 , 10 mar 2010 08:57

Dus eigenlijk kunnen ze met de wagen doen wat ze wille,ook al heb je een contract?
Nee, je mag verwachten, dat ze je auto als een goed huisvader beheren; in dit geval als een goede garagehouder.
Zou zeggen, dat je alleen achteraf iets kunt doen, als er beschadigingen zijn opgetreden; net als de politie of zo?

peter kvm

#11 , 12 mar 2010 17:09

Mmm... de koop is gesloten als er overeenstemming is over het goed en over de prijs. Dat dit gebeurd is, is duidelijk.

TS is dus eigenaar van dit voertuig, ook al is het nog niet geleverd, noch betaald.

Mag de dealer het voertuig (dat eigendom is van iemand anders) gebruiken in zijn showroom, iedereen erin laten enz met kans op (zeer lichte) beschadiging?

Normaliter worden showroom-modellen net om die reden met een korting verkocht. Als ik TS was zou ik toch eens een woordje gaan praten met de dealer en proberen een extra korting vast te krijgen...

Franciscus

#12 , 12 mar 2010 19:16

De verkoper zegt ... maar is de verkoper iemand die de firma kan binden??
en de koper moet KUNNEN bewijzen dat het zijn voertuig is aan de hand van onweerlegbare bewijzen en die heeft hij nu niet.
Dus idd bij aankoop ... extra korting of extra iets vragen...

macobsession

#13 , 29 mar 2010 15:32

showroom model gaat 750euro af! (is zo bij citroen)

Bewijs kan je makkelijk vinden, stuur je vriend naar die garage, info over die auto, vraag wat uitleg, schrijf zo even het chasis nummer op, dat je bij afhaling van je wagen inderdaad die auto hebt (chasis nummer) kun je een korting eisen, of wat van uwe tak maken in volle garage! Zal rap geklonken zijn denk ik!

Probeer ook een foto van het chasi nummer te pakken te krijgen. Digitale camera hebben automatisch tijd aanduiding. BV met de GSM ofzo, de vrouw lijd wat af, noem maar wat.

groeten

Terug naar “Consumenten Koop”